کد خبر: ۳۱۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 18
بیانیه اولیه پلیس اشاره‌ای به رفتار یا فعالیت خشونت‌آمیز احتمالی توسط ماموران نداشته و توضیح داده که «در جمع سایر افراد هدایت‌شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد.»
شفاآنلاین>سلامت>«ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداشته و مردود می‌دانیم»؛

به گزارش شفاآنلاین: این یکی از گفته‌های ابراهیم رییسی در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی است، اما در چند ماه اخیر برخی رفتارهای خشونت‌بار ماموران گشت ارشاد با زنان مکرر دیده شد و ماجرای فوت مهسا امینی دختر ۲۲‌ساله پس از دستگیری توسط یکی از گشت‌های ارشاد تهران به دلیل بدحجابی از آخرین اتفاقات پیرامون این گشت‌های پلیس امنیت اخلاقی است. چگونگی و دلیل وقوع این اتفاق هنوز مشخص نیست ولی برخی گمانه‌زنی‌ها درباره رفتار ماموران گشت ارشاد با مهسا امینی در هنگام بازداشت و انتقال به مقر پلیس امنیت اخلاقی است. این در حالی است که پلیس تهران، با انتشار ویدئوی دوربین مدار بسته مقر پلیس معتقد است که دلیل فوت مهسا، همان ایست قلبی است. این نظریه را خبرگزاری فارس و صداوسیما نیز دنبال می‌کنند. طبق بیانیه پلیس، دستگیری مهسا امینی به دلیل «بدحجابی» بوده و او را برای «توجیه و آموزش» به یکی از مقرهای پلیس «منتقل» کرده‌اند.

بیانیه اولیه پلیس اشاره‌ای به رفتار یا فعالیت خشونت‌آمیز احتمالی توسط ماموران نداشته و توضیح داده که «در جمع سایر افراد هدایت‌شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد.»

اینکه چه اتفاقی افتاده حائز اهمیت و نیازمند شفاف‌سازی و پاسخ دقیقی از سوی مسوولان است ولی نکته مهم دیگر تاثیراتی است که این اتفاقات بر افکار عمومی می‌گذارد. همواره کارشناسان و صاحب‌نظران نسبت به تبعات و آسیب‌های این رفتارها هشدار می‌دادند ولی نه تنها اقدامات سلبی گشت ارشاد کاهش نیافت بلکه این رویداد تلخ اخیر باعث شد که هم ایرانیان در داخل و هم در خارج از کشور نسبت به این پدیده حساس شوند و واکنش‌های بسیاری در این راستا دیده شود.
در کنار خانواده مهسا امینی که به شدت پیگیر مساله مرگ دخترشان و خواستار مجازات باعث و بانی‌های ماجرا هستند، واکنش‌ها چه در داخل توسط عامه مردم و مسوولان و چه در خارج توسط سازمان‌ها و مسوولان مختلف، مبنی بر پاسخگویی و روشن کردن این موضوع توسط مقامات مسوول هستند.

 در همین حال مقامات دولتی و قضایی دستوراتی در این راستا صادر کردند.
در پی این حادثه، رییس‌جمهوری که برای شرکت در اجلاس سران شانگهای در ازبکستان به سر می‌برد در دستوری به وزیر کشور، پیگیری و بررسی «حادثه تلخ پیش آمده برای مهسا امینی» را صادر کرد.وزیر کشور هم معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور را مسوول رسیدگی به فوت «مهسا امینی» کرد و خطاب به سیدمجید میراحمدی تاکید کرده که «با توجه به دستور رییس‌جمهوری در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.»همچنین محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ماموریت داد تا همه ابعاد حادثه رخ داده برای «مهسا امینی» را با قید فوریت و دقت بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

در واکنش به این اتفاق، سیدحسن خمینی نیز در صفحه اینستاگرام خود خواستار پاسخگویی نیروی انتظامی و برخورد قاطع قوه قضاییه با مقصران شد.

کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران خواهان ارائه گزارش فوری و شفاف بررسی‌ها از دستگاه‌های ذی‌ربط در مورد فوت مهسا امینی شد و تاکید کرد که نتایج آن با شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار گیرد. نمایندگان مجلس نیز در پی این حادثه اظهارنظراتی داشتند و خواستار شفاف‌سازی موضوع شدند؛ جلال رشیدی‌کوچی نماینده مردم فارس در واکنش به گزارش نیروی انتظامی در خصوص مهسا امینی گفت: «اینکه ما به این راحتی یک دختر جوانی که می‌توانسته سال‌ها زندگی داشته باشد و خانواده‌اش را با این نوع رفتار آزار دهیم، قابل قبول نیست، حداقل برای من این موضوعات قابل هضم نیست. حتما این موضوع را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و نتیجه‌اش را شفاف به مردم خواهم گفت.»
بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز نیز بر لزوم اطلاع‌رسانی و اعلام نتایج بررسی‌های صورت گرفته از حادثه تلخ رخ داده برای «مهسا امینی» تاکید کرده و نسبت به روشن‌تر شدن ابعاد قضیه خاطرنشان کرده است.

آنچه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست
بسیاری از افراد معتقدند که فارق از اینکه چه اتفاقی افتاده، نباید از این موضوع گذشت کرد مانند فاطمه قاسمپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس که درباره پیگیری‌ها در خصوص حادثه رخ داده برای مهسا امینی از نیروی انتظامی گفته «درباره آنچه بر خانم مهسا امینی گذشته، بلافاصله با نیروی انتظامی صحبت کردم. مسوولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر گزارش مراجع قضایی هستیم. مساله آن است که آنچه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست.»

مهسا امینی در حالی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد جان باخته که چند هفته پیش انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفته بود به طور کلی چیزی به عنوان گشت ارشاد وجود ندارد. حالا معلوم نیست آیا انسیه خزعلی پس از این اتفاق وجود گشت‌های ارشاد را می‌پذیرد یا همچنان در مرحله انکار قرار دارد. واکنش ابراهیم رییسی به عنوان رییس‌جمهوری و مقامی که باید مدافع حقوق شهروندان باشد، دیدنی و مهم خواهد بود؛ خصوصا اینکه در گفته‌های زمان تبلیغات انتخابات و بعد از آن، بر دفاع از «حقوق بشر و انسان‌ها صحبت می‌کرد و گشت ارشاد را برای مدیران می‌دانست. چنین تناقض‌هایی در حرف‌ها و اقدامات تاثیرات منفی بسیاری در حوزه‌های مختلف مانند عرصه سیاست به‌جا می‌گذارد. جدا از اظهارنظرات و دستورات، مهم‌ترین موضوع جلوگیری از تکرار چنین وقایعی است.

فاصله زیاد میان ادعا و عملکرد
محمدجواد حق‌شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تسلیت درگذشت مهسا امینی به خانواده او، مردم شهرستان سنندج و سقز و تمامی بانوان کشور،  گفت: متاسفانه این حادثه تلخ ضمن تاثیرگذاری بسیاری که بر عرصه سیاست کشور دارد، به دلیل ستم ویژه‌ای که در حق این دختر معصوم صورت گرفت، در حافظه تاریخی مردم ایران نیز باقی خواهد ماند؛ به این راحتی از ذهن مردم پاک نخواهد شد. این اتفاق به دلیل وایرال شدن خبر و حساسیت و واکنش‌های مردم اعم از نخبگان، چهره‌های سیاسی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، حقوقی و عامه مردم بر عرصه سیاسی تاثیر می‌گذارد. این واکنش‌ها تنها به تهران و کردستان ختم نمی‌شود بلکه یک واکنش عمومی است که نشان از ابعاد گسترده این مساله و جریحه‌دار شدن افکار عمومی است. فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص پرسش‌های ایجاد شده در پی این حادثه ناگوار تصریح کرد: پرسش‌هایی درباره دلیل و چگونگی ادامه سیاست‌هایی که مغایر با اخلاق و فرهنگ ایرانی، قانون اساسی و حقوق شناخته‌شده انسانی و زنان برای مردم ایجاد شده است؛ امروز مسائل حقوق زنان به یکی از مطالبات جدی جامعه جهانی تبدیل شده است که طبیعتا ادامه این مسیر را برای خشونت‌طلبان و اقتدارگرایان بسیار سخت خواهد کرد.

حق‌شناس ادامه داد: من معتقدم که نمی‌توان از این موضوع به همین سادگی‌ها عبور کرد و انتظار می‌رود مسوولان انتظامی، امنیتی و قضایی که دارای مسوولیت مستقیم هستند، بتوانند به افکار عمومی و جامعه ایرانی یک پاسخ روشن دهند؛ چراکه بعید می‌دانم تلخی این ماجرا فقط برای خانواده مهسا امینی باشد بلکه همه زنان ایرانی و جامعه، مهسا امینی را دختر خود می‌دانند. بنابراین انتظار می‌رود که برای جلوگیری از تکرار مجدد چنین رفتارهایی و همچنین برای برخورد با کسانی که چه با دستور و چه با سیاستگذاری‌ها و عدم نظارت‌های لازم باعث وقوع این اتفاق شده‌اند، به مجازات خود برسند و همچنین درخصوص این رویکرد غیرقانونی و خارج از مبنا به ویژه ادامه فعالیت پلیس امنیت اخلاقی و گشت ارشاد تجدیدنظری صورت بگیرد تا نقطه پایانی برای فعالیت‌های اینچنینی باشد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره گفته‌های دولتمردان و اظهارنظرات دولتی‌ها ادامه داد: متاسفانه فاصله سخنان دولتمردان و عملکرد آنها بسیار زیاد است. همین چند هفته پیش بود که خانم خزعلی به عنوان معاون زنان ریاست‌جمهوری اعلام کرد که چیزی به عنوان گشت ارشاد نداریم ولی کمتر از دو هفته از این سخن می‌گذرد و شاهد برخورد‌های گشت ارشاد با این دختر معصوم می‌شویم که کمتر از دو ساعت از زمان دستگیری تا زمان تحویل او به بیمارستان می‌گذرد؛ چگونه می‌خواهند این اتفاق را توجیه کنند؟ حتی اگر از همه اما و اگرهای این اتفاقات در مجموعه وزرا و یا ماشین گشت ارشاد بگذریم، در کل این رویداد به شدت دور از تدبیر و آداب رفتاری با افرادی است که مرتکب هیچ جرم و جنایتی نشده‌اند و اختلالی ایجاد نکرده‌اند. در حالی که در همین شهر تهران روزانه شاهد انواع خفت‌گیری‌ها و در سطح کلان شاهد اختلاس‌های چند هزار میلیاردی هستیم ولی کسی کاری به این افراد ندارد؛ یکی از مشکلات جدی مردم ما مساله امنیت‌شان است. در این شرایط می‌بینیم که فرزندان کسانی که دارای جایگاه و مقامی هستند زندگی ویژه‌ای را با فاصله بسیار زیادی از ادعاهای پدران و مادران‌شان در کشورهای خارجی دارند. در این وضعیت جامعه چگونه می‌تواند صحبت‌های آقای رییسی و دولتمردان او را باور کند؟ جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: