کد خبر: ۳۱۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 15
معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۵۰ درصد مردم نیاز به مشاوره روانشناختی دارند و ضرورت دارد این خدمات تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
شفاآنلاین>سلامت> مهرداد کاظم نژاد روز شنبه در نشست خبری هفته سلامت روان که با عنوان "سلامت روان و بهزیستی همگانی را در اولویت جهانی قرار دهید" در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان برگزار شد، افزود: بروز اختلالات روانی در کشور ۲۳ تا ۳۰ درصد است و ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بیماری خفیف روانی دارند، با توجه به اینکه هزینه خدمات روانشناختی بالاست و همه به آنها دسترسی ندارند، لازم است این خدمات زیر چتر حمایت بیمه ها قرار بگیرد تا مسیر درمان و ارتقای سلامت روان برای عموم جامعه فراهم شود.

به گزارش شفاآنلاین:وی با اشاره به اینکه سلامت جنسی و بهداشت روان ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، اظهار داشت: شیوع اختلالات جنسی در کشور  بالای ۳۰ درصد است که سلامت روان را تحت الشعاع قرار می دهد، این حوزه  باید با توجه به رویکردهای جمعیتی مورد توجه قرار بگیرد، در غیر اینصورت احتمال باروری را کاهش می دهد.

کاظم نژاد ادامه داد: لازم است اختلالات جنسی بصورت سیستماتیک به مردم البته متناسب با فرهنگ جامعه آموزش داده شود، زیرا این مسئله با بهداشت روان ارتباط نزدیکی دارد.

محمدرضا پیرمرادی رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه بهداشت روان موضوع بسیار مهمی است که کمتر به آن توجه شده است، گفت: ۸۵ میلیارد سلول در سرمان وجود دارد که مسوولیت سلامت روان ما را به عهده داشته و کمتر به آن پرداخته شده است.

توجه به سلامت روان از دوران جنینی حایز اهمیت است

وی افزود: توجه به سلامت روان از دوران جنینی بسیار حایز اهمیت است، وضعیت سلامت روانی و جسمی در دوران بارداری مادر بر میزان استرس و  اضطراب جنین تاثیر گذار است بویژه اینکه سه ماه اول بارداری دوران طلایی بوده و مادر نباید دارو استفاده کند مگر با تجویز پزشک باشد زیر اثر نامطلوبی بر سلامت روان کودک می گذارد.

پیرمرادی ادامه داد: عقب ماندگی ذهنی و مشکلات روانشناختی از عوارض استفاده دارو در دوران بارداری بدون تجویز پزشک بوده و باید امنیت مادر نیز در این دوران تامین شود در غیر اینصورت باعث اضطراب، انزوا و افسردگی در کودکان می شود.

به گفته وی، ناخن جویدن، دندان قروچه و شب اداری کودکان ریشه روانی دارد که از دوران جنینی اتفاق می افتد و باید دوران بارداری مادران در امنیت خاطر و سلامت روان و جسم همراه باشد.

پیرمرادی تصریح کرد: دوران همه گیری بیماری کرونا نیز تاثیر نامطلوبی بر سلامت روان افراد بویژه کودکان و نوجوانان گذاشت، خانه نشینی، عدم تحرک کافی، عدم ارتباطات اجتماعی باعث شد مشکلات اساسی در سلامت روان آنها ایجاد شود.

اعتیاد ریشه در اختلالات روانی دارد

محمدرضا صابری ظفرقندی متخصص روانپزشکی نیز در این نشست به موضوع اعتیاد و ریشه آن در اختلالات روانی اشاره کرد و گفت: اعتیاد پدیده ای در زمره آسیب های اجتماعی بوده و باید به عنوان یک معضل اجتماعی به آن نگاه شود، نمی توان این معضل را با برخورد قهری و مجازات معتاد برطرف کرد و باید مسئله سلامت روان و مشکلات ناشی از آن مورد بررسی و تحلیل  قرار گیرد.

وی اظهار داشت: شیوع اعتیاد در ایران در گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال حدود زیر پنج درصد است، افرادی که دچار اختلالات روانی بویژه اضطراب و افسردگی هستند بیشتر به اعتیاد روی می آورند، آموزش مهارت‌های زندگی برای تصمیم گیری، حل مساله مشکلات اجتماعی و اقتصادی می تواند در ارتقای سلامت روان جامعه و عدم گرایش به اعتیاد موثر باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: