کد خبر: ۳۱۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 10
آخرین تحقیقات به عمل آمده دانشمندان از ۷۵۰۰۰ بیمار نشان داده که تزریق واکسن آنفولانزا می تواند احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهد.
شفاآنلاین>سلامت>محققان اسپانیایی سلامت بیش از ۷۵۰۰۰ افراد بالای ۴۰ سال را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که سکته مغزی در میان افرادی که به آنفولانزا مبتلا شده اند وجود داشته از این رو تزریق واکسن می تواند میزان سکته مغزی را در افراد کاهش دهد.

به گزارش شفاآنلاین:نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که واکسن آنفولانزا دریافت کرده بودند، ۱۲ درصد کمتر از افرادی که تصمیم به تزریق سالانه واکسن آنفولانزا نگرفته اند دچار سکته مغزی شده اند.

با توجه به اینکه فصل آنفولانزا در کمین است، کارشناسان اعلام کردند که این یافته‌ها دلیل دیگری  است تا مردم به تزریق واکسن آنفولانزا در فصل پائیز اهمیت بیشتری داده و آن را دریافت کنند.


دکتر فرانسیسکو دی آباجو و همکارانش اذعان کردند که عوامل دیگری نیز به طور بالقوه می توانند در این امر نقش داشته باشند. عواملی چون میزان سن افراد، گروه خونی و داشتن فشار خون و گلسترول خون بیمار که بر شدت و ضعف بیماری آنفولانزا تاثیر گذار است.

مطالعات انجام شده روشن کرده است که آنفولانزا به خودی خود می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهدو تزریق واکسن آنفولانزا می تواند به سادگی با خطر سکته مغزی و جلوگیری از ابتلای افراد در وهله اول کمک کند.


سالانه بیش از ۱۰۰۰۰۰ سکته مغزی در بریتانیا رخ می دهد که منجر به مرگ ۳۸۰۰۰ نفر می شود. این رقم در آمریکا  سالانه حدود ۸۰۰۰۰۰ نفر است.
سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که انسداد رگ یا ترکیدگی رگ مانع رسیدن خون به مغز می شود.

این رویداد معمولاً با تجمع کلسترول یا فشار خون بالا ایجاد می شود که شریان ها را ضعیف کرده  و به مرور زمان آنها را باریک می کند.

دکتر "دی آباجو"، یک داروساز می گوید: "این که بتوانید با انجام چنین اقدام ساده ای خطر سکته مغزی خود را کاهش دهید، بسیار مهم است."
محققان با بررسی روند سلامت بیماران حداقل به مدت دو هفته قبل از سکته، و زمان دریافت واکسن آنفولانزا در دیگر افراد متوجه شدند که واکسن آنفولانزا به خوبی از بیمار در مقابل سکته مغزی محافظت می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: