کد خبر: ۳۱۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 17
محققان نانوفناوری در یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید نمونه اولیه زخم‌پوشی شده‌اند که علاوه بر بیماران پروانه‌ای، برای 3 نوع زخم دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد
شفاآنلاین>سلامت>محققان نانوفناوری در یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید نمونه اولیه زخم‌پوشی شده‌اند که علاوه بر بیماران پروانه‌ای، برای 3 نوع زخم دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد

به گزارش شفاآنلاین:مهم‌ترین چالش بیماران مبتلا به EB یا همان بیماری پروانه‌ای، دسترسی به پانسمان‌هایی است که زخم‌های پوستی آنها را التیام ببخشد. اما از آنجایی که نمونه داخلی این پانسمان‌ها در کشور وجود نداشت، همزمان با تحریم‌های دارویی علیه ایران از سوی آمریکا، این محصول بسیار حیاتی و وارداتی با مشقت و سختی به‌دست بیماران می‌رسید. اما مدتی است یک شرکت دانش بنیان ایرانی مستقر در اصفهان با استفاده از فناوری نانو، موفق به ساخت نمونه اولیه زخم‌پوشی شده است که به‌گفته مدیرعامل این شرکت، کاملا منحصربه‌فرد و در دنیا بی‌نظیر است. سیدمحمد موسوی خطاط، مدیرعامل شرکت نانوفناور آلا جزئیات مهمی از این زخم‌پوش که به جز بیماری پروانه‌ای، برای چند بیماری دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارائه کرد.

تولید داخلی زخم‌پوشی که بتواند باعث التیام پوست بیماران پروانه‌ای شود، امیدوارکننده است. ترکیبات و عملکرد این زخم‌پوش مبتنی بر فناوری نانو، به چه نحوی است؟
این زخم‌پوش ویژه و 4 لایه است که هر لایه وظیفه منحصر به فرد خودش را انجام می‌دهد. از آنجایی که اصلی‌ترین عامل عفونت زخم‌ها رطوبت است، نخستین لایه این زخم‌پوش که لایه مجاور به زخم است، مسئول خارج کردن ترشحات زخم است. پس از آنکه رطوبت حذف شد، در لایه بعدی یک‌سری نانوذرات که خاصیت ضدباکتری و ضد‌میکروبی دارند، داخل زخم آزاد می‌شود. پس به این ترتیب ابتدا توسط لایه اول رطوبت زخم خارج و توسط لایه بعدی نانو ذرات به زخم وارد می‌شود.  این نانو ذرات علاوه بر اینکه تأییدیه نانو مقیاس دارند، به هیچ وجه خاصیت سمی ندارند و در بدن آزاد می‌شوند.

لایه‌های بعدی زخم‌پوش از چه چیزی ساخته شده است؟
پس از 2لایه ابتدایی که برپایه فناوری نانو ذرات ساخته شده‌اند، لایه سوپر جاذب قرار دارد که در آنها نانو الیاف استفاده شده است که می‌توانند چند برابر آب جذب کنند. پس ما در این زخم‌پوش بسیار ویژه، هم نانو ذرات داریم و هم نانو الیاف. لایه خارجی و آخرین لایه این زخم‌پوش هم لمینت است که هم از عبور میکروب به داخل زخم جلوگیری می‌کند و هم گذردهی اکسیژن دارد یعنی به‌طور همزمان به بافت اکسیژن‌رسانی می‌کند تا بافت دچار نکروز یا مردگی نشود.

این زخم‌پوش فقط مخصوص بیماران پروانه‌ای است؟
خیر، این پانسمان برای 4 نوع زخم قابل استفاده است که شامل زخم پروانه‌ای، زخم بستر، زخم دیابت و سوختگی می‌شود.

هم‌اکنون در چه مرحله‌ای از تولید این زخم‌پوش هستید؟
فعلا نمونه اولیه ساخته شده است و در روند اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو هستیم.

باتوجه به اینکه فناوری به‌کار رفته در این زخم‌پوش، کاملا ایرانی است، می‌توانیم منتظر درخواست صادرات آن باشیم؟
بله، قطعا می‌توانیم پس از اخذ مجوز به صادرات هم فکر کنیم. چون حتی آمریکایی‌ها هم این فناوری را ندارند.

باتوجه به اینکه قیمت پانسمان‌هایی که هم‌اکنون و به سختی در دسترس بیماران پروانه‌ای قرار می‌گیرد، برای مصرف روزانه بسیار بالاست، برآورد قیمت محصول شما چقدر است؟
هم‌اکنون یک پانسمان 10سانت در 10سانت خارجی به قیمت حدود 250 تا 300هزار تومان به فروش می‌رسد ولی قیمتی که ما برای زخم‌پوش تولید خودمان درنظر گرفتیم یک پنجم این رقم است یعنی تقریبا 50هزار تومان.

چه زمانی می‌توانیم منتظر تولید و توزیع انبوه باشیم؟
امیدواریم هرچه زودتر فرایند گرفتن مجوزها از سازمان غذا و دارو طی بشود. پس از رد شدن از این مرحله، می‌توانیم خیلی زود به مرحله تولید و توزیع در بازار دارویی کشوربرسیم.

مکث
فناوری دوستدار محیط‌زیست
در نمونه‌های خارجی فقط از یک یا دو فناوری استفاده شده است. یک‌سری زخم‌پوش‌هایی که منحصرا مربوط به بیماران پروانه‌ای است و توسط یک شرکت سوئدی ساخته می‌شود. اما زخم‌پوش‌های دیگری هم هستند که یک یا 2 مورد از این ویژگی‌هایی را که ما استفاده کردیم، دارند که معمولا یک لایه هستند و مثلا با پوشش نقره تهیه شده است. ولی فناوری نانو الیاف و نانو ذرات که در واقع یک فناوری سبز است و کاملا دوستدار محیط‌زیست و بدن انسان، تاکنون در هیچ‌ کجا به‌کار نرفته است و نخستین بار توسط محققان ایرانی در شرکت ما مورد استفاده قرار گرفته است.همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: