کد خبر: ۳۱۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 06
قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در شش ماه اول زندگی نوزادان ، روی میکروبیوم روده تاثیرگذار است.
شفاآنلاین>سلامت>تحقیق جدیدی نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در شش ماه اول زندگی نوزادان روی میکروبیوم روده تاثیرگذار است که می‌تواند زمینه ساز ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی، قلبی و شناختی شود.
به گزارش شفاآنلاین:نتایج این تحقیق در نشریه Gut Microbes منتشر شد و در واقع اولین مطالعه‌ای است که رابطه بین آلودگی هوا و میکروبیوم روده نوزادان را بررسی می کند .
«ماکسیمیلیان بیلی»، نویسنده این مطالعه جدید توضیح می‌دهد: «میکروبیوم تقریبا در اکثر فرآیند‌های فیزیولوژیکی بدن نقش دارد.»
این تحقیق جدید به دنبال مطالعه انجام شده در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ارتباطی بین آلودگی هوا و تاثیرات مخرب روی میکروبیوم روده وجود دارد. در حدود ۱۰۰ بزرگسال جوان ساکن کالیفرنیای جنوبی در این تحقیق بررسی شدند. یافته‌های مرتبط با این مطالعه، از جمله اولین مواردی است که به صورت مستقیم نقش آلاینده‌های هوا را روی تغییرات میکروبیوم روده بررسی می‌کند.
محققان این مطالعه نمونه مدفوع حدود ۱۰۰ نوزاد تا سن شش ماه را بررسی کردند، نوزادان در معرض آلودگی هوا با PM۲.۵، PM۱۰ و NO۲ قرار گرفتند. سایر مولفه‌ها مانند جنسیت، وزن هنگام تولد، سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و دفعات شیردهی نیز در این مطالعه بررسی شد .
برای مثال، این مطالعه نشان می‌دهد نوزادانی که بالاترین سطح قرارگیری در معرض آلاینده‌های PM۲.۵ را داشتند، در مقایسه با نوزادانی که در معرض آلاینده‌های PM۲.۵ به مقدار کمی بودند، حدود ۶۰ درصد کمتر باکتری فاسکولارکتوباکتری را در میکروبیوم خود داشتند. فاسکولارکتوباکتریوم نوعی باکتری روده است که فواید زیادی برای سلامت دستگاه گوارش دارد.
از سوی دیگر، نوزادانی که بالاترین سطوح قرارگیری در معرض آلاینده‌های PM۱۰ را داشتند، ۸۵ درصد بیشتر باکتری Dialister داشتند که در واقع باکتری مرتبط با سرطان، مولتیپل اسکلروزیس و سلامت روان در بزرگسالان است.
محققان در این مطالعه می‌گویند: «قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در مراحل اولیه زندگی تاثیر منفی بر سلامت آینده از جمله عملکرد تنفسی، عملکرد شناختی و سلامت قلبی و متابولیکی بدن دارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: