کد خبر: ۳۱۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 14
دو موج شیوع آنفلوآنزا و کرونا در پاییز و زمستان امسال در راه است. وزارت بهداشت نسبت به خیز جدید کرونا در پاییز امسال هشدار می‌دهد و متخصصان از احتمال بروز سونامی انفلوانزا خبر می‌دهند.
شفاآنلاین>سلامت>دو موج شیوع آنفلوآنزا و کرونا در پاییز و زمستان امسال در راه است. وزارت بهداشت نسبت به خیز جدید کرونا در پاییز امسال هشدار می‌دهد و متخصصان از احتمال بروز سونامی انفلوانزا خبر می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین:با تمام اینها نه واکسن آنفلوانزا به حد کافی تامین شده است و نه بازار دارو آمادگی کافی برای مواجه با موج دیگری از شیوع بیماری کرونا در پاییز امسال دارد. از آن گذشته علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان کشور توضیح می‌دهد که با برگشت جمعیت میلیونی زائران عراق احتمال شیوع بیماری‌های گوارشی نظیر وبا هگ وجود دارد و مصرف سرم در ایران بالا می‌رود اما در حال حاضر بازار با کمبود شدید سرم و البته داروهای ساده گوارشی مواجه است.

سونامی آنفلوانزا در راه است
‌ پیام طبرسی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم به مهر اعلام کرده است که احتمالاً در پاییز امسال با بیماری آنفلوانزا مواجه خواهیم شد، چون محدودیت‌های کرونایی را نداریم.

او با عنوان این مطلب که آنفلوانزا از قدیمی‌ترین ویروس‌هایی است که تا از قبل از پاندمی کووید در جهان شناخته شده بود، می‌افزاید: «در دو سه سال اخیر که درگیر پاندمی کرونا شدیم، کمتر شاهد شیوع آنفلوانزا بودیم و در سال اول کرونا فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد عفونت‌های تنفسی ناشی از آنفلوانزا بود، اما در سال گذشته با توجه به شدت گرفتن کرونا، موارد آنفلوانزا کاهش یافت.

طبرسی می‌گوید: «امسال با توجه به اینکه محدودیت‌ها را نداریم و مراکز آموزشی به صورت حضوری بازگشایی می‌شود و مردم هم ماسک نمی‌زنند، احتمال دارد دوباره درگیر آنفلوانزا شویم.
او با عنوان این مطلب که شیوع بیماری آنفلوانزا از اوایل آبان تا اردیبهشت است که می‌بایست از همین حالا برای تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کرد، می‌افزاید: «اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا همانند گروه‌هایی است که برای واکسن کرونا از آنها نام می بریم. مثل افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را از اواخر شهریور تا اوایل مهر دانست، زیرا دو هفته طول می‌کشد آنتی بادی در بدن ایجاد شود.

طبرسی تاکید می‌کند که البته کسانی که به هر دلیلی این واکسن را در زمان تعیین شده تزریق نکرده‌اند، می‌توانند در آبان و آذر هم این واکسن را دریافت کنند، چون بیماری تا اردیبهشت ادامه دارد.

بیماران قلبی حتما واکسن بزنند
در همین حال، مسعود اسلامی فوق تخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در گفتگو با مهر توصیه اکید می‌کند که بیماران قلبی حتماً واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.
او می‌گوید که بیماران قلبی، علاوه بر اینکه باید حتماً دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند، واکسن آنفلوانزا هم باید بزنند و تزریق این دو واکسن به فاصله دو هفته از یکدیگر باشد.

آمیتیس رمضانی استاد تمام بیماری‌های عفونی هم با عنوان این مطلب که پاییز، زمستان و اوایل بهار زمان شروع آنفلوانزا است، می‌گوید که بیشترین ماه‌های شیوع آنفلوانزا، آذر، دی و بهمن است.

او با اشاره به این نکته که از اواخر شهریور و اوایل مهر موارد ابتلاء به آنفلوانزا مشاهده می‌شود، در پاسخ به این سوال که چه افرادی ضرورت دارد واکسن آنفلوانزا تزریق کنند، می‌افزاید که افراد مسن بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای لازم است در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

رمضانی در پاسخ به این سوال که ویروس آنفلوانزا با ویروس سرماخوردگی چه تفاوتی دارد، توضح داده که این ویروس جزو آدنو ویروس‌ها و رینو ویروس‌ها (عاملان سرماخوردگی) نیست، بلکه شامل آنفلوانزای A ، B و C است که بیشترین مشکل انسان با گروه‌های A و B آنفلوانزا است و آنفلوانزا شدیدتر، جدیدتر و مهم‌تر از ویروس‌های سرماخوردگی است. این بیماری بسیار پر سر و صداست و با تب و سردرد شدید بروز می‌کند و تدریجاً بعد از یک هفته تخفیف پیدا می‌کند و افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی دیابت و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند، به تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا اهتمام ورزند. همچنین با توجه به اینکه شکل جدی بیماری آنفلوانزا در مادران باردار دیده می‌شود این گروه حتماً نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزا دارند. در بیماران مبتلا به سرطان که از داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند نیز ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا وجود دارد.

کمبود واکسن آنفلوانزا
امسال همچنین سازمان غذا و دارو خبر می‌دهد که از حدود ۲.۵ میلیون دوز واکسن مورد نیاز تاکنون فقط ۲۰۰ هزار دوز واکسن وارد شده است.

همین زمینه حسین شمالی، معاون برنامه‌ریزی اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو جزئیات ورود و توزیع واکسن آنفلوآنزا برای سال جاری را تشریح کرد.

او در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات تامین واکسن آنفلوآنزا، گفت: «به طور معمول مصرف سالانه کشور دو تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفته می‌شود. امسال نیز از ۲.۵ میلیون، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن خارجی و وارداتی است و حدود یک میلیون واکسن آنفلوآنزا نیز قرار است از محل تولید داخلی تامین شود.»

شمالی با بیان اینکه بخشی از واکسن‌های آنفلوآنزای خارجی به کشور وارد شده است، افزود: «از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن خارجی، ۲۰۰ هزار دوز آن وارد و شناسه‌گذاری هم برایشان انجام شده و آماده هستند تا در شهریور ماه با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت توزیع شود و تعدادی از واکسن‌ها به معاونت بهداشت تحویل داده می‌شود و مابقی هم در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.»

شمالی ادامه داد: «بنابراین در حال حاضر ۲۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا وارد شده، ۵۰۰ هزار واکسن نیز در گمرک است و در حال ورود است و ۸۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا نیز ثبت سفارش شده است که تا شهریور ماه وارد می‌شود و مجموعا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن می‌شود.»

از آن سمت بازار دارو در حال حاضر با کمبود ساده‌ترین اقلام دارویی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها مواجه شده است و با این شرایط مشخص نیست که وزارت بهداشت چگونه می‌خواهد موج احتمالی شیوع کرونا در پاییز امسال و سونامی آنفلوانزا و احتمالا وبا را هم زمان مدیریت کند. سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: