کد خبر: ۳۱۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022August 27
شغل پزشکی در کشور اگرچه پیش از این جزء مشاغل لوکس و پردرآمد محسوب می‌شد اما این وضعیت به تدریج تغییر کرد و حالا کار به جایی رسیده که بسیاری از پزشکان به دلایل درآمد ناچیز و مشکلات معیشتی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند
شفاآنلاین>سلامت>شغل پزشکی در کشور اگرچه پیش از این جزء مشاغل لوکس و پردرآمد محسوب می‌شد اما این وضعیت به تدریج تغییر کرد و حالا کار به جایی رسیده که بسیاری از پزشکان به دلایل درآمد ناچیز و مشکلات معیشتی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و حاضر هستند از صفر شروع کنند، اما اینجا نمانند.

به گزارش شفاآنلاین:صحبت از حقوق‌های 10 میلیون تومانی به میان آمده و شرایط به گونه ای  است که برخی به کنایه درآمدهای خود را با آرایشگاه‌های زنانه مقایسه می‌کنند. وضعیت مهاجرت پزشکان و همچنین عدم استقبال آنها در برخی از رشته‌ها نگرانی برای کمبود پزشک در آینده نه چندان دور را تشدید کرده و زمزمه واردات پزشک و جراح از هند، پاکستان و فیلیپین شنیده می‌شود.
«ایران بهشت پزشکان است.» این یک خبر سوخته است. هرچند در گذشته‌ای نه چندان دور مسئولان با افتخار از وضعیت مناسب پزشکی در کشور صحبت می‌کردند، اما در سال‌های اخیر عواملی زمینه مهاجرت پزشکان را به سایر کشور فراهم کرده و در کنار آن تمایل جوانان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی نیز کم شده و نگرانی درباره ارجاع بیماران به کشورهای همسایه را ایجاد کرده‌است.

 آمارهای غیر شفاف از وضعیت مهاجرت پزشکان
در این شرایط هر چند مقام‌های مسئول از ارائه آمارهای شفاف درباره وضعیت مهاجرت پزشکان امتناع می‌کنند، اما به صورت تلویحی بر این مساله صحه می‌گذارند و خطر کمبود پزشک را گوشزد می‌کنند.

منصور جعفری نمین، رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور در این باره گفت: از ارائه آمار مهاجرت پزشکان معذوریم اما در کل باید گفت آمار مهاجرت پزشکان نگران‌کننده و روبه افزایش است.
او با بیان اینکه تعداد مهاجرت پزشکان متخصص و فوق تخصص از پزشکان عمومی در کشور پیشی گرفته است تاکید کرد:‌ مسئولان باید تدبیری بیندیشند تا با ریشه‌یابی علل و عوامل این موضوع جلوی مهاجرت پزشکان گرفته شود.

کامران منتظری، رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان نیز در این باره گفت: امنیت و سلامت دو پایه اساسی زندگی مردم است اگر هرکدام از این دو ضربه ببیند، زندگی دچار اختلال می‌شود، از طرف دیگر این دو در راستای هم هستند و باید با همان دیدی که به امنیت اهمیت داده شده، به سلامت هم اهمیت دهیم اما متاسفانه این دیدگاه در کشور وجود ندارد.

او با بیان اینکه وقتی سلامت در یک جامعه دیده نشود، مردم آسیب می‌بینند، گفت: صیانت از سلامت جامعه چند ابزار نیاز دارد؛ از جمله نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین. از نظر نیروی انسانی فاجعه‌ای برای آینده پزشکی کشور می‌بینم.

متوسط حقوق پزشکان چقدر است؟
بر اساس گزارش‌ها ۸۵درصد از پزشکان عمومی درآمدی حدود ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان دارند. یاسر صالحی نجف‌آبادی، دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان اصفهان در این خصوص گفت:  چنین مبالغی از سه زاویه قابل بررسی است، اول اینکه باید این مساله را درنظر بگیریم که یک پزشک ۷ سال از عمرش را شاگردی می‌کند و یاد می‌گیرد، ۲ سال را هم در طرح می‌گذراند که درواقع آن دوره هم به نوعی بیگاری محسوب می‌شود. علاوه بر این ۹ سال، اهمیت این حرفه و مسئولیتی که پزشک نسبت به جان انسان‌ها را دارد، به فاکتور بعدی یعنی زمانی که برای شغلش می‌گذارد، محاسبه کنید، متوجه می‌شوید که این درآمد چقدر ناچیز است.

او توضیح می‌دهد که درآمد پزشکان حدود ۱۱ تا ۱۴ درصد از کل مبالغی است که برای نظام سلامت در بخش‌های مختلف اعم از خدمات پاراکلینک و دارو و ... هزینه می‌شود، اما اغلب همین بخش درآمد پزشکان به چشم می‌آید و مورد انتقاد قرار می‌گیرد و مثلا هزینه‌های آزمایشگاهی یا تجهیزات پزشکی کمتر مورد نقد است. ما نسبت به ۸۵-۹۰ درصد هزینه دارو، پاراکلینیک و بستری هم نگران هستیم و معتقدیم بر اساس قوانین موضوعه کشوری، دولت موظف است مابه‌التفاوت قیمت واقعی خدمت و قیمت اعلام شده را بپردازد. به نحوی که خدمات تشخیصی درمانی با کیفیت و قیمت مناسب در دسترس همه‌ی ایرانیان باشد.

 مقایسه درآمد پزشکان با آرایشگران!
یکی از پر درآمدترین مشاغل در کشور فعالیت در حوزه کلینیک‌های زیبایی و آرایشگری است. در حالی که آرایشگران از درآمدهای متوسط 50 تا 200 میلیونی ماهانه صحبت می‌کنند، درآمد پزشکان در کشور با وضعیت مطلوبی روبه‌رو نیست. این وضعیت بعضا منجر به روی آوردن برخی پزشکان به برخی از حوزه‌های زیبایی شده که قداست پزشکی را زیر سوال می‌برد.
دکتر پیمان کمالی، رئیس بیمارستان رباط کریم در این باره با اشاره به وضعیت اسفناک درآمد پزشکان، گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که درآمد پزشکان از صنف آرایشگران مردانه و زنانه کمتر است. در حالی آرایشگران برای یک اصلاح 125 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند که تعرفه ویزیت یک پزشک متخصص قلب آن هم بدون بیمه فقط 105 هزار تومان است!
به گفته این پزشک متخصص کشورهایی که اندازه یک استان ما هم جمعیت ندارند حاضرند برای 10 روز علم پزشکان ما 450 میلیون تومان پرداخت کنند اما پزشکان ما در بیمارستان رباط کریم برای یک ماه تلاش فقط 8 میلیون تومان دریافت می‌کنند؟ آیا برای این آدم دیگر انگیزه‌ای می ماند؟ خوب همین می‌شود هر پزشکی که دوره خدمتش در رباط کریم تمام می‌شود فرار می‌کند حتی اگر ماشینش هم هم جا بماند دیگر دنبالش نمی‌آید.

 کاهش شدید تقاضا در رشته های پزشکی
محدودیت ها و نارضایتی پزشکان از وضعیت درآمدی، تقاضا برای بسیاری از رشته‌های پزشکی را کاهش داده است تا جایی که گفته می‌شود در رشته جراحی قلب امسال متقاضی نداشتیم. همچنین این وضعیت درباره رشته بیهوشی نیز اعلام می‌شود.
محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در این باره گفت: در سال جاری هیچ‌کس متقاضی رشته جراحی قلب در کشور نشده و با شرایط موجود مجبور می‌شویم با عقب‌گرد ۴۰ ساله پزشک وارد کنیم.

او خاطرنشان کرد: درصدی از مشکلات با ماست اما درصد عمده مربوط به ما نیست. آیا باید تمام مشکلات را به پای ما بنویسید؟ زیرساخت نادرست باعث شده همکاران ما را به سمت مسیرهای بعضا خلاف بکشاند. بیش از ۹۶ درصد در کنار مشکلاتی که وجود دارد به سلامت ارائه خدمت می‌کنند. نتیجه این کار این است که در چند سال آینده پزشکی نخواهیم داشت. در رشته‌های بسیار ضروری جراح نداریم و مجبور می‌شویم برای برخی درمان‌ها با چند برابر هزینه، عزیزان را به خارج از کشور بفرستیم یا با یک عقب گرد ۴۰ ساله واردات پزشک از هند، پاکستان و فیلیپین داشته باشیم.

توجه به رفاه اقتصادی پزشکان باید در اولویت باشد. همان قدر که یک نفر در زمان سرمایه‌گذاری های هنگفت انتظار برآورد بالا دارد، می‌بایست یک پزشک به پاس سال‌ها تحصیل و مشقت در حرفه پزشکی به انتظار استاندارد خود در زمینه مالی برسد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: