کد خبر: ۳۱۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 21
در پی بازداشت زن‌ها به بهانه بی‌حجابی توسط گشت ارشاد استرس و اضطراب شدیدی به آنها و خانواده‌هایشان وارد می‌شود. این روزها با انتشار خبر درگذشت مهسا امینی نیز نگرانی‌ها بیش از همیشه شده است.
شفاآنلاین>سلامت> روزنامه جهان صنعت دریادداشتی به قلم دکتر سیما فردوسی / روانشناس نوشت :در پی بازداشت زن‌ها به بهانه بی‌حجابی توسط گشت ارشاد استرس و اضطراب شدیدی به آنها و خانواده‌هایشان وارد می‌شود. این روزها با انتشار خبر درگذشت مهسا امینی نیز نگرانی‌ها بیش از همیشه شده است.

بنابراین همان‌طور که در نامه انجمن روانپزشکان آمده است، سلامت روان مردم تحت‌الشعاع قرار گرفته است. هشدار انجمن روانپزشکان به دولت امری کاملا جدی است زیرا در پی گسترش استرس و اضطراب در میان مردم، جامعه بیمار می‌شود.

 وقتی جامعه بیمار شود، افراد دچار اختلال‌های شخصیتی و بیماری روان می‌شوند. در این مواقع افراد نسبت به یکدیگر و دولت بیش از همیشه پرخاشگر می‌شوند. نزاع‌های خیابانی افزایش می‌یابد و تاب‌آوری افراد جامعه کاهش پیدا می‌کند. افراد وقتی در خیابان احساس امنیت نکنند، دچار افسردگی، ناامیدی و دلسردی می‌شوند. رواج این احساسات در میان مردن عواقب مطلوبی برای جامعه ندارد زیرا چرخه خشونت، نه تنها جامعه بلکه کشور را دچار بحران می‌کند.

مسوولان برای رفع این مشکلات باید از تمامی متخصصان، جامعه‌شناس‌ها، روانشناس‌ها و روانپزشکان دعوت به عمل آورند. همچنین باید در سراسر ایران پژوهش و نظرخواهی درخصوص حجاب صورت گیرد. بنابراین در این موضوع باید راهکارها بررسی شود تا خواسته مردم نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر مسوولان بر ادامه وجود گشت ارشاد اصرار دارند، حداقل به گونه‌ای عمل کنند که در میان جامعه ایجاد رعب و وحشت نکند، همچنین نیروهای آنها تحت نظر روانشناس‌ها آموزش‌های لازم برای برخورد با مردم را ببینند.

البته سلامت روان این نیرو‌ها نیز باید سنجیده شود، زیرا هر فردی نباید در این جایگاه حضور داشته باشد. وگرنه بهتر است گشت ارشاد جمع شود، چرا که گشت ارشاد در حال حاضر در جامعه ایجاد رعب و وحشت می‌کند. زن‌ها و خانواده‌ها در خیابان‌ها احساس امنیت ندارند. قطعا ادامه چنین روندی برای جامعه ایران نگران‌کننده است. بنابراین سازوکارها باید تغییر کند و سلامت روان مردم در اولویت دولت باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: