کد خبر: ۳۱۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 24
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی تاجیکستان با امضای قصدنامه همکاری‌ مشترک در حوزه سلامت برای امضای تفاهم نامه اعلام آمادگی کردند.
شفاآنلاین>سلامت> «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با «جمال الدین عبدالله زاده» وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی تاجیکستان گفت: برای اجرای فعالیت‌های مشترک در زمینه «تبادل اطلاعات و دانش»، «کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر»، «بیمه سلامت»، «آموزش پزشکی»، «تجهیزات پزشکی» و همچنین فعالیت‌های مشترک با سازمان بهداشت جهانی با کشور دوست و همسایه و همزبان آمادگی کامل داریم.

به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: یکی از هدف‌های بزرگ ما ارتباط گسترده و قوی با همسایگان به ویژه با تاجیکستان است و خواهان این هستیم دوستی‌ها جنبه همکاری‌های عملی پیدا کند و گسترش یابد.

وزیر بهداشت ادامه داد: یک اشتراک فرهنگی بزرگ داریم و آن هم زبان مشترک ماست و این باعث می‌شود ارتباطات نزدیک تری در حوزه‌های مختلف همچون گردشگری سلامت، تبادل استاد و دانشجو، تحقیقات علمی و تبادل دارو و تجهیزات داشته باشیم.

عین‌اللهی گفت: یک مشکل اساسی در کشور داریم و آن تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا و اروپا علیه ایران است؛ اگرچه در نهایت این تهدید برای ما یک فرصت شد و توانستیم در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی و حتی صادرات برسیم، به عنوان مثال در زمینه واکسن کرونا و دارو که ۹۸ درصد دارو‌ها را خودمان تولید می‌کنیم، در زمینه تجهیزات پیشرفته پزشکی نیز به همین شکل است و این مرهون پیشرفت‌های دانش بنیان در ایران است.

وی افزود: در ایران، آموزش پزشکی با بهداشت و درمان ادغام شد و این موضوع سبب شد تا دانشگاه‌های پزشکی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، در پی این اتفاق توانستیم به موفقیت‌های خوبی دست یابیم و نیاز‌های خودمان را رفع کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور فعال است، ادامه داد: ایران آمادگی همکاری در زمینه تحقیقات را دارد.

عین‌اللهی با اشاره به سفر وزیر تندرستی تاجیکستان به ایران گفت: امیدواریم که این سفر سرآغاز دور جدیدی از همکاری‌های حوزه سلامت باشد و این همکاری‌ها گسترش یابد.

«جمال الدین عبدالله زاده» وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی تاجیکستان نیز در زمینه همکاری‌های مشترک بیشتر در حوزه سلامت با ایران اعلام آمادگی کرد و از وزیر بهداشت و رئیس جمهور ایران برای سفر به تاجیکستان دعوت کرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: