کد خبر: ۳۱۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 04
دهمین دوره مسابقات فرهنگی ورزشی پرستاران کشور به میزبانی اصفهان با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر عباس عبادی در مراسم افتتاح این دوره از مسابقات که با مشارکت سازمان نظام پرستاری و حمایت معاونت پرستاری وزارت بهداشت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و هیات مدیره نظام پرستاری اصفهان در حال برگزاری است، گفت: اهمیت و نقش پرستاران در ارائه خدمات مراقبتی امروز بر کسی پوشیده نیست و این حرفه و نقش آن  در نظام سلامت آن‌قدر برجسته است که در اذهان مسئولان عالی کشور، مسئولان و مردم جایگاه ارزشمندی دارد و در بین مشاغل موجود در نظام سلامت نیز بیشتر بر سر زبان‌هاست. 
 
به گزارش شفاآنلاین: وی با اشاره به حضور پرستاران در عرصه های مختلف و تنگناهای سلامت، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از نیروهای پرستاری در طرح شهید سلیمانی به استقبال ویژه این طرح رفتند و بعضی از همکاران من در بخش مراقبت از منزل، ارائه خدمات سلامت و مراقبت را بر عهده داشتند. کرونا فرصتی بود برای اینکه جنبه‌های پنهان حرفه ما نمایش جدی‌تری پیدا کند و خوشبختانه تصویر اجتماعی حرفه و رشته ما در این دوره فرصت بروز و ظهور بیشتری داشت. 
 
معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: در دوران کووید پرستاران با جانفشانی و قهرمانانه با کار چند برابر و فشارهای روانی  ناشی از بیماری تحت تاثیر قرار گرفتند و این مسابقات فرصت مناسبی برای بازیابی و بازتوانی جسم و روح است. 
 
دکتر عبادی با اشاره به نتایج مطالعه‌ای در حوزه سلامت بیان کرد: در مطالعه‌ای که در کشور خودمان انجام شده متاسفانه ۳۵ درصد از همکاران یعنی بیش از یک سوم همکاران وضعیت سلامتشان را ضعیف و متوسط گزارش کرده‌اند این نشان می‌دهد که ما در حوزه سلامت و مراقبت از خودمان کوتاهی می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: نظام سلامت به عنوان یک وظیفه باید به واژه مراقبت از مراقبت‌کننده توجه کند که بخشی از آن با برگزاری چنین رویدادهایی قابل تحقق است و بخشی نیز با مهیاسازی اماکن و ابزار ورزشی که به کمک ارتقای سلامت جسمی پرستار و کارکنان بیاید، لازم است. اما از طرفی هم سلامت روانی پرستاران تحت سختی کار و شرایط کار در معرض خطر است که باید با جدیت دنبال شود.  
 
 
دکتر عبادی با اشاره به انجام مطالعه‌ای درباره سلامت روان کارکنان نظام سلامت تصریح کرد: مطالعه انجام شده در گروه سلامت نشان داده که کارکنان نظام سلامت و پرستاران به طور متوسط ۸ درصد در معرض مشکلات روانشناختی هستند بنابراین بحث مراقبت از مراقبت کننده و خودمراقبتی در همکاران پرستار یک موضوع جدی است که اگر به آن نپردازیم خیلی زود دچار مشکلات مربوط به حوزه شغل‌مان میشویم و فرسودگی شغلی می تواند باعث استهلاک جسمی وروانی بشود.
 
معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد مطالبات پرستاران اظهار کرد: پس از ۱۵ سال قانون تعرفه گذاری به بخش‌های پایانی‌اش خواهد رسید. در هفته پیش رو آخرین مباحث مرتبط با تدوین دستورالعمل بازتوزیع، تعریف خواهد شد.
 
گفتنی است؛ دهمین جشنواره فرهنگی ورزشی پرستاران در ۸ رشته انفرادی و ۲ رشته تیمی با حضور بیش از یکهزار پرستار از سراسر کشور در حال برگزاری است. والیبال بانوان و فوتسال آقایان رشته‌های تیمی و تنیس روی میز، شطرنج، بدمینتون، دارت، شنا، دو و میدانی، تیراندازی با تپانچه و کمان نیز رشته‌های انفرادی این جشنواره هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: