کد خبر: ۳۱۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 19
واکنش‌ها به ماجرای جان‌باختن مهسا امینی همچنان ادامه دارد. در جدیدترین اقدام ابراهیم رییسی با خانواده امینی تماس تلفنی داشته و با آنها ابراز همدردی کرده است.
شفاآنلاین>سلامت> واکنش‌ها به ماجرای جان‌باختن مهسا امینی همچنان ادامه دارد. در جدیدترین اقدام ابراهیم رییسی با خانواده امینی تماس تلفنی داشته و با آنها ابراز همدردی کرده است.

به گزارش شفاآنلاین:او خطاب به خانواده امینی گفته: «من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاه‌های مسوول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود و هیچ حقی ضایع نشود.» رییس‌جمهوری همچنین گفته: «دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک و همدرد غم و اندوه‌تان بدانید.»

رییسی در حالی با خانواده امینی تماس گرفته که گزارش‌ها از سقز خبر می‌دهند در روز خاکسپاری مهسا امینی اینترنت این شهر قطع شده بوده است.رییسی به عنوان رییس‌جمهوری طبق قانون اساسی باید حافظ و مدافع حقوق شهروندان باشد و حالا او هم از دستگاه‌های مسوول در خصوص این حادثه «مطالبه» کرده است.

همچنین دیروز خبرهای رسانه‌ها از تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به جانباختن مهسا امینی و رویه گشت ارشاد حکایت داشته است. در این تجمع دانشجویان دانشگاه تهران، «با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی، شعار «زن، زندگی، آزادی» را سر دادند. این شعار در مراسم تشییع پیکر مهسا امینی نیز سر داده شده بود».

فیلم دوربین مدار بسته از مقر پلیس تقطیع شده بود
معصومه ابتکار معاون سابق رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز درباره فیلم منتشره از مهسا امینی در مقر پلیس، به «رویداد ۲۴» گفته که «این فیلم تقطیع شده بوده و انتشار آن سوالاتی را ایجاد کرده است». او افزود: «ای کاش گروهی بی‌طرف در این راستا ورود کنند و با حضور خانواده مرحوم امینی و پزشکانی که بالای سر او بودند، جزئیات مطرح شود. بی‌اعتمادی و عدم پذیرش سخنان پلیس از سوی مردم واقعا ناراحت‌کننده است و بعید می‌دانم نیروی انتظامی راضی به چنین وضعیتی باشد که سبب دوری مردم از آنها شود. یعنی برخی متوجه نمی‌شوند این دوگانگی‌ها بسیار خطرناک و آسیب‌زا هستند؟ اکنون حاکمیت یکدست شده و منتقدان هیچ کاره و فقط شهروند هستند؛ یعنی آیا یکدست بودن حاکمیت هم نمی‌تواند مسائل را حل کند!؟»

در یکی دو روز گذشته برخی جزئیات فیلم منتشر شده از سمت پلیس محل مناقشه کاربران فضای مجازی بوده. مهم‌ترین آن مربوط به این می‌شود که در ابتدای ویدئو، پنجره‌ای که پرده آن کمی بالاست، نشان می‌دهد که هنوز هوا روشن است و در زمانی که مهسا امینی با مامور پلیس بر سر روسری و مانتو بحث می‌کند و بعد از آن از هوش می‌رود، همان پنجره نشان می‌دهد که هوا تاریک و خورشید غروب کرده است. کاربران این سوال را می‌پرسند که اتفاقات رخ داده، از زمانی که هوا روشن است تا تاریکی هوا، در کجای ویدئو قرار دارد. همچنین آنها خواستار انتشار مستندات از رفتار ماموران پلیس با مهسا امینی در هنگام بازداشت و انتقال به مقر پلیس هستند که اگر این اتفاق رخ دهد، بسیاری از ابهامات برطرف می‌شود.

درباره گشت ارشاد دستورات از جایی غیر از دولت صادر می‌شد
ابتکار درباره تلاش‌ها برای برچیده شدن گشت‌های ارشاد در دولت سابق نیز گفته: «هم در دولت و هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوعات را مطرح می‌کردیم و با وزیر کشور جلسات متعددی داشتیم. اما متاسفانه همان‌طور که در بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها، دولت اختیار چندانی نداشت و دستور‌ها از جای دیگری بود و گروه‌های فشار نقش داشتند، در موضوع گشت ارشاد هم اینگونه بود. البته آقای دکتر روحانی و وزیر کشور هیچ موافقتی با این کارها نداشتند و تلاش می‌کردند رفتار‌های تند رخ ندهد و این را صراحتا اعلام می‌کردند، اما اکنون شرایط فرق کرده و رفتار‌ها گواه تغییر رویه دولت است.»

به خاطر یک جوان پیروزی مراسم بزرگ اربعین و پیروزی در شانگهای را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند
اما در این بین نمایندگان تندروی مجلس اظهارنظرهایی می‌کنند که با واکنش منفی افکار عمومی مواجه می‌شوند؛ حسین جلالی رییس دفتر سابق آیت‌الله مصباح‌یزدی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفته: «یا باید قبول کنیم در کشور قانون داریم یا نداریم. نیروی انتظامی دراین‌باره باید چه کار کند؟ آیا نباید قانونی که برای حجاب در نظر گرفته‌اند را اجرا کند؟ اگر می‌خواهیم کشوری قانونمند داشته باشیم باید قانون اجرا شود و نیروی انتظامی هم قانون را اجرا کرده است.
هزاران نفر برای ارشاد و هدایت توسط گشت ارشاد به آن محل برده شده‌اند، یک نفر هم در این بین، بیمار بوده که فوت کرده است.»

او به رویداد ۲۴ گفت که «به خاطر یک جوان عده‌ای در آن سوی مرز‌ها و عده دیگری در داخل، پیروزی مراسم بزرگ اربعین و پیروزی بزرگی که در شانگهای به دست آورده‌ایم را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند که یک نفر فوت کرده است. نباید در زمین دشمن بازی کنیم و نباید ابزار دست دشمن شد.»
بازداشت مهسا امینی فقط یک نمونه بود

اما جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی  گفته: «چنانچه مجلس به موضوع گشت ‌ارشاد ورود نکند، دست نیروی انتظامی را محدود نکند و بازداشت افراد را منوط به مجوز قضایی نکند همین داستان‌ها تکرار خواهند شد.» او تاکید کرده که «موضوع درگذشت مهسا امینی فقط یک نمونه از بازداشتی‌ها بود که منجر به آن اتفاق تلخ شد و رسانه‌ای شد در حالی که روزانه ده‌ها اخبار و گزارشات داریم که گشت ‌ارشاد افراد را با بی‌حرمتی، هتک حرمت و با آثار شدید روحی و روانی فراوان بر خانواده‌ها بازداشت می‌کنند و حرف‌شان این است که ما کار خودمان را می‌کنیم شما قانون را اصلاح کنید.»

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: «رفتاری که نیروی انتظامی تحت عنوان گشت‌ارشاد با مردم دارد تبعات امنیتی بالایی دارد که لازم است مجلس ورود کرده و اجازه ندهد که افراد دون حق شهروندیشان به طور خودسرانه برخورد و بازداشت شوند.»در حالی که مهدی فروزش مدیرکل پزشکی‌قانونی استان تهران با اشاره به اینکه آزمایش‌های انجام شده بخشی از آسیب‌شناسی است، گفته که «حدود دو الی سه هفته فرآیند آزمایش‌ها انجام می‌شود و پس از این مدت علت فوت به مقام قضایی اعلام می‌شود.» خبرگزاری فارس به نقل از «منبع آگاه» مدعی شده که علت جان باختن مهسا امینی «ایست قلبی-ریوی» بوده است. تناقضاتی از این دست است که باور برخی ادعاها از سوی برخی رسانه‌ها را در چنین ماجراهایی سخت می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: