کد خبر: ۳۱۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 30
عوارض واکسن ثلاث معمولا تب و درد در محل تزریق است به همین دلیل بهتر است اولین دوز استامینوفن را همزمان یا نیم ساعت قبل از تزریق به کودک بدهیم
شفاآنلاین>سلامت> متخصص کودکان با ارائه راهکارهایی برای کاهش عوارض واکسن های 4 تا 6 سالگی در کودک تاکید کرد:« اگر تا ده دقیقه بعد از خوردن قطره فلج اطفال کودک استفراغ کند باید مجددا قطره را دریافت کند.»

به گزارش شفاآنلاین:دکتر بابک خطی گفت:« واکسن های 4 تا 6 سالگی دو نوع واکسن هستند یکی واکسن ثلاث و دیگری واکسن فلج اطفال است. واکسن ثلاث همانطور که از اسمش پیدا است ترکیبی از سه واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه است.»


وی افزود:« عوارض واکسن ثلاث معمولا تب و درد در محل تزریق است به همین دلیل بهتر است اولین دوز استامینوفن را همزمان یا نیم ساعت قبل از تزریق به کودک بدهیم. چون در روز اول احتمال تب کودک وجود دارد لذا باید هر 4 تا 6 ساعت از استامینوفن استفاده کند و در روز دوم هم اگر کودک تب داشت هر 6 ساعت به کودک استامینوفن بدهید.»


وی در ادامه درباره میزان استامینوفنی که باید بعد از واکسیناسیون به کودک بدهیم، گفت:« والدین باید شربت استامینوفن را به نسبت نصف وزن کودک بدهند به عنوان مثال در کودکی که 15 کیلو وزن دارد میزان استامینوفنی که باید به وی بدهیم 7 و نیم سی سی در هر نوبت است و یا در کودکی که 20 کیلو وزن دارد 10 سی سی در هر نوبت است. پس روز اول هر 4 تا 6 ساعت و در روز دوم اگر تب ادامه داشت هر 6 ساعت به کودک استامینوفن بدهید.»


دکتر خطی افزود:«عارضه دیگر واکسن ثلاث ممکن است تورم و درد محل تزریق واکسن باشد. بهتر است تا یک ساعت اول در محلی که واکسن تزریق شده است، کمپرس سرد انجام شود و بعد شروع به انجام کمپرس گرم کنید تا تورم وهماتوم های کوچکی که در محل تزریق تشکیل شده، جذب شود. معمولا ظرف سه تا پنج روز باید این تورم برطرف شود. اگر محل تزریق دچار التهاب، قرمزی و درد شد این عوارض شایع نیست و ممکن است در مواردی به عنوان یک عارضه سلولیت مشاهده شود که در این صورت باید کودک را نزد پزشک ببرید تا درمان های لازم انجام شود.»


وی گفت:« سوالی که در مورد واکسن فلج اطفال که خوارکی است، مطرح می شود این است که آیا کودکی که مقداری تب دارد و سرماخوردگی جزئی دارد می تواند این واکسن را دریافت کند؟ جواب مثبت است و در موارد سرماخوردگی و تب مختصر منعی برای واکسیناسیون وجود ندارد. باید دقت کنیم اگر تا ده دقیقه بعد از خوردن قطره فلج اطفال کودک استفراغ کند باید مجددا قطره را دریافت کند ولی اگر استفراغ بعد از ده دقیقه باشد دیگر نیازی به تجویز دوباره واکسن فلج اطفال نیست.»


وی خاطرنشان کرد:« واکسن فلج اطفال ممکن است درجات خفیفی از درد عضلانی یا اسهال بدهد که اینها عوارضی پذیرفته شده است. اگر اسهال در کودک شدید باشد لازم است کودک یک ماه بعد از واکسیناسیون دوباره دوز واکسن خوراکی فلج اطفال را دریافت کند.»


وی تاکید کرد:« در خانواده هایی که افرادی وجود دارند که شیمی درمانی می شوند یا داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند یا مواردی از نقص ایمنی وجود دارد نباید واکسن خوراکی فلج اطفال داده شود و باید از واکسن تزریقی فلج اطفال که IPV است استفاده کنند.»


دکتر خطی در پایان گفت:«انتظار داریم مواردی مثل اسهال های خفیف و درد عضلانی معمولا یک تا سه روز بعد از تزریق واکسن برطرف شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: