کد خبر: ۳۱۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 16
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: توصیه می‌شود تزریق واکسن آنفلوآنزا و کرونا دو هفته فاصله داشته باشند.

شفاآنلاین>سلامت>فاطمه ترکمان اسدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه واکسن آنفولانزا یا کرونا دو ماه زمان می‌برد تا ایمنی و اثرگذاری داشته باشد اظهار کرد: گاهی افراد قبل از اینکه مسافرت بروند بلافاصله قبل از سفر و شرکت در تجمع اقدام به تزریق  واکسن آنفلوآنزا یا کرونا می‌کنند به امید اینکه ایمنی لازم را داشته باشند در حالی که اینطور نیست.

به گزارش شفاآنلاین:وی گفت: دو هفته بعد از تزریق واکسن کم کم آنتی‌بادی شکل می‌گیرد و بهترین زمان برای بهبودی و سطح ایمنی نسبت به ویروس تقریبا دو ماه بعد از تزریق واکسن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: برای همین است که گفته می‌شود اواخر شهریور یا در طول مهرماه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا است تا کم‌کم آنتی‌بادی شکل گیرد و در زمانی که پیک و قله ابتلا به بیماری وجود دارد، تقریبا دو ماهی از زمان تزریق واکسن گذشته باشد و بدن کاملا آماده مواجهه با ویروس باشد، اگر در نبرد با آن ویروس قرار گیرد.

ترکمان‌اسدی با بیان اینکه قبل از سفر اگر فردی واکسن آنفلوآنزا تزریق کند برای آن سفر کمک نمی‌کند البته برای دو ماه بعد آنتی‌بادی‌ها در سطح خوبی قرار می‌گیرند و ایمنی در حد قابل قبولی خواهد بود گفت: ویروس‌های آنفلوآنزا و ادامه روند جریان کووید را در جامعه داریم و در کنار آنها انواع بزرگی از ویروس‌های تنفسی را هم خواهیم داشت که علایمی شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کنند و تنها راه مقابله و مواجهه با آنها پیشگیری از ابتلا با رعایت نکات بهداشت فردی است.

وی با بیان اینکه شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون و مواد ضدعفونی با پایه الکلی جدی گرفته شود اضافه کرد: با وجود اینکه استفاده از ماسک و پروتکل بهداشتی را خیلی تاکید کرده‌ایم و همه هم از این تکرار داستان استفاده از ماسک خسته هستیم، اما طی دو سال قبل که ماسک را به خصوص برای فصول سرد سال استفاده می‌کردیم باز هم موارد ابتلای آنفلوآنزاها و سرماخوردگی‌ها در جامعه کاهش داشت و کمک بزرگی بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه همچنان تاکید است که در فضاهای سربسته و در جایی که تهویه مناسب نیست و پنجره‌ها دیگر کم‌کم بسته می‌شود و ممکن است محیط شلوغی باشد، استفاده از ماسک را لحاظ کنیم افزود: در کنار آن به تغذیه توجه شود و نیز ورزش یک نقطه گم شده زندگی خیلی از ماست در حالی که به ارتقای سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند.

ترکمان‌اسدی با بیان اینکه خواب و استراحت کافی و آرامش افراد می‌تواند سیستم ایمنی افراد را به شدت تقویت کند خاطرنشان کرد: رعایت این نکات در کنار استفاده از واکسن می‌تواند به پاییز و زمستان سالم و نداشتن تجربه بیماری‌های این فصول، کمک کند.

وی با بیان اینکه از نظر علمی ممنوعیتی به تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا ندارد اما به دلیل اینکه ممکن است علایم  و عوارضی گذرا را ایجاد کند توصیه بر این است بین این دو واکسن دو هفته‌ای فاصله بیافتد افزود: در حال حاضر گروه‌های هدف برای دریافت واکسن آنفلوآنزا مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد:  نگران هستیم کودکان ۵ تا ۱۲ سال واکسن کرونا را تزریق نکنند و دچار بیماری شوند، چون این گروه سنی چندان پذیریش ماسک ندارند و ممکن است رعایت بهداشت فردی هم برایشان آسان نباشد و یا در جمع‌های بسته و در فاصله فیزیکی کمی نسبت به افراد فعالیت کنند.

ترکمان‌اسدی گفت: مراکز جامع خدمات سلامت از تزریق واکسن گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال استقبال می‌کند و بهتر است واکسن سینوفارم و یا پاستوکووک باشد چراکه هنوز داده‌ها برای بقیه انواع واکسن در این گروه کافی نیست.

وی افزود: اگر واکسن گروه‌های دیگر نیز ناقص بوده با توجه به شروع فصل سرما و احتمال جهش های جدید کرونا در این فصل که در برخی کشورها نیز سویه‌های جدید مشاهده شده، اقدام به تزریق  نوبت خود کنند و ایمنی بدن خود را ارتقا دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ممکن است فردی واکسن را تزریق و همه توصیه‌ها را رعایت کند اما مکرر در هر پیکی مبتلا به کرونا شود و یا در فصل زمستان آنفلوآنزا را تجربه کند که این بدان معنا نیست واکسن موثر نبوده بیان کرد: توصیه ما این است واکسن بزنیم و اگر مبتلا هم شدیم، مهم اثر اصلی این واکسن‌ها در جلوگیری از فرم‌های شدید بیماری و ممانعت از بستری در بیمارستان و عوارض جدی است.

وی عنوان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته واکسن کرونا ۹۰ درصد جلوی بیماری شدید و عارضه جدی را می‌گیرد و به همین دلیل است که اثر آن حائز اهمیت بوده و توصیه می‌شود واکسن کرونا و اگر مقدور بود واکسن آنفلوآنزا دریافت شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: