کد خبر: ۳۱۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 14
ذرت بوداده یا همان پاپ کورن معروف در دسته خوراکی‌های سالم قرار دارد و منبع طبیعی ترکیبات فنولیک، آنتی اکسیدان ها، فیبر‌ها و مواد معدنی است که اثرات مثبتی روی بدن دارند. پاپ کورن می‌توان یک میان وعده مفید برای کودکان نیز باشد.
شفاآنلاین>سلامت>یکی از خوراکی‌های خوشمزه و در عین حال مفید پاپ کرن یا ذرت بو داده است. پاپ کورن که به نام‌های پفیلا، ذرت بو داده، چس فیل، پف فیل، ذرت پفکی و شکوفه ذرت هم شناخته می‌شود، در اثر حرارت دادن نوع خاصی از دانه‌های ذرت به دست می‌آید و به عنوان یکی از میان وعده‌های خوشمزه و پرطرفدار در جهان استفاده می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:شاید ندانید که این دانه‌های سفید و سبک چه خاصیت‌های زیادی برای شما دارند. خاصیت آنتی اکسیدانی و خاصیت ضد پیری تنها برخی از خواص ذرت بو داده هستند.

طبع پاپ کورن سرد و خشک و حاوی مقادیر بالای فیبر، ترکیبات پلی فنل، آنتی اکسیدان، ویتامین B کمپلکس، آهن، منگنز و منیزیم است.

البته به یاد داشته باشید خواص و فوایدی که در ادامه از آن‌ها صحبت خواهیم کرد مختص پاپ کورن خانگی است که توسط خودتان و در شرایط بهداشتی و سالم تهیه شود. در ادامه با برخی از این خواص آشنا خواهید شد.

تاثیر پاپ کورن بر سلامت دستگاه گوارش

ذرت بوداده یا همان پاپ کورن از فیبر‌های رژیمی غنی است و از همین طریق به هضم آسان کمک می‌کند. اگر از دسته افرادی هستید که همیشه احساس خستگی می‌کنید پاپ کورن خوراکی مناسبی برای شماست.

پاپ کورن به دلیل فیبر فراوانی که دارد در محافظت از شما در مقابل سرطان روده نیز تاثیر گذار است؛ به دلیل فیبر بالا می‌تواند به باکتری‌های روده کمک کند و باعث ایجاد یک سیستم ایمنی سالم شود.

خواص باورنکردنی در ذرت بو داده

ذرت بو داده و تاثیر آن بر قند خون

پاپ کرون می‌تواند ماده‌ غذایی سالمی برای افرادی که بیماری دیابت دارند باشد، اما این در صورتی است که به آن در هنگام پخت مواد قندی افزوده نشوند. این کنترل قند خون به سبب فیبر‌های موجود در ذرت بو داده است. فیبر‌ها در روند سوخت و ساز بدن شرکت کرده و سبب تنظیم قند خون و انسولین می‌شوند.

یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده در ذرت بو داده

پوست ذرت بوداده، سرشار از آنتی اکسیدان است. بله همان پوستی که معمولا بین دندان‌هایمان گیر می‌کند و جویدنشان هم دشوار است! آنتی اکسیدان موجود در پاپ‌کورن، پلی فنول است. پلی فنول‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کرده و در نتیجه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و آسیب‌های سلولی مفید هستند.

پاپ کورن همچنین دارای آنتی اکسیدان دیگری بنام فرولیک اسید است که در غذا‌هایی همچون برنج، جو، لوبیا و دیگر دانه‌های کامل یافت می‌شود.

خواص پاپ کورن برای مادران باردار و شیرده

همانطور که اشاره شد پاپ کورن دارای مقادیر بالای فیبر است، فیبر موجود در پاپ خطر ابتلای شما به دیابت بارداری و یبوست در باردار را کاهش می‌دهد. مقادیر بالای ویتامین E، سلنیوم و حتی برخی از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در ذرت بو داده باعث تقویت رشد سلولی جنین نیز می‌شوند.

پاپ کورن یا ذرت بوداده یکی از بهترین میان وعده‌های انرژی زا در دوران شیردهی نیز هست، چرا که به دلیل فیبر بالایی که دارد به بهبود هضم غذا کمک کرده و یبوست را درمان می‌کند.

خواص باورنکردنی در ذرت بو داده

تاثیر ذرت بو داده در کاهش سطح کلسترول

جالب است بدانید که الیاف موجود در ذرت بو داده می‌تواند کلسترول اضافی را از دیواره عروق خونی از بین ببرد. با همین مکانیسم می‌تواند کلسترول بد را کاهش دهند و کاهش احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، مانند:آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی را به دنبال داشته باشد. پاپ کورن با این خاصیت فشار سیستمی قلبی را نیز کاهش می‌دهد، زیرا قلب نیازی به کار سختی برای انتقال خون از طریق عروق و شریان‌های مسدود ندارد.


پاپ کورن و خواص ضد پیری

یکی از خواص جالب ذرت بو داده خاصیت ضد پیری آن است. ذرت بو داده سرشار از ویتامین‌ ای است که نقش به سزایی را در زیبایی پوست ایفا می‌کند. از سوی دیگر آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپ مانع رادیکال‌های آزادی می‌شود که از طریق آلودگی وارد بدن شده و سبب پیری زود رس می‌شوند.

پاپ کورن یک خوراکی مناسب برای لاغری و کاهش وزن

یک فنجان پاپ کورن یا ذرت بو داده البته بدون روغن تنها ۳۰ کالری دارد، علاوه بر این، پاپ کورن به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد با مهار هورمون گرلین (هورمون گرسنگی)، باعث کاهش اشتها شده و باعث جلوگیری از پرخوری می‌شود. همین راهکار مناسبی است برای کمک به لاغری و کاهش وزن افراد.

از طرف دیگر پاپ کورن چربی‌های اشباع بسیار کمی دارد و روغن‌های طبیعی موجود در آن برای بدن ضروری هستند، به همین دلیل باعث چاقی و افزایش وزن نمی‌شوند.

خواص باورنکردنی در ذرت بو داده

ذرت بو داده، خوراکی مفید برای بیماری سلیاک

پاپ کورن در دسته مواد غذایی بدون گلوتن قرار دارد و به همین دلیل برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مفید است. افرادی که به بیماری سلیاک دچار می‌شوند و یا نسبت به گلوتن حساسیت دارند، با مصرف بسیاری از مواد غذایی دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ و بیماری‌هایی مانند خستگی و مشکلات پوستی می‌شوند.

این افراد می‌توانند پاپ کورن را به جای نان سوخاری و مواد غذایی حاوی گلوتن دیگر، روی مرغ و ماهی یا داخل سالاد هایشان بریزند و از خواص آن بهره‌مند شوند.

پاپ کورن، میان وعده‌ای سالم برای کودکان

یکی از دغدغه مادران همواره تهیه یک میان وهده سالم برای کودکان است، به خاطر داشته باشید پاپ کرون یکی از بهترین انتخاب هاست. فیبر موجود در پاپ کورن، سبب هضم بهتر غذا و پیشگیری و درمان یبوست در کودکان می‌شود.

همچنین ویتامین‌های B کمپلکس موجود در پاپ کورن، به کاهش افسردگی در کودکان کمک خواهد کرد.
اگر کودکتان اضافه وزن دارد، برای لاغر شدن می‌توانید پاپ کورن را جایگزین خوراکی‌های مضر کنید، زیرا کالری پایین و مقادیر بالای مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در پاپ کورن، احتمال چاقی و افزایش وزن در کودکان را کاهش می‌دهد و از همه مهمتر باعث ایجاد سیری در آن‌ها می‌شود.

از طرف دیگر مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در ذرت بو داده وجود دارد، سبب بهبود رشد کودکان می‌شود. همواره برای تقویت بینایی و سلامت چشم کودکان به مادران توصیه می‌شود که از پاپ کورن استفاده کنند؛ زیرا این خوراکی سالم سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین آهن موجود در پاپ کورن سبب تولید گلبول‌های قرمز خون شده و به درمان کم خونی در کودکان کمک می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: