کد خبر: ۳۱۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 20
دانشگاه های علوم پزشکی باید محلی برای تامین نیازهای مردم باشند و نقش آفرینی آنها در تولید علم هم در همین جهت صورت گیرد.
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت تاکید کرد: دانشگاه های علوم پزشکی باید محلی برای تامین نیازهای مردم باشند و نقش آفرینی آنها در تولید علم هم در همین جهت صورت گیرد.

 به گزارش شفاآنلاین:بهرام عین اللهی در نشست بررسی مسائل حوزه سلامت استان کرمانشاه اظهار داشت: بازدیدی از یک شرکت سرم سازی داشتیم که دستگاه های بسیار پیشرفته و امکانات خوبی در آن تامین شده بود اما چرا باید تعداد شرکت های سرم سازی، محدود باشد؟ در کرمانشاه و سایر دانشگاه های علوم پزشکی هم با توجه به توان علمی و دانشگاهی می توان کارخانجات تولید دارو و  سرم سازی راه اندازی کرد؛ به خصوص که دانشکده داروسازی کرمانشاه یکی از بهترین دانشکده های کشور است و  می تواند در تولید دارو، نقش مهمی داشته باشد.

وی با اشاره به علاقه مندی کشورهای منطقه برای مصرف داروهای ایرانی، گفت: کشورهای مختلف، به توان بالای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و به ویژه داروسازی، باور دارند که لازم است تلاش ها را در جهت خودکفایی و توسعه صادرات، بیشتر کنیم؛ البته با اجرای طرح ملی دارویار و حل بخش بزرگی از مشکلات تولید کنندگان دارو، بسیاری از کمبودهای دارویی برطرف می شود و امیدواریم رشد صادرات دارو نیز محقق شود.

وزیر بهداشت بخشی از مشکلات حوزه دارو را ناشی از عدم تجویز منطقی دارو دانست و گفت: چرا باید برای هر بیماری و علائمی که بیمار دارد، تعداد نامتناسبی دارو تجویز شود؟ میانگین تجویز دارو در دنیا، یک و نیم قلم در هر نسخه اما در ایران، سه قلم است؛ بنابراین دو برابر حد معمول، دارو در ایران تجویز می شود که باید با تلاش معاونت درمان، نسخه نویسی الکترونیک افزایش و با تلاش معاونت بهداشت، توسعه پرونده الکترونیک سلامت و اصلاح سبک زندگی تحقق و مشکلاتی از این دست کاهش یابد.

عین اللهی از بومی گزینی به عنوان مهمترین و موثرترین روش حل مشکل نیروی انسانی یاد کرد و افزود: امسال اختیاراتی در مرحله دوم پذیرش دستیاری به دانشگاه های علوم پزشکی تفویض می شود تا برای حل مشکل متخصصان مناطق محروم، از نیروهای بومی، پذیرش کنند و سپس  نیروها به این مناطق، بازگردند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مراکز تحت پوشش بسیار خوبی دارد؛ بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه، از بیمارستان های فوق العاده و پیشرفته کشور است اما بهره وری  استان در حوزه سلامت، چندان مناسب نیست چراکه با وجود بیش از یک هزار بیمارستان، ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی و ۶۰۰ هزار نیروی انسانی حوزه سلامت، بهره وری حدود ۲۵ درصد ارزیابی شده است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: با برنامه ریزی و اقداماتی همچون حذف سقف کارانه در مناطق محروم و تدابیر  حمایتی و انگیزشی، بخش بزرگی از مشکلات مناطق محروم حل می شود و باید کاری کنیم که تمایل برای خدمت در مناطق محروم، افزایش پیدا کند.

عین اللهی ضمن تقدیر از اقدامات معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، گفت: در چندماه اخیر، ۶۷ هزار نیرو در وزارت بهداشت با استفاده از ظرفیت قانون ایثارگری، تبدیل وضعیت شده اند. استخدام پرستاران  از اولویت های وزارت بهداشت است و  پرستارانی که در دوران همه گیری کرونا، تلاش کردند، حائز امتیازاتی  ویژه برای استخدام می شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مسائل و مشکلات را باید دسته بندی کرد، افزود: برخی مشکلات در داخل شهر، برخی در داخل استان و برخی  در بُعد ملی و دستگاه های اجرایی مانند وزارتخانه ها، قابل حل است؛ نقش مدیریت در حل مشکلات مهم است کما اینکه برخی مسائل مانند کمبود نیروی انسانی، با توزیع مناسب در استان، حل شدنی است.

عین اللهی خاطرنشان کرد: بعد از سفرهای استانی، در وزارت بهداشت جلسات پیگیری حل مشکلات برگزار و تصمیم گیری می شود که چه اقداماتی باید از سوی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و حتی شبکه های بهداشت شهرستان ها و بیمارستانها صورت گیرد.

وزیر بهداشت  نام کرمانشاه را  یادآور غیورمردان و زنانی دانست که شجاعانه حماسه های درخشانی آفریدند و با خلوص و ایمان، به انقلاب اسلامی، وفادار مانده اند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: کرمانشاه دروازه ورود شیفتگان و زائران اباعبدالله الحسین(ع) به سوی دیار عاشقان و متبرک به قدوم این زائران است و  این موضوع، فرصتی ویژه برای کرمانشاه  ایجاد کرده است. توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و فداکاری های مردم استان کرمانشاه، باید برای ما الگو باشد و از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تقاضا دارم که این فرهنگ را حفظ و تقویت کنند؛ در این منطقه، پیوست های فرهنگی برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد چون دانشگاه، مهد فرهنگ است. کرمانشاه میزبان اردوهای راهیان نور و گروه های جهادی است که باید از این فرصت، استفاده کرد.

عین اللهی با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی برای افرادی که با فرهنگ انقلاب، بیگانه هستند جایی ندارد، افزود: علاوه بر احترامی که برای علم و دانش قائل هستیم اما فرهنگ هم برای ما مهم است که می تواند نسل آینده کشور را بسازد؛ وثوق زیاد و استقبال فراوان از سرود سلام فرمانده نشان دهنده آینده درخشان جمهوری اسلامی ایران است که باید تلاش بیشتری در این زمینه کنیم. انتظار ما از استان هایی مانند کرمانشاه و خوزستان در اقدامات فرهنگی، از سایر استانها بیشتر است چون در این مناطق، مردم در دوران دفاع مقدس، پایداری و ایثار کردند که باید آن فرهنگ، تداوم یابد.

وی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان دانشگاهی درجه یک نام برد و گفت: دو دوره که در وزارت بهداشت به عنوان معاون آموزشی کار می کردم، هیچ اعتقادی به تیپ بندی دانشگاه های علوم پزشکی نداشتم. هر منطقه از کشور، می تواند ممتاز باشد اما باید برای آن برنامه ریزی کرد. نباید انتظار داشت که همه امور، از تهران و با بخشنامه و دستورالعمل، آغاز و اجرایی شود؛ درمان ناباروری در کشور اولین بار در یزد آغاز شد و این نمونه ای از ممتاز بودن یک دانشگاه است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشگاه ها باید ماموریت گرا و هر کدام در یک موضوع خاص در کشور، ممتاز و سرآمد شوند. بسیاری از مشکلات کشور را دانشگاه ها باید حل کنند چراکه فلسفه وجود دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی که در آنها، بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش ادغام یافته اند، حل مشکلات و نیازهای مردم و کشور است. سخت افزار برای حل مشکلات مهم است اما ارزش و جایگاه نرم افزار و نیروی انسانی و هماهنگی آن با سخت افزار، ویژه است.

عین اللهی با اشاره به نقش ویژه توسعه و تقویت شهرک های علم و دانش و پارک های علم و فناوری در حل مشکلات کشور، یادآور شد: مقام معظم رهبری امسال تاکید ویژه ای بر تقویت دانش بنیان ها داشتند؛ کشور برای پیشرفت نیاز به نیروهای دلسوز و عاشق دارد و وزارت بهداشت در زمینه حمایت از دانش بنیان ها و تقویت تولید و اشتغال، آمادگی کامل دارد. در کرمانشاه، بهترین استادان و دانشکده داروسازی موجود است که باید این توان بالقوه برای پیشرفت استان و کشور، بالفعل و عملیاتی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: