کد خبر: ۳۱۳۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 17
قلب، حساس ترین عضو حیاتی انسان است که اگر آسیب ببیند یا بیمار شود، زنده ماندن قدری سخت خواهد شد. مگر اینکه در انتظار قلب پیوندی بماند.
شفاآنلاین>سلامت>قلب، حساس ترین عضو حیاتی انسان است که اگر آسیب ببیند یا بیمار شود، زنده ماندن قدری سخت خواهد شد. مگر اینکه در انتظار قلب پیوندی بماند.

 به گزارش شفاآنلاین:شاید تا حدودی بازار غیر رسمی و غیر قانونی خرید و فروش کلیه را اط

پیوند قلب، در بیش از چهار دهه، از زمان انجام اولین پیوند قلب انسان در سال ۱۹۶۷، از یک عمل آزمایشی به یک درمان اثبات شده برای بیماری پیشرفته قلب تغییر کرده است.

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعمال پیوند عضو که از بیمار مرگ مغزی به بیمار نیازمند قلب سالم انجام می‌شود، عمل پیوند قلب است.

پیوند قلب زمانی در نظر گرفته می‌شود که نارسایی قلبی آنقدر شدید باشد که به هیچ درمان دیگری پاسخ ندهد، اما به غیر از این موضوع، سلامت فرد از جنبه‌های دیگر مطلوب است.

بر اساس علم پزشکی، سلول‌های قلب بیمار مرگ مغزی فقط ۴ تا ۶ ساعت می‌توانند در محفظه خنک کننده سالم بمانند تا بتوان آن را به فرد دیگری پیوند زد. از همین رو، مأموریت انتقال هوایی قلب پیوندی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که موفقیت این قبیل مأموریت‌ها به ثانیه‌ها بستگی دارد.

از ابتدای سال جاری تاکنون، شاهد انجام مأموریت‌های هوایی برای انتقال قلب اهدایی از یک شهر به شهر دیگر بوده‌ایم. ماموریت‌هایی که همگی با موفقیت همراه بوده و حالا، قلب‌های اهدایی در نقطه‌ای از این سرزمین مشغول تپش هستند.

در ۲۴ فروردین ۱۴۰۱، قلب پسر بچه ۶ ساله یزدی که دچار مرگ مغزی شده بود، با موفقیت در سینه پسر بچه ۶ ساله‌ای در بیمارستان قلب شهید رجایی پیوند زده شد.

چند روز بعد، قلب مرد ۴۰ ساله اهوازی به پسر ۲۴ ساله‌ای در بیمارستان مسیح دانشوری پیوند زده شد.

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، قلب پسر ۱۷ ساله بوشهری با انتقال هوایی، در سینه جوان ۲۲ ساله آب در بیمارستان مسیح دانشوری آرام گرفت.

۱۵ تیر ۱۴۰۱، قلب مرد ۲۶ ساله از مشهد به تهران منتقل شد تا در سینه مرد ۵۲ ساله‌ای قرار بگیرد.

امیرحسام علیرضایی رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، در ارتباط با عملیات انتقال هوایی قلب جوان ۲۶ ساله از مشهد به تهران اشاره کرد و گفت: این انتقال با همکاری تیم‌های پیوند و واحدهای فراهم آوری دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و تهران و با کمک سازمان اورژانس کشور و هوانیروز جهت پیوند به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انتقال داده شد.

۹ شهریور ۱۴۰۱، یکی دیگر از مأموریت‌های هوایی برای انتقال قلب اهدایی، از یزد به تهران انجام شد که رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، در ارتباط با جزئیات این عملیات، گفت: با مدیریت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها و همکاری واحدهای فراهم آوری دانشگاه‌های علوم پزشکی یزد و تهران و سازمان اورژانس کشور، انتقال هوایی قلب اهدایی و عمل پیوند با موفقیت انجام شد.

اهدای قلب بیمار مرگ مغزی، شاید سخت‌ترین تصمیم برای خانواده بیمار مرگ مغزی باشد که بخواهند اعضای بدن عزیز خود را اهدا کنند، اما این تصمیم سخت، شیرین‌ترین خاطره را برای خانواده بیمار مرگ مغزی رقم خواهد زد. زیرا، با پیوند اعضای بدن بیمار مرگ مغزی به چند بیمار نیازمند قلب، کلیه، کبد و…، به آنها زندگی دوباره ای بخشیده اند.

و همچنان، این مأموریت‌ها ادامه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: