کد خبر: ۳۱۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 17
در ایران هر روز به‌ازای هر نفر ۱۳۴ کیلوکالری غذا به هدر می‌رود که ایران را در ردیف کشورهای تراز اول دنیا در زمینه اسراف موادغذایی قرار داده است.
شفاآنلاین>سلامت>موادغذایی در ایران هرچقدر گران می‌شود ما بازهم کوتاه نمی‌آییم. ما همان مردمی هستیم که از گران شدن هر روزه اجناس به‌ویژه مواد خوراکی گلایه می‌کنیم اما وقتی آنچه ما ۸۵میلیون نفر روی هم انجام می‌دهیم را در قالب آمار مقابل چشم‌های‌مان می‌گیرند، تازه درک می‌کنیم مسبب شکل‌گیری چه طنز تلخی هستیم.

 به گزارش شفاآنلاین:موادغذایی در ایران هرچقدر گران می‌شود ما بازهم کوتاه نمی‌آییم. ما همان مردمی هستیم که از گران شدن هر روزه اجناس به‌ویژه مواد خوراکی گلایه می‌کنیم اما وقتی آنچه ما ۸۵میلیون نفر روی هم انجام می‌دهیم را در قالب آمار مقابل چشم‌های‌مان می‌گیرند، تازه درک می‌کنیم مسبب شکل‌گیری چه طنز تلخی هستیم.

مساله دور ریز موادغذایی هر سال در ماه مهر -که در آن روزجهانی غذا و تولد سازمان فائو(سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) گرامی داشته می‌شود- مجالی است هرچند کوتاه برای فکر کردن به غذاهایی که در یک سوی ماجرا دور ریخته می‌شوند و گرسنگانی که در سوی دیگر به همان غذاها چشم دوخته‌اند.

دیروز دو کارشناس در کشورمان یک حرف را زدند و یک جور آمار دادند؛ یکی دکتر جلال‌الدین رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران و دیگری فاطمه اکبرپور، رئیس اداره ارزیابی اداره کل محیط‌زیست استان تهران و هر دو نیز در گفت‌وگو با ایسنا. استناد هر دو نفر آنها به آخرین گزارش فائو بود؛ گزارشی بهت‌آور و در عین حال خواب پران.

فائو می‌گوید که در ایران هر روز به‌ازای هر نفر ۱۳۴ کیلوکالری غذا به هدر می‌رود که ایران را در ردیف کشورهای تراز اول دنیا در زمینه اسراف موادغذایی قرار داده است. از منظری دیگر سالانه ضایعات موادغذایی در ایران معادل ۳۵‌میلیون تن با ارزش تقریبی ۱۵میلیارد دلار است، در حالی که در اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور عضو، ۹۰میلیون تن موادغذایی راهی سطل‌های زباله‌ها می‌شود.

شاید عده ای از ما فراموش کرده باشیم و شاید عده‌ای هنوز خاطرمان باشد سال پیش دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از افزایش ناامنی غذایی در کشور به‌ویژه درمناطق محروم سخن به میان آورد. افزایش ناامنی غذایی همان سخت‌تر شدن دسترسی به غذا و افزایش افراد گرفتار گرسنگی و سوءتغذیه است، آن هم در شرایطی که مواد خوراکی به اندازه کافی موجود است، ولی به دلایل مختلف توزیع متوازن ندارد. روزنامه جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: