کد خبر: ۳۱۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 15
اگر طی روزهای آینده قصد سفر به کیش دارید بلیت پیدا نمی‌کنید و اگر هم بلیتی پیدا شود گران‌تر از سفر به ترکیه خواهد بود.
 شفاآنلاین>سلامت> اگر طی روزهای آینده قصد سفر به کیش دارید بلیت پیدا نمی‌کنید و اگر هم بلیتی پیدا شود گران‌تر از سفر به ترکیه خواهد بود.
 

به گزارش شفاآنلاین: بررسی های میدانی از کمبود بلیت هواپیما به مقصد کیش و همچنین از مبداء این جزیره به سایر نقاط کشور حکایت دارد. از طرفی گرانی بلیت پروازهای داخلی نیز صدای اعتراض بسیاری از مسافران را درآورده است.

اولین موضوعی که با بررسی وب‌سایت‌های فروش اینترنتی بلیت برای خرید بلیت پرواز به کیش به چشم می‌خورد، کاهش چشمگیر تعداد پروازها به این جزیره است. اندک پروازهای موجود نیز قیمت‌های نجومی دارند. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از مسافران برای تهیه بلیت هواپیما به مقصد کیش و از کیش به سایر شهرهای کشور با مشکلات جدی رو‌به‌رو شوند.
به این بهانه و به منظور بررسی علل نایاب شدن و گرانی افسارگسیخته بلیت پروازهای کیش، گفت‌و‌گوهایی جداگانه با سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرکل فرودگاه‌های کیش داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

کمبود بلیت به خاطر تابستان و پیک سفرهاست
میراکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری  اظهار کرد: قطعا گرانی بلیت نداریم. پیشتر نیز گفته شده که چنانچه مسافران با چنین موضوعی رو‌به‌رو شدند، حتما مراتب را به سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع دهند تا برخورد لازم با مجموعه متخلف انجام شود.
رضوی با اشاره به اینکه کمبود بلیت پروازهای داخلی از جمله کیش ربطی به برگزاری پروازهای اربعین ندارد، گفت: موضوع کمبود بلیت به فصل تابستان برمی‌گردد. از آنجایی که در فصل اوج تقاضا برای مسافرت‌ها قرار داریم، مسافران با کمبود بلیت پروازها رو‌به‌رو هستند. از طرفی بحث اربعین مطرح است. برخی پروازها در حال سرویس‌دهی به مسافران عراق هستند. با این وجود پروازهای داخلی کشور به صورت مرتب انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: در فصل تابستان تقاضای سفر بسیار زیاد است. نه تنها کیش بلکه افزایش میزان تقاضا برای سایر نقاط کشور مانند شیراز، مشهد و… نیز وجود دارد.

رضوی خاطرنشان کرد: موضوع افزایش تقاضا و کمبود بلیت برای بخش اتوبوسرانی و قطار نیز مطرح است؛ مساله‌ای که به علت قرارگیری در فصل تابستان و اوج‌گیری تقاضا برای مسافرت‌ها پیش آمده است. با وجود اینکه پروازهای اربعین در حال انجام است، ما هیچ خللی در انجام پروازهای داخلی نداشته‌ایم.

۴۰ درصد ناوگان هوایی کشور به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر هستند
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: هر پرواز بسته به نوع هواپیما ظرفیت مشخصی دارد. وقتی که تمام صندلی‌های یک هواپیما خریداری می‌شوند، دیگر کاری نمی‌توان کرد. چرا که ظرفیت پرواز پر شده است. مشکل کمبود بلیت نابرابری عرضه و تقاضا است؛ موضوعی که در پروازهای اربعین نیز مطرح بود. عده‌ای از زائران از اینکه نتوانسته بودند بلیت پرواز اربعین را تهیه کنند، گلایه داشتند. طبیعتا هنگامی که تعادل و تناسب میان عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، عده‌ای قادر به تهیه بلیت نبوده و معترض می‌شوند.

رضوی در خصوص علل نابرابری میان عرضه و تقاضا گفت: بحث کمبود ناوگان و تحریم‌ها در این رابطه موثر است. کاپیتان محمدی‌بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز بارها در این رابطه گفته‌اند که بیش از ۴۰ درصد ناوگان هوایی کشور به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر شده‌اند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه افزود: موضوع نبود قطعه و زمین‌گیری هواپیماها موضوع تازه‌ای نیست. این چالش با وجود فعالیت متخصصان ایرانی در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیماها، سال‌هاست که گریبانگیر صنعت هوایی کشور شده است. موجودی ناوگان هوایی کشور همین است و در همین اندازه هم خدمت‌رسانی می‌شود. اولویت سازمان هواپیمایی کشوری نیز امنیت و رفاه مسافران است.

رضوی خاطرنشان کرد: تا مدتی دیگر که فصل تابستان به پایان برسد و تقاضا برای سفر از تب و تاب بیفتد، دوباره به حالت عادی بازخواهیم گشت.
بخش زیادی از ظرفیت ناوگان هوایی مشغول جابه‌جایی زائران اربعین هستند
عزت‌الله محمدی مدیرکل فرودگاه‌های کیش نیز در این خصوص  گفت: علت اصلی کاهش پروازهای جزیره کیش کمبود ناوگان هوایی کشور است. از طرف دیگر همان‌طور که مستحضر هستید بخش زیادی از ظرفیت ناوگان هوایی کشور نیز مشغول جا‌به‌جایی زائران اربعین هستند.
سرپرست شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش در ادامه خاطر نشان کرد: امید است بعد از اتمام مراسم اربعین شرایط به حالت عادی بازگردد. ضمنا پروازهای فوق‌العاده‌ای برای جابه‌جایی مسافران کیش در نظر گرفته شده است. در حال حاضر برخی از ایرلاین‌ها به نجف و کربلا پرواز دارند. اما مطمئنا پس از تعطیلات اربعین شرایط تا حد زیادی بهتر خواهد شد.
محمدی افزود: مشکل کمبود ناوگان یک موضوع است. از طرف دیگر شاهد تقاضای فراوان مردم به خصوص ساکنین شهرستان‌ها برای شرکت در مراسم اربعین هستیم. خطوط هوایی کشور نیز بنا بر مصوبه موظف به خدمت‌رسانی به تعدادی از این زائرین هستند و باید آنها را از مرزهای هوایی به عراق ببرند. همه شرکت‌های هواپیمایی بخشی از توانشان را صرف جابه‌جایی زائران اربعین کرده‌اند. طبیعتا لازم بود تا ایرلاین‌ها بخشی از توان داخلی را کاسته تا قادر به انجام پروازهای اربعین باشند. کیش هم از این موضوع بی‌نصیب نماند.

برقراری پروازهای اضافه به جزیره کیش
سرپرست شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش اظهار کرد: موضوع کمبود بلیت برای متقاضیان سفر به کیش تحت کنترل بوده و به صورت مرتب پیگیری می‌شود. پیگیری‌های انجام شده ظرف یک ماه گذشته منجر به برقراری پروازهای اضافه به جزیره کیش شده است. از چند روز پیش هواپیمایی چابهار که تاکنون به کیش پرواز نداشت، روزانه یک پرواز از تهران به این جزیره انجام می‌دهد. شرکت هواپیمایی تازه تاسیس دیگری به نام آسا جت نیز اقدام به برقراری پرواز به جزیره کیش کرده است. به این صورت دو خط هوایی جدید در مسیر کیش به ایرلاین‌های قبلی اضافه شده‌اند. محمدی خاطرنشان کرد: ما از چالش‌های اخیر باخبر هستیم و همه چیز تحت کنترل است. مسوولان در حال مدیریت شرایط هستند و انشاءالله با گذر از مراسم اربعین، شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت.

برخورد با گرانفروشی بلیت
مدیرکل فرودگاه‌های کیش در خصوص گرانی مبلغ بلیت پروازهای کیش گفت: قیمت بلیت پروازها تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری است. بخشی از بلیت‌ها که به صورت چارتری ارائه می‌شوند، به آژانس‌های هوایی برمی‌گردد. شاید این آژانس‌ها در ارائه قیمت‌ها مراعات نمی‌کنند.
محمدی همچنین گفت: چنانچه موضوعی در رابطه با گرانفروشی بلیت پروازها مشاهده یا به صورت مکتوب به ما ارائه شود، بلافاصله آن را به منظور پیگیری و برخورد به سازمان هواپیمایی کشوری منعکس می‌کنیم. جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: