کد خبر: ۳۱۱۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 04
آذرماه سال ۹۵ بود که خبر قتل یک پزشک در اردبیل سر و صدای زیادی بپا کرد. دکتر پیرزاده، متخصص خون و آنکولوژی برای درمان و ویزیت یکی از بیمارانش به خانه او در محله‌ای در اردبیل رفته بود.

شفاآنلاین>سلامت>سی‌ام مرداد ماه امسال صدای تیراندازی شدید سکوت محله سعادت‌آباد تهران را شکست. دقایقی بعد از این تیراندازی اهالی محله سراسیمه به خیابان آمدند و با جسد غرق خون دکتر محفوظی روبرو شدند.

به گزارش شفاآنلاین:با اعلام موضوع به پلیس و حضور تیم‌های جنایی مشخص شد دکتر محفوظی که پیش‌ از این رییس سازمان پزشکی قانونی بود و سابقه معاونت وزارت بهداشت را در کارنامه‌اش دارد، به‌علت اصابت هشت گلوله جانش را از دست داده‌ است.

بررسی‌های اولیه نشان داد که تیر‌ها از یک اسلحه کلت و از فاصله نزدیک به دکتر ۸۰ ساله شلیک‌ شده است. همچنین مشخص شد هنگامی‌ که این پزشک از خانه خارج شده‌ و فرصت هیچ‌گونه واکنشی نداشته‌ است دو مرد موتورسوار پیاپی به وی شلیک کرده و قبل‌ از این‌که اهالی محل به خیابان بیایند، فرار کردند و تنها یکی از اهالی توانسته بود دو مرد موتورسوار را درحالی‌که مشغول فرار بودند مشاهده کند.

بررسی‌های بیشتر تیم جنایی نشان می‌داد عوامل تیراندازی کلاه و ماسک به‌صورت داشته و در کمتر از یک دقیقه قتل دکتر را انجام داده و متواری شدند.

در تحقیقات پلیسی سرانجام بعد از گذشت یک هفته مشخص شد رئیس اسبق پزشکی قانونی با چند نفر دچار اختلاف حساب است.

با به دست آمدن این سرنخ کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تحقیقاتشان را برای شناسایی آن افراد که احتمال داشت قتل از سوی آن‌ها رخ داده باشد، متمرکز کردند.

سرانجام عصر یازدهم شهریور ماه عاملان قتل پزشک هشتاد ساله شناسایی و دستگیر شدند. مأموران پلیس در سه عملیات هم‌زمان موفق شدند در غرب کشور، تهران و شهرستان ملارد این سه نفر را دستگیر کنند. بررسی‌های تخصصی مأموران نشان می‌داد دو نفر از آن‌ها با دکتر محفوظی دچار اختلاف حساب بوده‌ است و یک نفر را برای انجام قتل اجیر کرده بودند، بر همین اساس با اعتراف آن‌ها به قتل دکتر محفوظی تحقیقات بیشتر دراین‌باره ادامه دارد.

قتل رییس اسبق سازمان پزشکی قانونی اولین قتل پزشکان نیست. پیش از این پزشکان همیشه قربانی اختلاف با بیماران، مسائل سیاسی یا اختلافات مالی شده و جانشان را از دست داده اند.

بیشترین قتل پزشکان و ترور آن‌ها بعد از حوادث سال ۸۸ در تهران رخ داد. در این گزارش به مهم‌ترین قتل پزشکان در سال‌های اخیر می‌پردازیم.

قتل دکتر از سوی همراه بیمار

آذرماه سال ۹۵ بود که خبر قتل یک پزشک در اردبیل سر و صدای زیادی بپا کرد. دکتر پیرزاده، متخصص خون و آنکولوژی برای درمان و ویزیت یکی از بیمارانش به خانه او در محله‌ای در اردبیل رفته بود. هنوز دقایقی از حضور این پزشک متخصص نگذشته بود که یکی از همراهان بیمار که پسری ۲۲ ساله بود با آقای پزشک درگیر و با ضربات چاقو او را مجروح می‌کند.

پسر جوان بلافاصله از محل حادثه فرار می‌کند و با داد و فریاد‌ها، همسایه‌ها اورژانس و پلیس را خبر کرده و متخصص خون به بیمارستان و اتاق عمل منتقل می‌شود، اما ساعتی بعد دکتر پیرزاده به‌علت شدت جراحات جان خودش را از دست می‌دهد.

با انجام تحقیقات تیم جنایی و با دستور دادستان وقت اردبیل پسر ۲۲ ساله شناسایی و دستگیر شد. او به قتل آقای پزشک به‌علت اختلافات و نگرانی از روند درمان اعتراف کرد.

پسر بیمار فوت شده دکتر سرابی را به قتل رساند

آفتاب درحال غروب کردن بود و آخرین روز تابستان سال ۸۹ در حال سپری شدن؛ عقربه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه را نشان می‌دادند که به یکباره صدای چند گلوله سکوت میدان ۵۳ نارمک را شکست.

اهالی سراسیمه به خیابان ریختند و مشاهده کردند دکتر سرابی متخصص قلب و عروق درحالی‌که چند تیر به او اصابت کرده‌ غرق در خون روبروی مطبش افتاده‌ است.

بلافاصله او به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل و تلاش‌ها برای نجات جانش آغاز شد. درحالی‌که روند درمان دکتر سرابی ادامه داشت، او در تحقیقات به مأموران گفت از سوی خانواده یکی از بیمارانش که چندی قبل فوت شده‌ است مورد تهدید قرار گرفته بود.

همین سرنخ کافی بود تا پلیس تحقیقاتش را روی خانواده‌های بیماران فوت‌شده دکتر سرابی متمرکز کند. این در حالی بود که عصر دوم مهر ماه دکتر سرابی به‌علت شدت جراحات جانش را از دست داد.

با قتل دکتر سرابی پرونده به اداره دهم پلیس آگاهی منتقل و کارآگاهان ویژه قتل تحقیقاتشان را آغاز کردند. بررسی‌های پلیس نشان می‌داد تنها یک بیمار زن در دو سال گذشته با توجه به آنژیو شدن از سوی دکتر سرابی جانش را از دست‌ داده است.

با شناسایی خانواده زن میان‌سال مأموران متوجه شدند یکی از پسران او به نام سجاد از محل زندگی‌اش متواری شده‌ است. با دستگیری برادر پسر جوان، او  اعتراف کرد که سجاد قصد انتقام گرفتن از دکتر مادرمان را داشت چراکه فکر می‌کرد مادرمان به‌علت قصور دکتر سرابی فوت کرده‌ است.

چند روز بعد سرانجام پسر جوان از سوی کارآگاهان پلیس شناسایی و دستگیر شد.

پسر جوان با اعتراف به قتل پزشک متخصص قلب و عروق گفت: وقتی فهمیدم مادرم به‌علت قصور پزشکی فوت کرده‌ است از دکتر خواستم تا مدارک پزشکی‌اش را بدهد تا بتوانیم شکایت کنیم، اما او مدعی شد صد میلیون به ما می‌پردازد تا از شکایت صرف‌نظر کنیم. وقتی فهمیدم اگر شکایت هم کنم راه به‌جایی نخواهند برد و فقط دکتر به پرداخت دیه محکوم می‌شود تصمیم به انتقام گرفتم.

او ادامه داد: روز حادثه مقابل مطب کمین کردیم و هنگامی‌ که خارج شد چند تیر به او زدم و بعد با موتورسیکلت به همراه همدستم فرار کردیم.

مهمترین پزشکانی که به طرز فجیعی قتل رسیدند

پس از این اعترافات، او محاکمه و به قصاص محکوم شد. سجاد سرانجام روز ۲۹ شهریور سال ۹۰ درحالی‌که از کرده خود خوشحال بود و می‌خندید به دار مجازات آویخته شد.

قاتلان دکتر سودبخش پیدا نشدند

جنجالی‌ترین قتل پزشکان روز سی‌ام شهریور سال ۸۹ رخ داد، هنگامی‌ که دکتر عبدالرضا سودبخش رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) درحال خارج شدن از مطبش در بلوار کشاورز بود از سوی چهار مرد مسلح که سوار بر دو موتورسیکلت بودند مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جانش را از دست داد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد قاتلان از اسلحه دارای صدا خفه‌کن استفاده کرده و پس‌ از این‌که به سمت این پزشک تیراندازی کرده‌اند بلوار کشاورز را خلاف جهت رفته و متواری شدند.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌داد سودبخش یکی از پزشکانی بوده‌ است که بازداشتی‌های کهریزک را در حوادث سال ۸۸ معاینه می‌کرد و به‌همین خاطر مشهور شد که قتل او سیاسی است، موضوعی که از سوی مسئولان قضایی رد شد، اما با گذشته دوازده سال از قتل او هنوز مشخص نیست قاتلانش چه کسی بوده‌اند و چرا دوربین‌های بلوار کشاورز در زمان وقوع قتل، خراب‌ شده و کار نمی‌کرده است.  

مهمترین پزشکانی که به طرز فجیعی قتل رسیدند

همچنین براساس اعلام خانواده دکتر سودبخش دوربین‌های مداربسته داروخانه و مطب نیز پاک‌ شده و در اختیار خانواده قرار نگرفته‌ است.

قتل دکتر در توالت منزلش

سال ۸۹  را می‌توان سال قتل پزشکان نامید. نهم خرداد ماه سال ۸۹ مرد تعمیرکاری با پلیس و اورژانس تماس گرفت و از مرگ پزشک هشتاد ساله در خانه‌اش خبر داد. بلافاصله مأموران پلیس در محل حاضر شدند و مشخص شد پزشک هشتاد ساله به‌علت اصابت جسم سخت به سرش در توالت خانه‌اش به قتل رسیده‌ است.

با توجه به این‌که تعمیرکار لوله موضوع را به پلیس اطلاع داده بود تحقیقات از او آغاز شد. این مرد به مأموران گفت: قرار بود امروز لوله‌های خانه دکتر را تعمیر کنم به‌همین خاطر به این‌جا آمدم، اما هرچه در زدم کسی در را باز نکرد نگران شده و به بالای دیوار آمدم و متوجه شدم که خودروی دکتر در حیاط خانه است. به‌خاطر این‌که احتمال می‌دادم بلایی سرش آمده باشد سریع از روی دیوار به داخل آمده و در توالت با جسد او روبرو شدم.

در ادامه مرد لوله‌کش به‌عنوان مظنون دستگیر شد، اما چندی بعد بی‌گناهی‌اش ثابت و آزاد شد. با توجه به اینکه قاتل پزشک هشتاد ساله هیچ‌وقت پیدا نشد خانواده‌اش از بیت‌المال درخواست دیه کردند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: