کد خبر: ۳۱۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 13
بیماری لثه از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که بین ۲۰تا ۵۰درصد مردم سراسر جهان به آن مبتلا هستند.
شفاآنلاین>سلامت>بیماری لثه از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که بین ۲۰تا ۵۰درصد مردم سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

به گزارش شفاآنلاین:این بیماری زمانی اتفاق می‌افتند که پلاک (لایه‌ای چسبناک از باکتری) روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. مراحل اولیه بیماری لثه که به آن التهاب لثه گفته می‌شود، قابل درمان و جبران‌پذیر است، اما در این بین برخی افراد دچار نوعی بیماری لثه مزمن مخرب می‌شوند که جبران ناپذیر است. بسیاری از شواهد نشان می‌دهد بیماری لثه می‌تواند افراد را در معرض ابتلا به سایر بیماری‌های جدی قرار دهد.
 
۱- بیماری آلزایمر
نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد بیماری لثه متوسط یا شدید به‌طور قابل توجهی با زوال عقل مرتبط است. برای مثال، مطالعه‌ای نشان داد که افراد مبتلا به بیماری مزمن لثه به مدت ۱۰سال یا بیشتر ۷۰درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند. همچنین این تحقیقات، ارتباط بین بیماری لثه و کاهش شش برابری توانایی شناختی را نشان داده است. ابتدا تصور می‌شد باکتری‌ها مستقیما مسئول این ارتباط هستند. با این حال مشخص نیست باکتری موجود در مغز، یک واکنش ایمنی تغییر یافته یا سایر عوامل مانند آسیب ناشی از التهاب سیستمیک، کدام یک قادر به توضیح این ارتباط هستند، اما مراقبت از سلامت دهان و دندان می‌تواند یکی از راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

۲- بیماری قلبی ــ عروقی
بیماری قلبی ــ عروقی نیز به‌شدت با بیماری لثه مرتبط است. نتیجه مطالعه وسیعی روی بیش از ۱۶۰۰ فرد بالای ۶۰ سال نشان داد افراد مبتلا به بیماری لثه ۳۰درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر اولین حمله قلبی بودند. این ارتباط حتی پس از این که پژوهشگران بیماری‌های دیگر (مانند دیابت و آسم) یا عادات سبک زندگی (مانند سیگار کشیدن، تحصیلات و ازدواج) که خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهند بررسی کردند، همچنان برقرار ماند. مطالعات اخیر نشان داده التهاب سیستمیک ناشی از بیماری مزمن لثه باعث می‌شود سلول‌های بنیادی بدن، گروهی از نوتروفیل‌های فرا واکنشی (نوعی گلبول سفید دفاعی اولیه) را تولید کنند. این سلول‌ها ممکن است با صدمه به سلول‌هایی که شریان‌ها را پوشانده‌اند به پوشش شریان‌ها آسیب برسانند و باعث ایجاد پلاک‌ها شوند.

۳- دیابت نوع۲
بیماری لثه از عوارض شناخته شده دیابت نوع۲ است و بیماری مزمن لثه خطر ابتلا به دیابت نوع۲ را افزایش می‌دهد. فرآیند‌هایی که این دو بیماری را به هم مرتبط می‌کنند، کانون پژوهش‌های بسیاری است و احتمال و دارد که التهاب ناشی از هر بیماری روی دیگری تاثیر بگذارد. برای مثال، دیابت نوع۲ با افزایش التهاب در لثه، خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد. همچنین نشان داده شده که بیماری لثه به اختلال در سیگنال‌دهی انسولین و مقاومت به انسولین کمک می‌کند که هر دو می‌توانند دیابت نوع۲ را تشدید کنند.

۴- سرطان‌ها
بیماری لثه همچنین با خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان مرتبط است. برای مثال ثابت شده افرادی که سابقه بیماری لثه داشته‌اند، ۴۳درصد بیشتر در معرض خطر سرطان مری و ۵۲ درصد بیشتر در معرض خطر سرطان معده هستند. پژوهش‌های دیگر نیز گزارش داده‌اند افراد مبتلا به بیماری مزمن لثه بین ۱۴ تا ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به هر نوع سرطان هستند. این مطالعه همچنین خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در این افراد ۵۴ درصد بیشتر از دیگران نشان داد. چرایی و علت این رابطه مشخص نیست. برخی فکر می‌کنند به التهاب که عاملی برای بیماری لثه و سرطان است، مربوط می‌شود.

۵- بهبود سلامت لثه
بیماری لثه در مراحل اولیه قابل پیشگیری و جبران است. برخی از فاکتور‌های ابتلا به بیماری لثه را نمی‌توان تغییر داد (مانند ژنتیک)، با وجود این شما می‌توانید با تغییر سبک‌زندگی خود، خطر کلی را کاهش دهید. مثلا مصرف کمتر قند، پرهیز از تنباکو و الکل و کاهش استرس همگی می‌تواند مفید باشد. همچنین برخی دارو‌ها (مانند برخی دارو‌های ضد افسردگی و فشارخون) ممکن است تولید بزاق را کاهش دهد و این می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. افرادی که از این دارو‌ها استفاده می‌کنند باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند. البته مهم‌ترین کار‌هایی که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر بیماری لثه (و متعاقبا سلامت کلی خود) انجام دهید، مسواک زدن دو بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید و پرهیز از استفاده از دهانشویه بعد از مسواک زدن است. نخ دندان کشیدن و بازدید‌های منظم دندانپزشکی نیز به شما کمک می‌کند سلامت دهان و دندان‌تان را کنترل کنید.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: