کد خبر: ۳۱۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - 2022August 30
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو هشدار داد: با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها ، مقاومت میکروبی در بدن ایجاد می شود.
شفاآنلاین>سلامت>«نوشین محمدحسینی» گفت: آنتی بیوتیک فقط در بیماری‌های ناشی از تکثیر باکتری در بدن، تجویز می‌شود که پزشک برای هر باکتری مشخص، یک آنتی بیوتیک خاص تجویز می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: مصرف بی رویه و نابجای آنتی بیوتیک علاوه بر سخت شدن درمان با پرورش میکروب مقاوم؛ به کسانی که حتی آنتی بیوتیک استفاده نکردند، هم آسیب جدی وارد خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو تاکید کرد: معمولاً کسانی هستند که دارو‌ها را درست مصرف نمی‌کنند یعنی به محض بهتر شدن، دارو‌ها را قطع می‌کنند، اما دوباره به همان بیماری مبتلا می‌شوند و همین قطع کردن دارو در طول درمان باعث بروز مقاومت میکروبی می‌شود.

محمدحسینی با اشاره به خطر بازگشت به روزی که آنتی بیوتیک کشف نشده بود، گفت: اگر آنتی بیوتیکی وجود نداشته باشد هیچ جراحی قابل انجام نیست و خیلی شیمی درمانی‌ها و پیوند‌ها قابل انجام نخواهند بود و ممکن است افراد مانند قبل از کشف شدن پنی سیلین، با یک بیماری ساده جان خود را از دست دهند.

وی با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌های گروه تحت مراقبت در ایران زیاد شده است، افزود: از جمله این آنتی بیوتیک ها، آموکسی سیلین است که از مردم تقاضا می‌کنیم به هیچ عنوان برای گلودرد و سرماخوردگی از آنتی بیوتیک استفاده نکنند، مگر اینکه پزشک تشخیص دهد.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو ادامه داد: تنها اثری که آنتی بیوتیک در بیماری‌های ویروسی خواهد داشت از بین بردن میکروب‌های خوب داخل روده‌هاست که در نهایت موجب ضعیف‌تر شدن بدن بیمار و طولانی‌تر شدن دوره بیماری خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: