کد خبر: ۳۱۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 09
مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
شفاآنلاین>سلامت> نتایج مطالعه‌ای در فرانسه که روز پنجشنبه در مجله پزشکی بریتیش (British Medical Journal) منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
به گزارش شفاآنلاین:با این حال، این مقاله که گروهی از پژوهشگران چند موسسه آن را تهیه کرده اند، تأیید می‌کند که نباید مصرف این قند‌های مصنوعی را کنار گذاشت و به قند‌های معمولی روی آورد.
این مطالعه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ روی بیش یکصد هزار شرکت‌کننده انجام شد. به لطف اظهارات دقیق داوطلبان، این پژوهشگران هر آنچه را که شرکت‌کنندگان مصرف می‌کردند (یعنی مقدار و برند‌های مختلف شیرین کننده ها) و همچنین سبک زندگی، فعالیت جسمی و سوابق پزشکی آن‌ها را تحت نظر قرار دادند.
براساس این مطالعه تحت عنوان «NutriNetSanté» چهل درصد از شرکت کنندگان به میزان ۴۲ میلی گرم در روز شیرین کننده مصرف می‌کردند. این مقدار معادل ۱۰۰ میلی لیتر نوشابه گازدار یا یک بسته تکی شیرین کننده پودری است.
پژوهشگران دریافتند که در این افراد ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی بیشتر است. این پژوهشگران توانستند ثابت کنند کسانی که بیشتر آسپارتام، آسه سولفام کی یا حتی سوکرالوز مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که از این شیرین کننده‌ها مصرف نمی‌کنند، حدود ۱۸ درصد بیشتر احتمال ابتلا به سکته مغزی دارند و تا ۴۰ درصد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند.
اگرچه نتایج این مطالعه نگران‌کننده است، اما پژوهشگران در تفسیر آن جانب احتیاط را نگه می‌دارند. به گفته آنها، این نتایج باید روی نمونه‌های دیگر جمعیتی تایید شوند و تحقیقات آینده باید بر درک بهتر مکانیسم‌هایی که مصرف شیرین کننده‌ها در بدن انسان ایجاد می‌کند، متمرکز شود.
این مطالعه نخستین مطالعه‌ای نیست که ایمنی شیرین کننده‌های مصنوعی را زیر سوال می‌برد. مارس گذشته، همین گروه از پژوهشگران از ارتباط بین مصرف «شیرین کننده ها» و خطر ابتلا به سرطان خبر داده بودند.
اما به گفته این محققان، این به معنای دست کشیدن از این شیرین کننده‌ها و بازگشت به شکر کلاسیک نیست.
ماتیلد توویه، مدیر تحقیقات موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی و مسئول این مطالعه گفت: «اثرات مضر مصرف شکر واقعی است. چاقی، پوسیدگی دندان، بیماری کبد چرب از جمله بیماری‌های مرتبط با مصرف شکر است. تحت هیچ شرایطی نتایج این مطالعه نباید مصرف کننده را متقاعد کند که دوباره به مصرف شکر روی بیاورد. احتمالاً عاقلانه‌ترین کار حذف تدریجی طعم شیرین در رژیم غذایی ما خواهد بود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: