کد خبر: ۳۱۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 04
دانشجویان تحت پوشش بهزیستی چشم به راه پرداخت عقب‌افتاده شهریه‌ها برای انتخاب واحد هستند
شفاآنلاین>سلامت>دانشجویان تحت پوشش بهزیستی چشم به راه پرداخت عقب‌افتاده شهریه‌ها برای انتخاب واحد هستند

به گزارش شفاآنلاین: درحالی‌که حدود نیمی از سال می‌گذرد و چیزی به آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها نمانده، دانشجویان تحت پوشش بهزیستی به‌خاطر پرداخت نشدن بدهی‌های این سازمان به دانشگاه‌ها اندر خم یک کوچه مانده‌اند و نگران شروع ترم در سایه بلاتکلیفی همیشگی خود هستند.

محسن سجادی یکی از این دانشجویان می‌گوید این هفته موعد انتخاب واحد دانشگاه ماست اما هنوز بهزیستی شهریه ترم پیش را پرداخت نکرده و تداوم این روند باعث می‌شود که ما در ترم جدید با مشکلات جدی روبه‌رو شویم.

مهرناز هم می‌گوید اردیبهشت‌ماه بود که اعلام شد تمامی شهریه‌های دانشگاهی پرداخت شده به جز مواردی که دارای مشکل پرونده بودند به‌خاطر همین بچه‌ها را مجبور کردند تا نسبت به دریافت‌ ریز حساب رفاه، مراجعه به بانک و ارائه‌ریز حساب به بهزیستی اقدام کنند حالا شما حسابش را بکنید که انجام همه این کارها با توجه به فضاهای بهسازی نشده برای معلولان چقدر سخت است.
 با همه این مشکلات تمامی موارد انجام شد و بعد از آن دیگر هیچ خبری از تعیین تکلیف دانشجویان و واریز شهریه‌ها نشده است. حتی امور دانشجویی هم دیگر جواب دانشجوها را نمی‌دهد و ما نتوانستیم از طریق سامانه آنلاین پاسخگویی هم به نتیجه‌ای برسیم.

جلسه دفاعیه‌ام کنسل شد
از دانشجویان در حال تحصیل که بگذریم خیلی از دانشجویان ترم آخر هم هستند که به‌خاطر واریز نشدن شهریه‌های دانشگاه نتوانسته‌اند جلسه دفاعیه خود را برگزار کنند.
 رضا یکی از این دانشجویان است که در دانشگاه آزاد درس خوانده و می‌گوید معلول جسمی حرکتی شدید است:« تا به حال 2 بار نوبت دفاع گرفته‌ام اما هر بار به‌خاطر بدهی که به دانشگاه داشتم این نوبت لغو شده و کسی پاسخگوی ما نیست.»


پرداخت شهریه به شرط دهک‌بندی
در کنار همه این مشکلات حالا دهک‌بندی‌ها هم چالش دیگری برای دانشجویان تحت پوشش بهزیستی شده است. رؤیا دانشجوی پذیرفته شده در دوره دکتراست. او به پشتوانه بهزیستی که هنگام ثبت‌نام اعلام کرده بود تا 10 میلیون تومان هنگام انتخاب واحد از تحصیل او حمایت می‌کنند دلش قرص بود. اما حالا اعلام شده تخصیص کمک شهریه بستگی به دهکی دارد که در آن قرار دارد.
به‌ گفته زهرا محمدی مادر یکی از دانشجویان، خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی فقط به پشتوانه حمایت این سازمان فرزندان خود را به سختی راهی دانشگاه کرده‌اند و اگر این حمایت‌ها نباشد اکثر دانشجویان مجبور به ترک تحصیل خواهند شد.
 او می‌گوید: «‌با وضع معیشتی کنونی و اجاره‌بهای منزل هیچ‌یک از ما خانواده‌های تحت پوشش توان تأمین شهریه‌های دانشگاه‌ها را نداریم. 3 ترم گذشته به‌خاطر فرزندم که سرخورده و مأیوس نشود شهریه دانشگاه را قرض کردم اما دیگر حتی توان قرض کردن را هم ندارم.»
او ادامه می‌دهد: «‌اکثر دانشجویان تحت پوشش بهزیستی دارای معلولیت‌های سخت هستند. سال‌ها در فضاهای دانشگاهی که به هیچ‌وجه برای حضور آنها مناسب‌سازی نشده به سختی‌ تردد کرده‌اند و حالا که به این تحصیلات و آینده امید بسته‌اند درست نیست به‌خاطر شهریه از ادامه تحصیل باز بمانند.»

درس خواندیم مدرک نداریم
در این میان تعداد دانشجویانی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده و به‌خاطر بدهی به دانشگاه امکان دریافت مدارک دانشگاهی خود را ندارند نیز کم نیستند. جوان‌هایی که حالا به‌خاطر در دست نداشتن اصل مدرک تحصیلی‌شان فرصت‌های شغلی را یکی یکی از دست می‌دهند.
 اگرچه مدیران سازمان بهزیستی همواره سعی می‌کنند در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از رفع این مشکلات در آینده نزدیک دهند اما به‌خاطر رفع نشدن این مشکلات دانشجویان تحت پوشش بهزیستی نمی‌توانند یک انتخاب واحد بی‌دغدغه را در ابتدای هر ترم تجربه کنند چراکه همیشه به‌خاطر بدهی به دانشگاه و شرط انتخاب واحد درصورت پرداخت این بدهی جانشان را به لب می‌رساند.

وعده‌ای که عمل نشد
علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور، تیرماه گذشته در نشست خبری هفته بهزیستی در پاسخ به خبرنگاران درخصوص تعیین تکلیف شهریه دانشجویان تحت پوشش اعلام کرد همه تحصیلات افراد خصوصاً در دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت برخط در تعامل با دانشگاه آزاد کنترل خواهد شد و هر مددجو در هر رشته‌ای که بخواهد تحصیل کند به‌صورت بلاعوض از سوی بهزیستی هم مورد حمایت واقع می‌شود! او حتی وعده تحصیل رایگان را به زنان سرپرست خانوار هم داد این در حالی است که حالا با گذشت حدود 2 ماه از این نشست هیچ اقدام مثبتی در این زمینه رخ نداده است.
تحصیل رایگان، یکی از وظایفی است که قانون حمایت بر حقوق افراد دارای معلولیت بر دوش دولت و بهزیستی قرار داده است. براساس ماده ۹ این قانون افراد دارای معلولیت واجد شرایط در سنین مختلف می‌توانند با معرفی سازمان از آموزش عالی رایگان در واحد‌های آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی از محل ردیف مربوطه در بودجه سنواتی بهره‌مند شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: