کد خبر: ۳۱۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 04
داشتن وزن اضافی زمینه‌ساز بیماری دیابت است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند به درستی از انسولین برای کنترل قند خون استفاده کند. به همین جهت بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود و در نهایت قند خون بالایی خواهید داشت.
شفاآنلاین>سلامت>بر اساس بیانات آقای دکتر محمد جواد باقری؛ فوق تخصص جراحی لاغری، عمل جراحی لاغری بیشتر به هدف درمان عوارض یا جلوگیری از عوارض جدی ناشی از چاقی از جمله دیابت، بیماری قلبی و حتی مرگ انجام می‌شود.
 
به گزارش شفاآنلاین:بسیاری از افراد اغلب به جهت زیبایی به دنبال راهکارهایی برای کاهش وزن و لاغری هستند؛ اما مهم‌تر از آن درمان و جلوگیری از عوارض چاقی است.

در واقع با کاهش وزن می‌توانید علاوه بر داشتن اندامی زیبا، از بسیاری از مشکلات پزشکی نیز جلوگیری کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا چند نمونه از عوارض مهم و جدی که پزشک فوق تخصص جراحی لاغری به عنوان عوارض چاقی در نظر گرفته است را برای شما بیان کنیم.

منظور از چاقی چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است مفهوم چاقی را بشناسید و بدانید که به چه افرادی چاق گفته می‌شود. برای تشخیص چاقی باید معیاری برای آن در نظر داشت.

آقای محمد جواد باقری فوق تخصص جراحی لاغری اندازه گیری به روش BMI یا شاخص توده بدنی را برای افراد در نظر گرفته‌اند.

در واقع افرادی که شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر دارند، به عنوان چاق تشخیص داده می‌شود، در این مواقع باید چاره‌ای برای لاغری از جمله اسلیو معده در کرج توسط دکتر محمد جواد باقری برای جلوگیری از عوارض چاقی در نظر گرفته شود.

فوق تخصص جراحی لاغری در خصوص کاهش وزن اینگونه می‌گوید که حتی مقدار کمی‌ کاهش وزن، سلامت شما را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید.

عوارض جدی ناشی از چاقی

بر اساس گفته آقای دکتر محمد جواد باقری، فوق تخصص جراحی لاغری افرادی که چاق هستند ممکن است که کیفیت زندگی پایینی داشته باشند و قادر به انجام بسیاری از فعالیت نباشند.

از این موارد مهم‌تر مشکلات یا عوارضی را در پی خواهد داشت که این موارد به شرح زیر است:

دیابت یکی از عوارض چاقی

داشتن وزن اضافی زمینه‌ساز بیماری دیابت است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند به درستی از انسولین برای کنترل قند خون استفاده کند. به همین جهت بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود و در نهایت قند خون بالایی خواهید داشت.

اگر این عارضه درمان نشود، خطرات جدی را به دنبال دارد؛ چراکه باعث مشکلاتی از جمله کوری، مشکلات گردش خون، آسیب عصبی و حتی مرگ می‌شود.

بیماری قلبی و سکته مغزی

از دیگر عوارض چاقی فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی، حملات قلبی و حتی سکته است. از آنجایی که چاقی منجر به انسداد شریان‌ها می‌شود، پمپاژ خون را برای قلب سخت‌تر می‌کند و فشار بیشتری به اندام‌ها وارد می‌شود.

به همین جهت کاهش وزن اولین و مهم‌ترین قدم برای جلوگیری و درمان از اینگونه بیماری‌هاست. گاهی بسیاری از بیماران با وجود رژیم غذایی و تمرینات ورزشی به کاهش وزن نمی‌رسند، در این مواقع پیشنهاد پزشک یکی از راهکارهای لاغری مانند بای پس معده است.

ابتلا به انواع سرطان

بر اساس گفته دکتر محمد جواد باقری، فوق تخصص جراحی لاغری، چاقی خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد؛ چراکه این عارضه باعث التهاب مزمن سطح پایین می‌شود که به مرور زمان بر DNA تاثیر می‌گذارد. احتمال ایجاد چنین بیماری‌هایی وجود دارد:

    آندومتر
    تیروئید
    تخمدان
    مری
    پستان
    معده
    کیسه صفرا
    کبد
    کلیه
    کولون

آپنه خواب ناشی از چربی اضافی

آپنه خواب بیماری بسیار جدی ناشی از چاقی است که طی این بیماری بافت‌های اطراف گلو، راه هوایی گلو را مسدود می‌کند.

چنین حالتی باعث می‌شود که فرد مبتلا طی مدت کوتاهی از خواب بیدار شود تا بتواند نفس بکشد. این عوارض چاقی در افراد چاق بارها طی شب رخ می‌دهد و فرد برای شروع روز خود انرژی کافی نخواهد داشت.

اگر چاق هستید، چربی اضافی در اطراف گلو باعث فشار بیشتر می‌شود و راه هوایی برای تنفس را خواهد بست. در صورتی که برای کاهش وزن اقدام کنید، خطر ابتلا به چنین مشکلی کاهش خواهد یافت.

مشکلات گوارشی

اگر چاق باشید، احتمال ایجاد مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل وجود دارد. علاوه بر این مشکلات دیگری از جمله بیماری کیسه صفرا یا کبد چرب نیز رخ می‌دهد.

در نهایت باید قبل از ایجاد چنین عوارضی و گسترش بسیاری از بیماری‌های دیگر، در قدم اول به روش اصولی و ایمن اقدام به کاهش وزن کنید.

 
آرتروز از دیگر عوارض چاقی

استئوآرتریت نوعی بیماری شایع مفصلی است که بیشتر قسمت‌هایی مانند زانو، لگن یا کمر را درگیر می‌کند. در واقع عواملی از جمله اضافه وزن باعث فشار بیشتر بر مفاصل می‌شود و غضروف قرار گرفته در این ناحیه از بین می‌رود.

با کاهش وزن فشار از روی زانو، باسن و کمر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و علائم آرتروز بهبود خواهد یافت.

در صورتی که با روش‌هایی مانند رعایت رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی موفق به کاهش وزن نشده‌اید، حتما پیشنهاد می‌شود برای بررسی بیشتر به فردی با مهارت و دانش کافی در این زمینه، یعنی فوق تخصص جراحی لاغری، آقای دکتر محمد جواد باقری مراجعه کنید.

پزشک بسته به شرایط شما بهترین راهکارهای ایمن را برای کاهش وزن شما در نظر خواهد گرفت. پس از عمل حتما باید به توصیه‌های غذایی و ورزشی که پزشک ذکر کرده است، توجه داشته باشید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: