کد خبر: ۳۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 14
شفاآنلاین -ایرانی‌ها تنها در شمار قربانیان سوانح جاده‌ای و حمل و نقل یا میزان افسردگی و غمگینی رکورددار جهان نیستند. به گفته کارشناسان حوزه سلامت، سرعت بالای رشد سرطان سینه در بین بانوان ایرانی باعث شده تا ایرانیان بالاترین آمار ابتلا به این سرطان را نیز به نام خود کنند.
براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر پرونده بیش از 60 هزار زن مبتلا به سرطان سینه در کشور به ثبت رسیده است و سالانه حدود 10 هزار نفر نیز به این آمار افزوده می‌شود. سرطان سینه در چند دهه اخیر بیشترین عامل مرگ و میر بانوان بوده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان حوزه سلامت با آگاهی دادن و تشخیص بموقع این بیماری می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد. از سویی دولت‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های دولتی و با حمایت از بخش خصوصی آمار ابتلا به این بیماری مرگ بار را در حد چشمگیری کاهش دهند.

سال‌ها پیش مسئولان حوزه سلامت، بانوان 45 تا 55 سال را خطاب قرار می‌دادند و به این بانوان هشدار داده می‌شد که هرسال یک نوبت برای انجام معاینات تشخیص سرطان سینه اقدام کنند. اما با روند رو به رشد ابتلا به این بیماری دربین بانوان جوان اکنون متولیان بهداشت و نظام سلامت نگرانی‌های جدی‌تری در این زمینه دارند؛ چنان‌که بر‌اساس گزارش وزارت بهداشت سن ابتلا به این سرطان در ایران 5 تا 10 سال جوان‌تر از بقیه کشورها اعلام شده است.
کمپین جهانی «روبان صورتی» 70 سال پیش با هدف آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی به منظور پیشگیری از بیماری سرطان سینه به راه افتاد و با توجه به اختصاص یافتن هر رنگ به یک بیماری برای سرطان سینه نیز رنگ صورتی را برگزیده‌اند. کمپین روبان صورتی در قالب ارتقای مسئولیت اجتماعی برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی خانواده‌ها نسبت به این بیماری فعالیت می‌کند. صدرا شریعتمداری - مجری کمپین روبان صورتی در ایران - با تشریح ساختار این کمپین می‌گوید: سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌های ایران و جهان است و دومین علت مرگ بانوان ایرانی تشخیص داده شده است. به گفته وی، از جمله علت‌های پیشروی این سرطان، آن است که خانم‌ها در ایران برای مطلع شدن از این بیماری خجالت می‌کشند. این کمپین سعی دارد با تهیه کتابچه، انیمیشن و ارسال پیامک نسبت به شناخت بیشتر سرطان سینه اقدام کند.
مجری این کمپین استفاده از ظرفیت برندها را برای ارتقای سلامت جامعه یک راهکار اساسی برای آموزش مسائل مرتبط با سلامت برشمرده، می‌افزاید: برندی مانند رُولکس در ایران ساعت می‌فروشد، اما در کشورهای دیگر سالانه 40 دانشجو استعدادیابی می‌کند. بنابراین باید نقش برندها در ارتقای مسئولیت اجتماعی افزایش یابد. از آنجایی که به گفته محققان حوزه سرطان، تحرک و پیاده روی می‌تواند تا 40 درصد مرگ ناشی از سرطان سینه در زنان را کاهش دهد و از سویی می‌تواند در ابتلا به این بیماری نقش پیشگیرانه داشته باشد، مدیر اجرایی کمپین روبان صورتی در ایران می‌گوید: این کمپین هفته آینده برنامه‌ای را به منظور آموزش بانوان با انجام مراسم پیاده روی در پارک بانوان تهران به اجرا در خواهد آورد.
ë سرطان سینه در مردان 100 برابر کشنده‌تر از زنان است
دکتر علی منصوری عضو بین‌المللی کمپین روبان صورتی در این باره می‌گوید: از هر 8 زن در ایران یک نفر احتمال ابتلا به این سرطان را دارد. اگرچه این بیماری در بین آقایان شایع نیست اما 100 برابر کشنده‌تر است. وی درباره علائم این بیماری می‌گوید: ساده‌ترین روش ایستادن در مقابل آیینه و مشاهده ظاهر است. یکی از علائم تفاوت در سایز سینه است البته باید در نظر داشت به طور معمول سینه چپ به دلیل خونرسانی نسبت به سینه راست بزرگتر است. ولی علامت دیگر این نوع سرطان مربوط به تغییر رنگ، کشیدگی، تورم و فرورفتگی است، همچنین شکل پرتقالی گرفتن، برجستگی، پوسته پوسته شدن، خارش و ترشحات سفید یا خون آلود می‌تواند از علائم این بیماری باشد.
وی هشدار می‌دهد: لازم است هر خانم 40 ساله حداقل یک یا دوبار برای معاینه اقدام کند و خانم‌های 50 ساله نیز هر سال یک بار جهت معاینه برای جلوگیری از سرطان سینه اقدام کنند.
این عضو کمپین روبان صورتی درباره علل شیوع این بیماری می‌گوید: عوامل ژنتیکی، سابقه فامیلی در بروز این بیماری، سبک زندگی، محیط آلوده و غذای آلوده از جمله دلایل بروز این بیماری در دنیا است. همچنین سن بالا نیز می‌تواند در ریسک ابتلا به این بیماری تأثیرگذار باشد.
دکتر منصوری با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از سرطان سینه می‌گوید: اگرچه پزشکان و مسئولان برای پیشگیری از این بیماری توصیه به غربالگری می‌کنند اما این روش در امریکا جواب نداده است. از این رو نقش آموزش و اطلاع‌رسانی به روشنی نمایان می‌شود. براین اساس اگر موضوع آموزش در کشور با استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد، تردیدی نیست که می‌توان از ابتلای سالانه 7 هزار مورد جدید سرطان سینه در کشور جلوگیری کرد.



   فاطمه احمدزاده

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: