کد خبر: ۳۱۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 16
برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی می‌تواند با طراحی یک نقشه اقتصادی مؤثر برای کمک به وضعیت معیشت شما در دوران بازنشستگی شروع شود
شفاآنلاین>سلامت>بازنشستگی در ذات خودش یک اتفاق ساده است، اتفاقا درنگاه اول اتفاق خوبی هم است، اینکه بعد از چند دهه کار و ارائه خدمات شغلی به اجتماع، حالا نوبت اجتماع می‌شود که با پرداخت حقوقی ثابت و امکان استراحت به افراد، اجازه بدهد تا برای خودشان وقت فراغت و زندگی داشته باشند، اما تجربه نشان داده است این موقعیت که با این تعریف، رؤیایی به‌نظر می‌رسد، خیلی وقت‌ها به‌دلیل کمبود حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی از یک‌سو و باورهای تاریک و منفی خود افراد از دوران بازنشستگی از سوی دیگر، به یک بحران جدی همراه با افسردگی و انزوا تبدیل شده است.

در این گزارش سعی داریم بازنشستگی را با بخشی از ابعاد روشن و تاریکش بررسی کنیم و با حضور مونا یوسفی، روانشناس و مشاورخانواده از ترفندهایی برای داشتن یک بازنشستگی سلامت و شاد بگوییم، اما پیش از همه اینها باید درنظر داشت نبود حمایت‌های اجتماعی و مالی لازم از بازنشستگان مهم‌ترین عامل بحران‌ساز در زندگی آنهاست که لازم است دولت همواره به آن توجه ویژه داشته باشد چون تا زمانی که مشکلات جدی مالی برای بازنشستگان وجود داشته باشد، انجام بسیاری از ایده‌ها برای کیفیت بخشی به زندگی آنها، هرقدر هم درتئوری درست باشند، «عملا» ممکن نخواهد شد.

بازنشستگی از کارافتادگی نیست
باور غلط عمومی این است که بازنشستگی معادل «از کارافتادگی» و «خانه‌نشینی» است. اصلا این فرض از پایه اشتباه است و بازنشستگی نه‌تنها به معنی از کارافتادگی نیست بلکه مطابق شواهد و آمار موجود، بسیاری از بازنشستگان در سنین بین 60و70سال، با استفاده از فرصت بازنشستگی، توانسته‌اند به‌خودشکوفایی و موفقیت‌های حرفه‌ای و شخصی فراوانی برسند.

نقشه گنج را پیدا کنید
 برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی می‌تواند با طراحی یک نقشه اقتصادی مؤثر برای کمک به وضعیت معیشت شما در دوران بازنشستگی شروع شود؛ برای نمونه اقدام برای استفاده از بیمه‌های عمر، بیمه‌های تکمیلی و حتی بیمه حوادث می‌تواند خاطرتان را تا حدودی آسوده کند. از طرف دیگر خوب است سرمایه‌گذاری‌هایی را برای امرارمعاش در دوره بازنشستگی انجام بدهید.

دست به‌کار باشید
 حتی یک کار نیمه‌وقت هم برای شما می‌تواند مثل یک معجزه نجات‌بخش باشد؛ ضمن اینکه خیلی وقت‌ها می‌شود کسب‌وکار تازه‌ای را از ابتدا راه بیندازید که این هم بسیار انگیزه‌بخش بوده و برای داشتن دوران بازنشستگی سلامت، قطعا مؤثر است.

وقت اضافه، زنگ هنر است
 باهنر، دوست باشید،‌ساز بنوازید، نقاشی کنید، دست به قلم شوید واگر هم هیچ‌کدام اینها را بلد نیستید برای آموختن‌شان با شور و شوق اقدام کنید و در حرکت به‌سوی هنر یک لحظه هم تردید نکنید.

کمک کنید؛ حتی اگر کمک نخواهند
 برای کمک به اجتماع، در انجام اموری که تجربه و دانش شما می‌تواند کارساز باشد، پیشقدم، داوطلب ودرعین حال پیشنهاد‌دهنده باشید. اگر مهارتی را به‌صورت تخصصی بلد هستید برای آموزش همگانی آنها به سازمان‌هایی که به آن تخصص نیاز دارند یا سرای محلات شهرداری‌ها مراجعه کنید.

مشکلات خانوادگی را جدی بگیرید
با آغاز دوران بازنشستگی، خوب یا بد، بیشتر وقت‌تان را در خانه هستید و عجیب نیست اگر مشکلات شما در روابط زناشویی یا ارتباط با فرزندان‌تان برجسته شود. از مشاورین و روانشناسان برای خانواده درمانی کمک بگیرید و اجازه ندهید که مشکلات کوچک شما به بحران‌های بزرگ و دلزدگی‌های طولانی تبدیل شوند.

دوستی با ورزش، آجیل مشکل‌گشا
 لازم نیست ازهمان ابتدا با ورزش کردن شروع کنید بلکه کافی است ورزش کردن را ببینید، شبیه شوخی به‌نظر می‌رسد اما باور کنید شوخی نیست. انجام یک رشته ورزشی مورد علاقه‌تان را درمحیط پرشور و حال یک باشگاه ورزشی ببینید. درضمن خوب است بدانید که سالمندان زیادی دردنیا هستند که آموزش یک رشته ورزشی مورد علاقه‌شان را در دوران فراغت بازنشستگی آغاز کرده‌اند، پس این میل را جدی گرفته و در نخستین فرصت برایش «اقدام» کنید.

سلامتی دغدغه است
 همیشه از دست دادن سلامتی یکی از دغدغه‌های جدی بازنشستگان بوده است ؛ بنابراین برای سلامت بودن، این چند نکته را حتماً جدی بگیرید. چکاپ‌های پزشکی، تغذیه خوب، ورزش و تفریحات منظم همه و همه می‌توانند کمک کنند در دوران بازنشستگی هم سالم بمانید. روی عزت و اعتماد به نفس خودتان به کمک مطالعه و مشاورین خبره کار کنید. این گام مهم، کمک بی‌نظیری برای داشتن روان و جسمی سالم‌ترخواهد بود. علیرضا درخشانی/ روزنامه‌نگار/ همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: