کد خبر: ۳۱۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 12
وزیر بهداشت، تاثیر تحریم‌های غیرانسانی علیه ایران را بر برخی ارکان تاب آوری نظام سلامت کشور، مخرب خواند.
شفاآنلاین>سلامت>بهرام عین‌اللهی در شصت و نهمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در قاهره با بیان اینکه متوقف و مسدود کردن تراکنش‌های مالی بین بانک‌های ایرانی و بین‌المللی در عمل باعث تاخیر غیرضروری و خطرناک در تهیه داروها، واکسن‌ها، تجهیزات، مواد لازم برای رویه‌های تشخیصی و درمانی و همچنین تولیدکنندگان داخلی واکسن شده است، گفت: چه کسی پاسخگوی جان باختن برخی بیماران بی گناه بر اثر کمبود دارو‌های ضروری به علت تحریم‌هاست؟
به گزارش شفاآنلاین: وی افزود: تحریم‌های قهری، یکجانبه و غیرانسانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تاثیر مخربی بر برخی ارکان تاب آوری نظام سلامت در کشور ما داشته است، به ویژه دسترسی به نیاز‌های ضروری برای کنترل و مهار بیماری‌های همه گیر را محدود کرده است که در تضاد با روحیه همبستگی و همکاری بین همه کشور‌ها و همچنین خلاف اصل «تا زمانی که همه در امان نباشند، هیچ کس در امان نیست» است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: حدود 33 ماه از شیوع بیماری همه گیر کووید 19 در جهان می‌گذرد، این بیماری همه گیر ثابت کرد «هیچ کس در امان نیست مگر اینکه همه در امان باشند» و این مستلزم همبستگی و همکاری بین همه کشور‌های عضو از کشور‌های پردرآمد گرفته تا کم درآمد و سازمان‌های بین المللی است.
عین‌اللهی با بیان اینکه کووید 19 نشان داد سیستم‌های بهداشتی دارای تاب آوری مناسب نیستند، گفت: حل این معضل نیازمند برنامه ریزی و آمادگی همه دولت‌ها برای مقابله با فوریت‌های بزرگ براساس برنامه جامع سیزدهم اقدامات سازمان جهانی بهداشت است.
وی با اشاره به هفت موج بیماری کووید 19 در کشور افزود: به علت میزان گسترده پوشش واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های تولید داخل و همچنین وارداتی، موج‌های اخیر به تدریج کاهش یافته و کنترل شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همه گیری و چالش‌های متعاقب آن، همچنان نه تنها سلامت، بلکه صلح و امنیت را هم تهدید می‌کند، سلامت و ثبات رابطه عمیقی با هم دارند، ابتکار جهانی سلامت برای صلح، اعتماد را در سطح جامعه و همچنین بین مردم ارتقا می‌دهد؛ این واقعیت بر این امر تاکید دارد که تقویت پوشش همگانی سلامت، بازسازی و بهبود سیستم‌های مراقبت بهداشتی فراگیر و انعطاف پذیر چقدر مهم است.
عین‌اللهی گفت: برای دستیابی به تاب آوری نظام‌های سلامت در برابر همه گیری‌ها و فوریت‌های بهداشتی، باید به مسائل مختلف و مهمی همانند تنظیم سیاست‌ها، قوانین ملی مناسب، تقویت سیستم‌های بهداشتی و پوشش همگانی سلامت، تامین منابع پایدار، تقویت ظرفیت نیروی کار، داروها، واکسن‌ها و محصولات بیولوژیکی مقرون به صرفه، اطلاع رسانی در زمینه مخاطرات و مشارکت جامعه و گسترش سیستم‌های موثرتر اطلاعات و زیرساخت‌های سلامت توجه شود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان بوده است و کمک‌های خود را به طور ویژه به این پناهندگان ارائه کرده است به گونه‌ای که پناهندگان مقیم ایران، برغم منابع مالی ناکافی و نبود کمک‌های بین المللی به طور مساوی با دیگر شهروندان از سلامت و سایر امکانات برخوردارند؛ تزریق بیش از 3.4 میلیون دُز واکسن کووید 19 به پناهندگان افغان از اقدامات بشردوستانه کشور ماست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری اجلاس گروه 5 در ایران گفت: همکاری گروه پنج که یک همکاری زیرمنطقه‌ای متشکل از کشور‌های افغانستان، پاکستان، عراق، جمهوری اسلامی ایران و دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی است، مکانیسمی مناسب در مسیر اجرای برنامه‌های مشترک برای کمک به سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی فلج اطفال برای برداشتن گام‌های آخر برای ریشه کنی فلج اطفال در منطقه، کنترل بیماری قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و دیگر تب‌های خونریزی دهنده است.
عین‌اللهی با بیان اینکه کشور‌های گروه پنج دارای جابجایی جمعیت، مسائل آوارگان و منازعات است، افزود: مسئولیت همه این است که از چنین برنامه‌های همکاری که تلاش دارد از گسترش بیشتر ویروس‌ها و بیماری‌های واگیر در منطقه جلوگیری کند، حمایت کنند، بنابراین توصیه موکد بنده تقویت گروه پنج و دیگر گروه‌های همکاری با برگزاری جلسات منظم فنی است.
وی ادامه داد: از این فرصت استفاده می‌کنم و با دولت و مردم پاکستان درباره باران‌های سیل آسای موسمی اخیر در ماه اکتبر که صد‌ها نفر را در پاکستان مجروح و بی خانمان کرد، همدردی صمیمانه می‌کنم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد و موظف است که به ارتقای سلامت در جهان و منطقه کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: