کد خبر: ۳۱۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 29
جلسه رئیس جمهور با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت و دیگر مسئولان جمعه ۶ آبان، در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد
شفاآنلاین>سلامت>  جلسه رئیس جمهور با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت و دیگر مسئولان جمعه ۶ آبان، در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. مهم‌ترین محور سخنان دکتر ابراهیم رئیسی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر دغدغه‌های نظام سلامت کشورتأکید کرد.

به گزارش شفاآنلاین:کمبود دارو و التهاب بازار دارویی کشور در هفته‌های اخیر گلایه‌های تند رئیس جمهور را در پی داشته است. وی در هفته گذشته برای رفع کمبود اقلام دارویی دوباره به مسئولان ذیربط هشدار داده است. در همین حال خبرهای رسیده از وزارت بهداشت نشان می‌دهد که واردات فوریتی مواد اولیه دارویی و نیز محصول نهایی بویژه آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان مسکن موقت بازار دارویی در حال انجام است بطوری‌که وزیر بهداشت در حاشیه این اجلاس اعلام کرد که واردات ۵۰ تن دارو از جمله انواع آنتی‌بیوتیک‌ها برای تنظیم بازار دارویی کشور از روز 5 آبان ماه در دستور کار قرار گرفته و بزودی مشکل کمبود دارو مرتفع خواهد شد.

 البته دکتر بهرام عین‌اللهی تأکید کرده است که وزارت بهداشت تمایلی به واردات دارو ندارد اما وقتی شرکت‌های تولیدکننده داخلی به هر دلیل به میزان مورد نیاز دارو تولید نکنند دولت به‌ناچار برای جلوگیری از لطمه به مردم مسیر واردات را دنبال می‌کند. علاوه بر مسأله رفع کمبود دارو، رئیس جمهور در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور توجه مسئولان دانشگاه‌ها را به مباحث گوناگونی از جمله افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی برای تأمین نیازهای درمان مردم، دسترسی آسان و ارزان مردم به درمان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان و خروج زودهنگام اساتید هیأت علمی پزشکی را از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و... خواستار شد. رئیس جمهور با اشاره به اینکه راهبرد ما ارتقای توانمندی‌های داخلی و استقلال و اما راهبرد دشمن ناتوان‌سازی و نیازمند کردن کشورهای مستقل است، افزود: وظیفه سنگین همه ما در وهله اول شناخت درست خواست دشمن و دوم تلاش مضاعف برای علم‌افزایی و تولید علم و همچنین تربیت نیروهای کارآمد و متعهد در کشور است.

آیت‌‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز جمعه در دیدار رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به تلاش گسترده پزشکان و کادر درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت در واکسیناسیون و کنترل کرونا، بیمه سلامت و تولید دارو و تجهیزات پزشکی، تبدیل ایران از واردکننده به صادرکننده اقلام دارویی و پزشکی، تبیین دستاوردهای بزرگ و موفقیت کادر درمانی و اقدامات جهادی آنان را برای عموم مردم و نخبگان خواستار شد.

رئیس جمهور در ادامه، دستاوردهای چشمگیر در حوزه بهداشت و درمان را یکی از مؤلفه‌های پیشرفت کشور دانست که دشمن را به اذعان و اعتراف واداشته است.

دکتر رئیسی توانایی در علم و دانش و فناوری و تبدیل آن به عمل را از دیگر مؤلفه‌های قدرت کشور دانست و گفت: کشوری که بتواند هم در حوزه «پیشگیری» و هم در حوزه «درمان» موفق و خودکفا باشد، کشور پیشرفته و توانمندی است و همین پیشرفت موجب استیصال دشمن و طراحی توطئه برای تبدیل دانشگاه‌ها از مکانی برای علم‌افزایی و پرورش نیروهای متخصص و متعهد به مکانی برای آشوب و بلوا است. رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه هدایت دانشجویان به رشته‌های پزشکی گره‌گشا و برطرف‌کننده نیازهای کشور در حوزه بهداشت و درمان است تأکید کرد و دستگاه‌های مربوط را مکلف نمود، ضمن فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای گنجاندن این مسأله در برنامه هفتم توسعه و همچنین بودجه ۱۴۰۲، پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به لزوم توجه به مقوله پیش‌بینی و پیشگیری در زمینه نیاز کشور به دارو گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به شکلی باشد تا در شرایط حساس دچار مشکل نشویم و واکنش و اقدام انفعالی نداشته باشیم. رئیس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت نقش سامانه‌های وزارت بهداشت در زمینه جمع‌آوری اطلاعات، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، بر ضرورت فعال‌تر شدن این سامانه‌ها تأکید کرد. توجه به تجهیز دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی بویژه خوابگاه دانشجویان متأهل، فعال‌تر شدن توریسم سلامت با استفاده از مولدسازی دارایی‌های غیرفعال وزارت بهداشت و تأمین نیاز مناطق محروم به پزشک متخصص از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور در این نشست بر آنها تأکید کرد. دکتر رئیسی در ادامه طرح دارویار با پوشش ۳۶۶ دارو را یکی از طرح‌های بسیار خوب وزارت بهداشت و درمان توصیف کرد و بر پرداخت بموقع مطالبات داروخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده دارو تأکید کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طب سنتی و الزامات آن اشاره کرد و گفت: هر نوع مشاغلی که صبغه پزشکی و درمانی دارند باید تحت نظارت و ساماندهی وزارت بهداشت و درمان قرار بگیرند. در عین حال باید امکان طرح و بررسی نظرات موجود در این حوزه در قالب پیوند میان طب سنتی و طب مدرن فراهم شود.

آیت‌الله رئیسی در پایان خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تأکید کرد: تلاش کنید نخبگان در مجموعه شما میدان پیدا کرده و جذب شوند. مهاجرت نخبگان باید معکوس شود؛ امروز زمینه آن بیش از هر زمان دیگری و بویژه در حوزه علم و فناوری و داروسازی به حدی بالا است که علاوه بر جذب نخبگان ایرانی، امکان جذب نخبگان سایر کشورها نیز در این حوزه فراهم است. رئیس جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت ایجاد امکانات بهداشتی و درمانی با دسترسی آسان و ارزان برای مردم، گفت: وزارت بهداشت همچنین نباید اجازه دهد متخصصان کارآمد ولو با سلایق سیاسی متفاوت به سهولت بازنشسته شوند.

ضعف برنامه‌های جامع آموزش و فرهنگ‌سازی فرزندآوری
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیشرفت ۹۰ درصدی وزارت بهداشت در اجرای ۱۸ ماده از قانون جوانی جمعیت خبر داد و گفت: امروز اولین سالگرد تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است، وقت کمی برای اجرای این قانون داریم و کارهای باقی مانده هنوز زیاد است. دکتر کمال حیدری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: ۴۳ ماده از قانون جوانی جمعیت یعنی ۶۰ درصد این قانون مستقیم و غیرمستقیم به وزارت بهداشت ارتباط دارد که در ۲۰ ماده، ۴۷ درصد پیشرفت و در ۱۸ ماده ۹۰ درصد پیشرفت کسب کرده‌ایم؛ همچنین در دو ماده نیز در حال پیگیری هستیم. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دومین هدف در طرح عدالت و تعالی نظام سلامت را توسعه نظام پزشکی خانواده و نظام ارجاع اعلام کرد و گفت: ۹ ماه روی این برنامه کار شده و تدوین نسخه ۰۳ این برنامه توسط ۶۱ کارگروه مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را سومین هدف در راستای اجرای طرح عدالت و تعالی نظام سلامت دانست و بیان کرد: ضعف در برنامه جامع آموزش و فرهنگسازی فرزندآوری یکی از چالش‌های ما است که باید آن را برطرف کنیم.

حیدری چهارمین هدف را ارتقای نظام پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد و اظهار داشت: برای این هدف ۱۳ برنامه مشخص شده است. در مطالعه سال ۲۰۲۰ شیوع دیابت ۲،۵ برابر نسبت به چهار سال قبل افزایش داشته و پیش دیابت در کشور وضعیت خوبی ندارد. از سوی دیگر؛ خطرسنجی قلبی ۷ میلیون از جمعیت بالای ۳۰ سال در سال ۱۴۰۰ نیز انجام شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه پنجمین هدف، ارتقای آگاهی و میزان سواد سلامت جامعه است، ضرورت توجه به ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در زمینه خدمات دندانپزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: سه هزار و ۳۸۳ مرکز ما دارای یونیت دندانپزشکی هستند ولی این رضایتبخش نیست. وی یادآور شد: اگر دانش‌آموزان ۱۲ ساله ۱،۵ دندان خراب داشته باشند برای درمان بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار دندان این دانش‌آموزان نیازمند ۷۲۰ میلیارد تومان، اعتبار هستیم ولی اگر با وارنیش فلوراید پیشگیری کنیم، ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم. حیدری اضافه کرد: اگر دندان همین افراد به عصب برسد هر دندان ۱،۵ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که بالغ بر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود در حالی که با پیشگیری شاهد کاهش قابل توجه هزینه‌ها خواهیم بود.‌
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای اجرای پزشک خانواده نیاز به تکمیل زیر ساخت‌ها داریم.  وی گفت: برنامه‌ریزی کردیم که ۲۰۰۰ خانه بهداشت افتتاح کنیم و تمهیدات لازم برای خرید ۵۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت و ماشین کمک دار و استخدام ۱۵ هزار نیروی بهداشتی با اولویت بهورز و نیروی بهداشتی تا پایان سال صورت گرفته است.


محموله ۴۹ تنی آنتی بیوتیک وارد کشور شد
رئیس جمعیت هلال احمر، گفت: محموله ۴۹ تنی آنتی بیوتیک از طریق کشور هند وارد ایران شد.
پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه جمعه ۶آبان ماه ۴۹ تن آنتی بیوتیک از مبدأ کشور هند به ایران آمد، اظهار داشت: در صورت تقاضای وزارت بهداشت، ‌امکان واردات دوباره آنتی بیوتیک با کمک هلال احمر وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به محتوای این محموله دارویی به کشور گفت: سوسپانسیون آموکسی سیلین ۱۲۵، سوسپانسیون آزیترومایسین ۱۰۰، سوسپانسیون آزیترو ۲۰۰، سوسپانسیون سفکسیم ۵۰(۲ برند)، سوسپانسیون سفالکسین ۱۲۵، سوسپانسیون کوآموکسی کلاو ۴۵۷، سوسپانسیون کوآموکسی کلاو ۲۲۸، پنج قلم از این محموله است.

کولیوند افزود: این محموله در پی درخواست سازمان غذا دارو تهیه و وارد کشور شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: