کد خبر: ۳۱۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - 2022September 24
بیماری کبد چرب می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما بروز آن در افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند را بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می‌گویند. بیماری کبد چرب، چه غیر الکلی و چه الکلی، تهدید کننده زندگی است و نیاز به درمان فوری و قاطع دارد.
شفاآنلاین>سلامت>برخی عادات خواب ممکن است عامل ایجاد بیماری‌هایی مانند کبد چرب که علائم ظاهری ندارند باشد.

به گزارش شفاآنلاین:بیماری کبد چرب که استئاتوز کبدی نیز نامیده می‌شود، وضعیتی است که در آن فرد چربی اضافی در کبد تولید می‌کند. بر اساس آنچه روزنامه «تایمز آف ایندیا» منتشر کرده، خطر بیماری کبد چرب این است که مبتلایان به آن هیچ علامتی ندارند و در نتیجه دچار مشکلات جدی نمی‌شوند که این مسئله منجر به تاخیر در تشخیص و آسیب احتمالی کبد می‌شود.

بیماری کبد چرب می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما بروز آن در افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند را بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می‌گویند. بیماری کبد چرب، چه غیر الکلی و چه الکلی، تهدید کننده زندگی است و نیاز به درمان فوری و قاطع دارد.

بیماری کبد چرب غیرالکلی به دلیل چاقی، شرایط بهداشتی زمینه‌ای و عادات سبک زندگی ناسالم و همچنین عادات خواب، افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشکلات خواب و کبد

خواب بخشی ضروری از زندگی ما است که به ما کمک می‌کند ذهن خود را قوی نگه داریم و بدن خود را پر از انرژی کنیم. بدون خواب انسان دائماً خسته خواهد بود و این ممکن است تأثیرات روانی بر او بگذارد. با این حال، جالب اینجاست که طبق گزارش انجمن بین المللی غدد درون ریز خواب افراد می‌تواند بر خطر ابتلا به بیماری کبد چرب تأثیر بگذارد.

تا دیروقت بیدار ماندن

بیماری کبد چرب تجمع چربی اضافی در کبد است که اغلب در نتیجه انتخاب رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی کم تحرک ایجاد می‌شود. به گفته محقق یان لیو، عضو آژانس تحقیقاتی و علمی A*STAR در سنگاپور، عادات خواب مانند چرت زدن، خروپف و تا دیر وقت بیدار ماندن می‌تواند در افزایش خطر ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.
نتایج مطالعه انجمن غدد درون ریز نشان داده است که "بهبود متوسط ​​کیفیت خواب با کاهش ۲۹ درصدی خطر ابتلا به بیماری کبد چرب مرتبط است. "

استراتژی‌های بهبود خواب

پروفسور لیو می‌گوید: "با توجه به اینکه بخش زیادی از افراد با کیفیت خواب ضعیف، تشخیص داده نشده یا درمان نمی‌شوند، این مطالعه نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه و توسعه استراتژی‌هایی برای بهبود کیفیت خواب است. "

نکاتی در مورد کیفیت خواب

برخی از نکات موثر که می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید و از بروز هرگونه خطری برای سلامتی به دلیل کیفیت خواب ضعیف جلوگیری کنید عبارتند از:

 تا حد امکان به یک برنامه خواب ثابت پایبند باشید.
گرسنه یا بعد از یک وعده غذایی زیاد به رختخواب نروید
از نیکوتین و کافئین خودداری کنید
قبل از خواب یک محیط آرام و آرام ایجاد کنید
چرت روزانه محدودی داشته باشید.

سایر عوامل خطر

اضافه وزن یا چاق بودن، ابتلا به دیابت نوع ۲ یا سندرم متابولیک، یا مصرف برخی دارو‌های تجویزی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش دهد.

به گفته متخصصان، کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستند، سطح چربی خون بالا، فشار خون بالا یا عفونتی مانند هپاتیت C دارند.

روش‌های درمان

هیچ داروی خاصی برای درمان بیماری کبد چرب وجود ندارد. اما پزشکان می‌توانند برخی تغییرات در شیوه زندگی را توصیه کنند که می‌سلامت کلی را بهبود می‌بخشد.

کاهش وزن و ترک سیگار باید در اولویت باشد، که همچنین به معنای تغییر به انتخاب غذا‌های سالم و انجام فعالیت بدنی منظم است. اگر بیمار از قبل دارو‌های خاصی برای کنترل دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید مصرف می‌کند، باید طبق دستور پزشک به دقت و به طور منظم این دارو‌ها را مصرف کند.

غذا‌هایی که باید اجتناب کرد

برای حفظ سلامت کبد، فرد باید مراقب آنچه که می‌خورد باشد. در مورد بیماری کبد چرب، پرهیز از برخی مواد غذایی از جمله شکر افزوده شده، غذا‌های سرخ شده، نمک اضافه شده، نان سفید، برنج، ماکارونی و گوشت قرمز بسیار مهم است. پنیر‌های چرب، ماست‌های پرچرب و غذا‌های حاوی روغن پالم نباید مصرف شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: