کد خبر: ۳۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 16
عضو کنفدراسیون بین المللی جراحان مغز و اعصاب در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- عضو کنفدراسیون بین المللی جراحان مغز و اعصاب گفت: تومورهای مغزی به طور معمول با یکسری عوارض نظیر سردردهای طولانی مدت شروع می شوند که باید جدی گرفته شوند.
پروفسور کاظم عباسیون در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر هشدار داد: همچنین سردردهای کودکان در صورت همراه بودن با استفراغ باید جدی گرفته شود تا پس از مراجعه به پزشک و انجام بررسی های لازم از این که در قسمت مخچه کودک توموری ایجاد نشده اطمینان حاصل شود.

وی در مورد نوع اول تومورهای خوش خیم مغزی گفت: در واقع نوعی از آنها در نسج خود مغز به صورت ابتدایی از درجات 1 تا 4 ظاهر می شوند که با انجام آزمایشات آسیب شناسی بر اساس نوع سلول و تغییراتی که در جدار عروق مغز ظاهر شده نیز درجه بندی می شوند.

جراح و متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: از این رو بر اساس آزمایشات آسیب شناسی هر چقدر این درجات پائین تر باشند به معنی خوش خیم تر بودن و طول عمر بیشتر بیمار است.

وی خاطرنشان کرد: اما در صورت بالا بودن درجه به دنبال آن طول عمر بیمار هم کمتر می شود؛ كه برای درمان این دسته از تومورهای مغزی نمونه برداری یا تخلیه کامل انجام می شود.

به گفته وی استفاده از دیگر امکانات درمانی نظیر رادیوتراپی و شیمی درمانی برای آنان نیز وجود دارد. اما در این راستا متأسفانه با کمبود دستگاه گامانایف مواجه ایم که امیدواریم در مملکتمان تعداد آن افزایش یابد تا روند درمان بيماران بهتر شود.

پروفسورعباسیون در ادامه گفتگو با شفا آنلاین نوع دیگر تومورهای خوش خیم را که به طور معمول از پرده های مغز می آیند،ازنوع مننژیوم ها برشمرد و بیان کرد: در واقع این مننژیوم ها در 96 تا 97 درصد موارد کاملأ خوش خیم اند و در صورت امکان برداشتن کامل آنها (اما با پیگیری های سالیانه) به درمان دیگری نیاز ندارد.

وی تأکید کرد: در خانم ها به علت وجود هورمون استروژن امکان دارد مننژیوم های متعددی دیده شود و این امر شانس ابتلای آنها به این نوع تومور مغزی را افزایش می دهد حال آن که در مردان این شانس کمتر است.

عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب امریکا تذکر داد: زمان شیوع کچلی در ایران و ر‍ژيم صهيونيستي ، برای درمان  بيماري از اشعه درمانی( رادیوتراپی) استفاده می شده و به دلیل مشخص نبودن میزان استفاده از اشعه, در تعدای از مبتلایان حتی 10 تا 20 سال بعد تومور مننژیوم مغزی ظاهر می شود که نسبتأ بدخیم و قابل عود هستند.

وی یادآور شد: بر اساس مطالعه ای درباره 1000 بیمار مننژیوم که طی 6 سال اخیر در یک مرکز عمل شدند تا 27 درصد آنان مشومل انجام رادیوتراپی برای درمان کچلی بوده اند.

وی تأکید کرد: البته هر چه از زمان رایج بودن کچلی در این مملکت و درمان رادیوتراپی انجام شده بیشتر بگذرد شانس این که چنین توموری به وجود آید نیز خیلی کمتر می شود.

عضو کنفدراسیون بین المللی جراحان مغز و اعصاب در خصوص نوع سوم تومورهای خوش خیم مغزی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: این دسته شامل بیمارانی می شود که مبتلا به ضایعات سرطان در سیستم دیگری از بدن به ویژه ریه هستند که این تومور متازتاز می دهد.

وی افزود: اگر تعداد این تومورها چند تا باشد به طور معمول از رادیوتراپی و شیمی درمانی استفاده می شود؛ حال اگر تعداد یکی باشد آن را در میاورند و اگر تائید شد که ناشی از سرطان اولیه است رادیوتراپی و شیمی درمانی تکمیلی داده می شود.

پروفسور عباسیون ادامه داد: حال در صورت وجود سرطان در جای دیگری از بدن؛ در این شرایط ديگر نیازی به درمان با رادیوتراپی و شیمی درمانی وجود ندارد؛ زیرا مشخص است علت بروز تومور مغزی ناشی از سرطان اولیه می باشد.

جراح و متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این که برای درمان تومورهای مغزی وضعیت کشورمان چگونه است؛ نيز اظهار داشت: خوشبختانه تمام درمان های ضایعات تومورهای مغزی به طور کامل در ایران امکان پذیر است و تنها برای درمان با دستگاه گامانایف امکان خروج از کشور وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: