کد خبر: ۳۱۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 22
معمولا زوجین جوان با دنیایی از امید و آرزو تشکیل خانواده می‌دهند و حتی تصور هم نمی‌کنند عشق و محبت‌های آتشین اول زندگی، روزی به نفرت و اختلاف‌های حل‌نشدنی بینجامد، اما چه اتفاقی می‌افتد که زندگی بعضی از زوجین چنین فرجام تلخی پیدا می‌کند؟
شفاآنلاین>سلامت>معمولا زوجین جوان با دنیایی از امید و آرزو تشکیل خانواده می‌دهند و حتی تصور هم نمی‌کنند عشق و محبت‌های آتشین اول زندگی، روزی به نفرت و اختلاف‌های حل‌نشدنی بینجامد، اما چه اتفاقی می‌افتد که زندگی بعضی از زوجین چنین فرجام تلخی پیدا می‌کند؟

پاسخ این سؤال بسیار مهم است و اگر به نکاتی که در این پاسخ نهفته شده توجه کنیم، می‌توانیم زندگی خود را بر پایه‌های محکمی بنا کنیم یا نهال زندگی مشترک نوپای خود را از آسیب‌های مختلف دور نگه داریم.

زن و شوهر از همان آغاز زندگی مشترک باید توجه داشته باشند، عواملی که اختلاف را بین آنها به‌وجود می‌آورد یا اختلاف‌ها را تشدید می‌کند و منجر به وقوع طلاق می‌شود، به مرور زمان شکل می‌گیرند و چه‌بسا برخی از آنها قبل از عقد ازدواج، وجود داشته‌اند. برای مثال، جوانی که بدون داشتن شغل و امکانات لازم تصمیم به تشکیل خانواده می‌گیرد، باید بداند که قبل از فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و پی‌افکنی، تصمیم به ساختن بنایی بدون ستون و پایه‌های محکم، گرفته است!  او نمی‌‌تواند انتظار دوام و بقای این بنای سست را داشته باشد مگر آنکه قبل از فروپاشی ساختار خانواده، موفق شود امکانات لازم را برای ادامه زندگی خانوادگی فراهم کند!

یا بسیاری از دختران و پسران جوان در دوره آشنایی و تحت‌تاثیر احساسات تصور می‌کنند طبقه اجتماعی و کفویت زوجین مسئله کم‌اهمیتی است و عشق و علاقه آنها می‌تواند این تفاوت‌ها را جبران کند. اما در جریان زندگی و پس از آنکه هیجانات دوران آشنایی فرو می‌‌نشیند، متوجه می‌شوند نادیده‌گرفتن این تفاوت‌ها چندان هم ساده نیست و نمی‌توان از پیامدهای آن مصون ماند. جوانان باید بپذیرند اگر زن و شوهر، کفویت نداشته باشند، در مدت زمان کوتاهی بین آنها ناهماهنگی بروز می‌کند، دامنه مشاجرات بالا می‌گیرد و عاقبت منجر به طلاق و جدایی آنها از یکدیگر می‌شود.

اگر زن و شوهری، بخواهند رشته زناشویی آنها گسسته نشود و یک عمر در کنار یکدیگر با آرامش زندگی کنند، باید در مراحل مختلف زندگی نکاتی را مورد توجه قرار دهند:

 از ازدواج زود‌هنگام و با عجله خودداری کنید.
 از آمادگی خود (از هر جهت) برای ازدواج و تشکیل خانواده اطمینان پیدا کنید.
 بر مبنای عشق‌های تند زودگذر و عجولانه ازدواج نکنید.
 با اولیا و بزرگ‌ترهای خودتان در امر ازدواج مشورت کنید.
 همسر آینده‌تان را پیش از ازدواج، چندبار ببینید، مذاکراتی داشته باشید، همسرتان و خانواده او را خوب بشناسید و از ازدواج‌های اینترنتی‌ یا با دیدن عکس طرف مقابل، بپرهیزید.
 با همسرتان باید از نظر سن، تحصیلات، تمکن مالی، اعتقادات، خانواده، زیبایی، سلامت جسم و روان و اهداف ازدواج همسان بوده و کفویت داشته باشید.
 هنر همسرداری را پیش از ازدواج بیاموزید.
 هدف اصلی‌تان از ازدواج، کسب آرامش در کنار همسرتان باشد.
 در اداره امور خانواده به «سبک شورایی» معتقد باشید و مطابق تصمیمات مستبدانه خود عمل نکنید.
 هیچ مسئله مبهمی بین شما و همسرتان نباشد و از سوء‌ظن بپرهیزید.
 گذشت داشته باشید و اشتباهات یکدیگر را نادیده بگیرید.
 سعی کنید مسائل زندگی‌تان را خودتان حل کنید؛ حتی پدر و مادرتان را در امور زندگی زناشویی خود دخالت ندهید.
 به بیگانه (اعم از زن و مرد) اجازه ورود به خلوت خانه را ندهید.
 در مورد فرزنددارشدن و تجربه پدر و مادرشدن تمام شرایط خانوادگی را درنظر بگیرید و با هم تصمیم‌گیری کنید.
 مقتصد و میانه‌رو باشید‌ و از اسراف در تمام امور زندگی بپرهیزید؛ به آنچه دارید قانع باشید.
 همیشه به یکدیگر احترام بگذارید و عفت کلام داشته باشید.
 از شوخی‌های مبتذل پرهیز کنید.
 در مجالس و در حضور دیگران، حریم یکدیگر را رعایت کنید.
 صفات پسندیده و امتیازات یکدیگر را درنظر بگیرید و برجسته کنید و از نقاط ضعف همدیگر چشم‌پوشی کنید.
 در تمام حالات، خدا را ناظر بر اعمال و نیت‌های خود بدانید و همیشه به مصالح جمع خانواده بیندیشید.
 وقت خود را طوری تقسیم کنید که در پرداختن به امور شغلی و مسائل خانوادگی مرتکب افراط و تفریط نشوید.
این نکته را هم درنظر داشته باشید که هیچ‌وقت برای اصلاح و ترمیم زندگی دیر نیست و حتی اگر در تشکیل خانواده مشترک دچار غفلت‌ها و خطاهایی شده‌اید، می‌توانید آنها را جبران کنید و با کمی گذشت و همفکری و درایت از مشکلات عبور کنید. وجود اختلاف‌های جزئی میان زوجین طبیعی است و تصور نکنید درصورت جدایی از همسرتان و شروع زندگی جدید، شرایط رؤیایی و بدون مشکلی را تجربه خواهید کرد. به قول قدیمی‌‌ها قبل از شروع زندگی چشمانتان را باز نگه دارید و بعد از شروع زندگی چشم‌های‌تان را روی کاستی‌های طرف مقابلتان ببندید. بپذیرید شما هم گل بی‌خار نیستید و برای حفظ زندگی مشترکتان تلاش کنید.
محبوبه موجزی- روانشناس و مشاور خانواده/ همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: