کد خبر: ۳۱۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 16
غذا برای همه، تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و یک زندگی بهتر"هیچ کس فراموش نشود".
شفاآنلاین>سلامت>غذا ماده‌ای حیاتی است، ماده‌ای آنچنان اساسی که بدون آن موجود زنده قادر به زیستن نخواهد بود. غذا بنابراین مانند هوا و آب اساس و پشتوانه زندگی است. غذا ماده‌ای است که بدن موجود زنده قادر است آن را تغییر فرم داده به مواد مشابه خود تبدیل کرده و به مصارف مختلفی از قبیل رشد و نمو، ترمیم، پاک سازی، جایگزین مداوم سلول‌های از دست رفته، فعل و انفعالات شیمیایی موجود در بدن و تهیه مواد لازم جهت تولید مثل برساند؛ بنابراین غذا ماده‌ای است که بتواند به مواد داخل سلولی و سلول‌های ساختار بدن مانند استخوان، پوست، ماهیچه، عصب و ... تبدیل گردد. غذا باید ماده‌ای باشد که بدن بتواند آن را از طریق دستگاه گوارش وارد خون کرده سپس توسط سلول‌های مختلف از خون جذب کند. غذا، از ابتدایی‌ترین نیاز‌های موجودات زنده است و غریزه تأمین این نیاز از آغاز آفرینش همراه موجودات بوده است.
به گزارش شفاآنلاین:روز جهانی غذا در ۱۶ اکتبر هر سال با یک شعار خاص برای توجه به فقر و گرسنگی گرامی داشته می‌شود.
همزمان با روز جهانی غذا، رییس انجمن تغذیه ایران گفت: ایران در زمینه هدر رفت مواد غذایی در ردیف کشور‌های تراز اول دنیا قرار داشته و ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ٣٥ میلیون تن با ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد دلار است.
دکتر جلال‌الدین رزاز با اشاره به فرارسیدن روز جهانی غذا، گفت: ۲۴ مهرماه برابر با شانزدهم اکتبر، سالروز جهانی غذا نام‌گذاری شده است. این روز به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نام‌گذاری شده و در سراسر جهان نیز گرامی داشته می‌شود. باید توجه کرد که سازمان‌های بین‌المللی در روز جهانی غذا تلاش می‌کنند تا در زمینه کشاورزی و برای جلوگیری از فقر و گرسنگی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در عین حال روز جهانی غذا روز همدردی با افرادی است که از ابتدایی‌ترین حق حیات، یعنی غذا محروم هستند.
روز جهانی غذا با یک شعار خاص برای توجه به فقر۸۲۸ میلیون گرسنه در جهان
وی افزود: شعاری که امسال از سوی سازمان جهانی غذا (فائو)، برای روز جهانی غذا انتخاب شده است، "هیچ کس فراموش نشود، تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و یک زندگی بهتر" است. باید توجه کرد که غذا مانند آب و هوا از ابتدایی‌ترین نیاز‌های انسانی و بلکه تمام موجودات زنده است و نقش آن در پیشگیری و درمان بیماری‌ها انکار ناشدنی است. بنا به گزارش سازمان ملل شمار افرادی که از گرسنگی رنج می‌برند نسبت به سال گذشته ۴۶ میلیون نفر افزایش یافته و به ۸۲۸ میلیون نفر رسیده است؛ بنابراین جهان در حال دور شدن از هدف پایان دادن به گرسنگی، ناامنی غذایی و سوء تغذیه تا سال ۲۰۳۰ است.
ایران؛ جزو کشور‌های تراز اول دنیا در هدررفت مواد غذایی
رزاز افزود: براساس گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو)، هر روز به‌ازای هر نفر، ۱۳۴ کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود. این میزان ضایعات مواد غذایی، ایران را در ردیف کشور‌های تراز اول دنیا در زمینه هدرفت مواد غذایی قرار داده است. بر همین اساس سالانه ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ٣٥ میلیون تن با ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد دلار است. این در حالی است که در اتحادیه اروپا با ٢٧ کشور عضو، تنها ٩ میلیون تن موادغذایی راهی زباله‌ها می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: