کد خبر: ۳۱۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 18
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افتادگی لگن را عارضه‌ای برگشت پذیر توصیف کرد.
شفاآنلاین>سلامت>«شهرزاد زاده مدرس» با تاکید براین که افتادگی لگن در زنان مشکل نادری نیست، به ویژه اگر بیمار چند زایمان را پشت سر گذاشته باشند، گفت: بسیاری از زنان به علت خجالت کشیدن از مطرح کردن این مشکل با پزشک برای درمان اقدام نمی‌کنند، اما مجبور نیستند این ناراحتی را تا پایان عمر تحمل کنند، زیرا افتادگی لگن عارضه‌ای برگشت‌پذیر است.

به گزارش شفاآنلاین:وی با اشاره به این‌که افتادگی لگن که در برخی موارد از آن به عنوان افتادگی مثانه یاد می‌شود، ناشی از شل شدن عضلات نگهدارنده کف لگن است، افزود: بی اختیاری ادرار به‌دنبال سرفه یا عطسه، خنده، از جا بلند شدن و احساس رضایت نداشتن جنسی از نشانه‌های‌ای عارضه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این‌که افتادگی لگن زمانی روی می‌دهد که لگن از جایگاه اصلی خود پایین‌تر بیاید، تاکید کرد: مثانه، میزراه (پیشابراه)، راست روده، رحم و روده کوچک اندام‌هایی هستند که ممکن است افتادگی لگن عملکرد آن‌ها را نیز درگیر کند.

زاده‌مدرس گفت: افتادگی لگن گاهی محدود به یک اندام می‌شود و گاهی چندین عضو را درگیر می‌کند، اما این عارضه بیشتر در زنان مشاهده می‌شود و در بانوان بالای ۵۰ سال شایع‌تر است.

وی افزود: افتادگی لگن با نشانه‌های دیگری نیز همراه است به طور مثال برخی از زنان به محض احساس ادرار، باید فوری خود را به دستشویی برسانند، این مشکل نوع دیگری از بیماری‌های لگنی است.

فوق تخصص زنان و ناباروری بیمارستان مهدیه با تاکید بر این‌که هر نشانه و یا بروز مشکل ادراری صد درصد از نشانه‌های افتادگی لگن نیست، گفت: شل شدگی عضلات کف لگن می‌تواند منجر به تغییرات آناتومیک شود، اما این موضوع لزوما به این معنا نیست که حتما باید بی‌اختیاری ادارای همراه باشد.

زاده‌مدرس افزود: بی‌اختیاری ادرار، تغییرات در دفع برای مثال یبوست، درد پایین شکم و احساس پر بودن پایین شکم از نشانه‌های رایج افتادگی لگن است.

وی با اشاره به عوامل زمینه‌ساز ایجاد مشکل افتادگی لگن ادامه داد: مشکلات زمینه‌ای، ژنتیک و هورمون‌ها نقش مهمی در ایجاد افتادگی لگن دارد.

فوق تخصص زنان و ناباروری بیمارستان مهدیه با بیان این‌که هورمون استروژن اثر مثبتی بر تقویت بافت لگن دارد، افزود: با نزدیک شدن به سن یائسگی، برداشت تخمدان‌ها و یا هر شرایطی که به کاهش ترشح استروژن منجر می‌شود، ممکن است نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار بروز کند، این علامت‌ها لزوما با افتادگی رحم یا لگن در ارتباط نیست.

زاده‌مدرس گفت: افتادگی رحم یا لگن در زنان می‌تواند ناشی از چاقی، زمینه‌های ژنتیکی، حاملگی (نه زایمان یا روش زایمان)، ورزش‌های سنگین، یبوست مزمن یا تقلای شدید هنگام دفع، سرفه مزمن، استعمال دخانیات، تومور لگن، جراحی لگن، اختلال‌های عصبی، بالا رفتن سن، یائسگی و سابقه خانوادگی باشد بنابراین هر علتی که فشار داخل شکم را بالا ببرد می‌تواند عاملی برای ایجاد آن باشد.

وی مهمترین موضوع در ایجاد افتادگی لگن زمینه ژنتیکی فرد و ساختار بدنی فرد دانست و افزود: آموزش تقویت عضله‌های کف لگن و نحوه منقبض کردن آن‌ها این امکان را مهیا می‌کند که عضله‌ها قوی‌تر شوند تا فرد بتواند بر اندام‌های لگن در طول فعالیت‌های روزمره کنترل داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این‌که خدمات درمان عارضه‌های افتادگی لگن در بخش‌های زنان و جراحی زنان بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تحت پوشش بیمه و با تعرفه‌های دولتی ارائه می‌شود، تاکید کرد: بخش‌های فوق تخصصی کف لگن در بخش‌های جراحی زنان این خدمات را ارائه می‌دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: