کد خبر: ۳۱۱۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 06
تفاهمنامه سازمان نظام‌پزشکی کشور و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق ‌آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با هدف رونق گردشگری سلامت و ترغیب پزشکان به حضور و سرمایه‌گذاری در این مناطق امضا شد.
شفاآنلاین>سلامت>تفاهمنامه سازمان نظام‌پزشکی کشور و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق ‌آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با هدف رونق گردشگری سلامت و ترغیب پزشکان به حضور و سرمایه‌گذاری در این مناطق امضا شد.

به گزارش شفاآنلاین:در قالب این تفاهمنامه زمین رایگان برای احداث مرکز درمانی و هتل سلامت، 20سال معافیت مالیاتی و... مشمول پزشکانی خواهد شد که در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند.

به‌گفته محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی، مناطق آزادی که در نقاط مرزی مستقر هستند، موقعیت مناسبی برای تقویت صنعت توریسم سلامت دارند و با وجود ظرفیت بالای جامعه پزشکی ایران به لحاظ توان علمی، استقبال خوبی از سوی کشورهای منطقه برای بهره‌برداری از پتانسیل پزشکان ایرانی جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی صورت می‌گیرد: «یکی از اهداف این تفاهمنامه جلب سرمایه جامعه پزشکی در مناطق آزاد است تا با سرمایه‌گذاری و حضور خود در این مناطق، علاوه بر بهره‌مندی از امکانات رفاهی سهم ایران از توریسم سلامت را افزایش دهند. صنعت توریسم سلامت در کشور ما ملی نشده و ملی شدن آن یکی از اهداف مهم برای جذب و جلب سرمایه در مناطق و ارزآوری برای کشور است.» رئیس‌زاده با بیان اینکه مجوز فعالیت پزشکان در مناطق از سوی سازمان نظام پزشکی صادر می‌شود، تأکید می‌کند: «درصدد تشکیل شورای هماهنگی نظام‌پزشکی مناطق هستیم تا پیگیر امور باشد.»

آغاز فاز اجرایی از 3ماه دیگر
اکبر رنجبرزاده، معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام‌پزشکی کشور هم در توضیح بیشتر درباره امضای این تفاهمنامه می‌گوید: «با امضای این تفاهمنامه، مناطق آزاد کشور مشوق‌هایی را در اختیار سازمان نظام پزشکی و پزشکان کشور قرار می‌دهند تا جامعه پزشکی برای حضور و سرمایه‌گذاری در این مناطق ترغیب شوند و منابع مالی و اعتباری خودشان را به سمت احداث بیمارستان‌های مجهز برای گردشگری سلامت سوق دهند. این سرمایه‌گذاری همچنین در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و صادرات آنها هم صورت خواهد گرفت. با این اقدام، زمینه مناسب و فرصت لازم برای کشورهایی که تمایل دارند از توانمندی‌های ایران در حوزه علم پزشکی بهره‌مند شوند، فراهم می‌شود.»

به‌گفته رنجبرزاده با مشارکت جامعه پزشکی برای حضور سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، مسیر جذب توریسم سلامت در کشور فراهم و منجر به ارزآوری خواهد شد: «علاوه بر پزشکان ایرانی، سازمان نظام‌پزشکی درنظر دارد که از ظرفیت پزشکان ایرانی مقیم در خارج از کشور هم برای حضور در مناطق آزاد بهره‌مند شود.» او در پاسخ به این سؤال که آیا پیش از این ممنوعیتی درباره فعالیت پزشکان ایرانی در مناطق آزاد وجود داشته، می‌گوید: «هیچ ممنوعیتی نداشتیم، اما در قالب این تفاهمنامه ظرفیت‌های تشویقی ازجمله زمین رایگان، امکانات اقامتی، معافیت 20ساله از مالیات و... در اختیار آنها قرار می‌گیرد. سازمان نظام‌پزشکی هم برای احداث مطب در این مناطق مجوز صادر خواهد کرد.» رنجبرزاده با بیان اینکه این تفاهنامه ظرف بازه 3،2 ماه آینده وارد فازهای اجرایی خواهد شد، می‌گوید:‌ «در این‌باره برای پزشکان در هر منطقه آزادی که تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشند، مجوزهای لازم صادر می‌شود. البته باید امکانات، شرایط و زیرساخت متناسب با کشورهای پیشرفته در این مناطق برای پزشکان فراهم شود تا آنها برای سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.» او معتقد است این مسئله می‌تواند مانع از سودجویی برخی افراد برای کشاندن بیماران ایرانی به کشورهای منطقه و سرگردانی آنها و جذب بیشتر توریست‌های خارجی شود: «هم‌اکنون حدود یک‌میلیارد دلار از محل توریسم سلامت در کشور درآمد داریم و باید آن را چندین برابر افزایش داد. در این‌باره ضرورت دارد مجهزترین بیمارستان‌ها و هتلینگ را در اختیار داشته باشیم تا پزشکان حاذق و توانمند ایرانی مستقر شوند و به جای مهاجرت پزشکان به امارات و قطر، بیماران این مناطق برای بهره‌مندی از پزشکان ایرانی به ایران سفر کنند.»‌ همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: