کد خبر: ۳۱۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 21
سل بیماری عفونی و درمان‌پذیری است که از راه تنفس انتقال می‌یابد و اغلب ریه‌ها را مبتلا می‌کند ولی گاهی دیگر اعضای بدن مانند استخوانها، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و... نیز درگیر می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>عامل این بیماری تنفسی باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکولوزیس است که معمولا(80 درصد موارد) ریه‌ها را مبتلا می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:سل بطور عمده یک بیماری قابل انتقال از راه هواست که هنگام عطسه، سرفه، حرف زدن و خندیدن توسط بیمار مبتلا به سل ریوی قطراتی ریز حاوی میکروب سل در هوا پراکنده می شود که به مدت چند ساعت در هوا به حالت معلق باقی می مانند.

 اگر فردی سالم در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس کند میکروب سل وارد ریه‌های او می شود با این حال برای انتقال بیماری تماس طولانی و نزدیک با بیمار لازم است.

کارشناسان معتقدند بسته به محل گرفتاری در بدن علائم بیماری سل متفاوت است.اما علائم سل ریوی عبارتند از سرفه مداوم (به مدت دوهفته یا بیشتر) همراه یا بدون خلط(شایعترین علامت) و گاه خلط خونی،تب(که در عصرها بیشتر است)،کاهش وزن، عرق کردن شبانه، بی اشتهائی،خستگی زودرس و ضعف عمومی،گاه درد قفسه سینه و تنگی نفس.

 گاهی برخی بیماران مبتلا به سل علائم واضحی ندارند.

دکتر سلیمان حسین زاده پزشک مسئول واحد بیماری ها در مهاباد می‌گوید: بیماری سل معمولا از طریق آزمایش میکروسکوپی خلط (دقیق ترین روش)، کشت خلط و عکس‌برداری قفسه سینه تشخیص داده می شود. البته گاهی برای تشخیص اقداماتی بیشتر مانند سی تی اسکن، برونکوسکوپی(مشاهده درون ریه با لوله های مخصوص) و نمونه‌برداری مورد نیاز است.

محمد باغی کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت مهاباد هم معتقد است شناسایی و درمان افراد آلوده در مراحل اولیه می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

وی افزود: اغلب بیماران با درمان داروئی بهبود می یابند و مدت درمان هم حداقل 6 ماه تا یک سال است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: