کد خبر: ۳۱۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - 2022August 29
سابقه مصرف مواد روانگردان در کشورمان نیز حدودا به 30 سال پیش و زمانی بر می‌گردد که مصرف ال‌اس‌دی رواج پیدا کرده بود.
شفاآنلاین>سلامت>مدتی است که استفاده از قارچی روانگردان که به عنوان مجیک ماشروم نیز شناخته می‌شود بیش از گذشته در بین جوانان و نوجوانان رواج یافته است، مافیای مواد مخدر تلاش می‌کند مصرف این ماده را بی‌خطر نشان دهد. درست مانند آنچه درباره گل انجام می‌دهد و سبب شده مصرف گل بین نوجوانان و  جوانان افزایش چشمگیری پیدا کند. به همین دلیل کارشناسان تاکید می‌کنند که نباید اجازه داد مصرف ماشروم نیز مانند گل در بین جوانان شایع شود‌.
 
به گزارش شفاآنلاین:مصرف مواد روانگردان به شکل گیاهی و سنتی سابقه دور و درازی دارد، برای نمونه بومیان آمریکای جنوبی و افریقا از چنین گیاهانی استفاده می‌کرده‌اند. ‌از سال 1700 نیز مصرف دارویی و صنعتی مواد روانگردان رایج شد.

سابقه مصرف مواد روانگردان در کشورمان نیز حدودا به 30 سال پیش و زمانی بر می‌گردد که مصرف ال‌اس‌دی رواج پیدا کرده بود.

هرچند تلاش‌های بسیاری برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر انجام می‌شود. اما این افراد برای به دست گرفتن بازار و کسب سود از ترفند‌های زیادی برای فریب قربانیان خود استفاده می‌کنند. برای نمونه برای فروش گل و ماشروم تبلیغ می‌کنند که این مواد  گیاهی هستند و مصرف آنها اعتیادآور نیست و عوارضی نیز ندارد‌. اما این ادعا دروغ بزرگی است که با مراجعه به مراکز درمانی اعتیاد می‌توان متوجه آن شد.

پای صحبت درمانگران اعتیاد که بنشینید آنها خاطرات عجیبی از بیمارانی که ماشروم مصرف می‌کنند، دارند.

دکتر سعید صفاتیان، تحلیل‌گر حوزه اعتیاد دراین باره می‌گوید: برخی مصرف کنندگان ماشروم و مواد روانگردان دچار توهم‌های شدید می‌شوند برای نمونه با مورچه‌ها حرف می‌زنند یا در یک کاسه آب دریانوردی می‌کنند.

به گفته او مصرف ماشروم و دیگر مواد روانگردان ‌روی هورمون افراد اثر می‌گذارد و سبب ایجاد ‌ توهم بینایی، شنوایی و بویایی در آنها می‌شود.

اما مصرف مواد روانگردان مانند ماشروم خیلی زود عواقب خطرناکی برای شخص مصرف کننده و اطرافیانش ایجاد می‌کند، چراکه مصرف کنندگان ماشروم هذیان‌گزند می‌شوند.

دکتر صفاتیان دراین باره می‌افزاید: شخص ‌ هذیان گزند ‌به اطرافیان خود مشکوک می‌شود برای نمونه چنین فردی تصور می‌کند همسرش به او خیانت می‌کند یا اینکه در محل کار همه همکارانش علیه او توطئه می‌کنند.

آن طور که این تحلیل‌گر حوزه اعتیاد می‌گوید تحت تاثیر این مواد برخی بیماران دست به خودکشی یا قتل می‌زنند.

او درباره اینکه برخی ادعا می‌کنند مصرف این مواد اعتیادآور نیست، عنوان می‌کند: این دروغی است که مافیای مواد مخدر به آن دامن می‌زند، زیرا اعتیاد مواد روانگردان بیشتر از موادی مانند تریاک است. اوج وابستگی جسمی تریاک حدود سه یا چهار روز است. اما وابستگی روانی ماشروم بلند مدت است و برای رهایی از این مواد نیاز به درمان‌های روانشناسی است که حدود یکسال زمان نیاز دارد.

افزون بر این باید یادآور شد که برای درمان اعتیاد به مصرف ماشروم داروی جایگزینی نیز وجود ندارد.

دکتر صفاتیان درباره اینکه گفته می‌شود مصرف ماشروم در درمان افسردگی کاربرد دارد، نیز می‌گوید: فراموش نکنیم که مصرف مواد روانگردان مانند ماشروم در بلند مدت سبب افسردگی شدید شخص می‌شود که به راحتی قابل درمان نیست.‌

طبیعت‌گردی با ماشروم

فرصت‌طلبان همیشه برای کسب سود بیشتر دست به کارهایی می‌زنند که تبعات جبران ناپذیری برای طعمه‌هایشان دارند. برای نمونه این روزها برخی افراد که لیدر نامیده‌ می‌شوند برای مصرف ماشروم تورهای طبیعت‌گردی برگزار می‌کنند.

به این شکل که در گروه‌های کوچک به دل طبیعت می‌روند و ماشروم مصرف می‌کنند. ‌در بین مصرف کنندگان ماشروم ‌ این سفرها به «تریپ» معروف است و لیدر گروه وظیفه آماده کردن مقدمات را دارد، مثلا برای اعضای گروه دوز مصرفی را مشخص ‌ و آهنگ‌های از پیش انتخاب شده‌ای را‌ پخش می‌کند.

 معمولا این افراد خاطرات شان از این سفرها را با آب و تاب و اغراق برای یکدیگر تعریف می‌کنند. برای نمونه یکی از آنها در اینستاگرام نوشته پس از مصرف مقدار زیادی ماشروم در جنگل زمان برای او ایستاده و پشه‌هایی را  جلوی  چشم‌اش دیده که روی هوا خشک‌شان زده بود.

دکتر صفاتیان دراین باره می‌گوید: این افراد برای مصرف ماشروم به طبیعت می‌روند تا توهم بیشتر و لذت بخش‌تری را تجربه کنند. برای نمونه برخی از آنها پس از مصرف تصور می‌کنند درختان جنگل مانند لوبیای سحر آمیز رشد می‌کنند و یا می ‌توانند با پرندگان و دیگر حیوانات ارتباط برقرار کنند.

 جست‌وجوی ماشروم در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز صفحات زیادی را پیش روی شما می‌گذارد، صفحاتی که گردانندگان آن ادعا می‌کنند می‌توانند روش پرورش و تولید ماشروم را به شما آموزش دهند یا می‌توانند ماشروم تولید شده را در هرکجای کشور به شما تحویل دهند. ماجرایی که از افزایش مصرف این مواد در بین نوجوانان و جوانان حکایت دارد.

 این روزها به دلیل نبود اطلاعات مناسب کم نیستند جوانان و نوجوانانی که تصور می‌کنند مصرف موادی مانند ماشروم و  گل آسیبی به آنها نمی زند، اما کارشناسان و درمانگران حوزه اعتیاد تاکید می‌کنند مصرف این مواد عواقب جبران ناپذیری دارد که تنها با روان درمانی بلند مدت می‌توان شخص را نجات داد. به همین دلیل نیاز است که نهادهای آموزشی کشور برای آگاه سازی جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها برنامه‌‌ای جامع ‌داشته باشند و مانع از این شوند که مصرف ماشروم نیز مانند گل فراگیر شود. جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: