کد خبر: ۳۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 15
متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص گوش، حلق و بینی گفت: متأسفانه از نظر تصورعامه گوش پاک کن برای پاک کردن گوش است در حالی که این طور نیست زیرا به دلیل عدم اشراف به داخل آن موجب ورود صدمات جدی به پرده گوش می شوند.

دکتر مجید نصیری در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: متأسفانه اکثر گوش پاک کن های ایرانی از استاندارد های کافی برخوردار نیستند؛ زیرا  پنبه دور آنها باید روی سر پلاستیک هم باشد که که اکثرشان  این حالت را ندارند که  به دنبال استفاده از آن منجر به جراحت و خراشیدگی گوش می شود.

وی خاطرنشان کرد: جراحت گوش شاید  محسوس نباشد اما چند ساعت یا روز بعد گوش دچار عفونت خارجی می شود.

دانش آموخته دانشگاه شهر بن آلمان در خصوص دیگر مشکل استفاده از گوش پاک کن گفت: گاهی برخی افراد با جلو و عقب کردن گوش پاک کن داخل گوش موجب انباشته شدن بخشی از ترشحات گوش در قسمت پرده اش شده که در دراز مدت نیز منجر به ایجاد جرم یا واکس گوش می شود.

وی تصریح کرد: پس از گذر مدت زمان زیادی از تجمع ترشحات، گوش سفت شده و این ترشحات از نظر جذب مایعات به خصوص آب مانند اسفنج عمل می کند.

نصیری افزود: یعنی به محض ورود آب داخل گوش و برخورد آن با ترشحات، مانند اسفنج ورم می کند که فرد خودش متوجه آن نمی شود و معمولأ با علائمی نظیر تورم (به علت فشار بر جداره گوش)؛ درد؛ کاهش شنوایی و گاهی سرگیجه به پزشک مراجعه می کند.

وی بیان کرد: پس از بررسیهای لازم ، پزشک در میابد که علت بروز علائم مذکور ناشی از حضور بیمار در استخر یا حمام بوده که با ایجاد ارتباط آب با آن ترشحات وی را دچار مشکل کرده است.

متخصص گوش؛ حلق و بینی ادامه داد: برخی افراد هم مدام تمایل به خارج کردن ترشحات زرد گوش دارند، در حالی که این ماده چسبناک به عنوان ترشحات طبیعی بدن با گذشت زمان نیز تیره تر می شود.

وی اضافه کرد: این ماده چسبناک برای جلوگیری از ورود حشرات به گوش حالت محافظتی دارد و نیازی به خروج آن از گوش نیست.

به گفته دکترنصیری به هیچ عنوان کلید، سنجاق  سر، سنجاق  قفلی و سایر چیزهای نوک تیز را نباید وارد گوش کرد زیرا بر اثر استفاده از آنها آسیب های جدی به پرده گوش وارد می شود.

شرط استفاده از گوش پاک کن

وی درپاسخ به این سوال شفا آنلاین مبنی بر این که آیا از گوش پاک کن به هیچ عنوان نمی شود استفاده کرد پاسخ داد: شرط استفاده از آن این است که گوش پاک کن باید فقط به اندازه ای که پنبه روی آن قرار دارد وارد گوش شود نه بیشتر.البته آن هم زمان خروج از استخر یا حمام برای گرفتن آب گوش.

وی تأکید کرد: بنابراین از آنجا که اکثر افراد به این توصیه اعتنایی نمی کنند ما بر عدم استفاده از گوش پاک کن معتقدیم.

گفگو:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: