کد خبر: ۳۱۴۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 31
نوجوانان ممکن است در مورد طلاق و تغییراتی که ایجاد شده، بسیار عصبانی و پرخاشگر تا مرز انجام جرم و بزه پیش روند
شفاآنلاین>سلامت> ضرب‌المثل معروف «زن و شوهر، دعوا کنند ابلهان باور کنند» را به‌طور حتم بارها و بارها شنیده‌اید. ضرب‌المثلی که در پاسخ آن می‌توان گفت، «کودکان» هم باور می‌کنند و هم سلامت جسم و روانشان آسیب می‌بیند.

حال تصور کنید این دعواها به «طلاق» و «جدایی» دائم نیز منجر شود. آن وقت است که آسیب‌ها به توان هزار می‌رسد و آینده فرزند را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تحقیقات روانشناسان و روان‌درمانگران در سال‌های اخیر نشان داده است فرزندان در یک تا 3سال نخست پس از طلاق، بیشترین مشکل و پیامدها را تجربه می‌کنند. استرس، اضطراب، پرخاشگری و خشونت، وسواس فکری و رفتاری، احساس گناه، ناهنجاری‌های رفتاری، عدم‌تعادل احساسات و عواطف، پریشانی، عصبانیت، اضطراب و ناباوری، دوگانگی شخصیت، کاهش بهره‌وری اجتماعی و انزواطلبی ازجمله مهم‌ترین این مشکلات هستند که در پی آنها نیز مشکلات و بیماری‌های جسمی بروز می‌کنند.

فرزندان طلاق، اغلب برای درک اینکه چرا باید پس از طلاق والدین خود بین 2خانه در رفت‌وآمد باشند، مشکل دارند و ممکن است این احساس بر آنها غلبه کنند که پدر و مادری که حالا یکدیگر را دوست ندارند و از هم جدا شده‌اند، روزی فرا می‌رسد که او را دوست نخواهند داشت و رهایش خواهند کرد. در این بین کودکان دبستانی، بیشترین ضربه‌های عاطفی را با توجه به قرار‌گیری در محیط‌های تازه آموزشی می‌خوردند.

 نوجوانان نیز ممکن است در مورد طلاق و تغییراتی که ایجاد شده، بسیار عصبانی و پرخاشگر تا مرز انجام جرم و بزه پیش روند و احتمال گرایش به مصرف مواد‌مخدر نیز در آنها به سبب ایجاد راه گریز از دغدغه‌ها و افکار منفی، افزایش می‌یابد. در 90درصد موارد در هر دو گروه سنی کودک و نوجوان، مشکلات و افت تحصیلی هم نمایان می‌شود.

چه باید کرد؟
برای کاهش بار پیامدهای طلاق در زندگی فرزندان باید به موارد کلی و ضروری
توجه کرد:

1-فرزندان را به میدان دعوا، اختلاف و درگیری‌های زناشویی به‌ویژه در شرایطی که قرار است به طلاق منجر شود، نکشانید.

2-از فرزندان خود نخواهید بین والدین، یکی را انتخاب کنند. به آنها تضمین دهید درصورت طلاق، همچنان دوست‌شان دارید و تحت حمایت مادی و معنوی شما هستند.

3-برای بهبود رابطه خود با فرزندان بعد از طلاق، بکوشید و در فکر شیوه‌های نو و خلاقانه باشید تا فرزندان در موقعیت گفت‌وگودرمانی قرار بگیرند. بدین ترتیب هم عزت‌نفس‌شان حفظ می‌شود و هم شما را به‌عنوان دوست و همدم می‌پذیرند.

4-به نظم و قوانین خانوادگی احترام بگذارید و از فرزندان نیز بخواهید این نظم و قوانین را حتی پس از طلاق، رعایت کنند. نظم و قوانینی مانند ساعات ورود و خروج، نحوه انتخاب دوستان، شیوه تفریحات و غیره.

5-به فرزندان یادآور شوید همچنان حتی بعد از وقوع طلاق، تحصیل آنها مورد بررسی و پیگیری هر یک از والدین است.

6-به حق انتخاب فرزندان در شرایط معمولی احترام بگذارید تا احساس عدم‌توانایی و بی‌ارزش بودن، سراغ‌شان نیاید.

7-ساعات و روزهای تعیین شده‌ای برای تفریح و گذراندن وقت در کنار هم داشته ‌باشید تا فرزندان از حضورتان در هر شرایطی اطمینان حاصل کنند.

8-مقابل فرزندانتان از همسر سابق خود بدگویی نکنید و یا او را به‌عنوان مقصر شرایط طلاق، نشان ندهید. در هر صورت، «خانواده» را برای او از معنا خالی نکنید.

9-برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مشترک داشته باشید تا فرزندان، خود را تنها احساس نکند.

10- از یک مشاور و کمک‌حرفه‌ای بهره‌مند شوید و به فرزندانتان نیز آموزش دهید مشاور و روان درمانی یک فرد متخصص همیشه راهگشاست.‌  شیرین توانا- روانشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی/ همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: