کد خبر: ۳۰۹۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 16
هزینه درمان در ایران کمرشکن است. این موضوع را بارها بیماران به زبان آورده‌اند و این نکته حتی از چشم متولیان بخش درمان کشور پنهان نمانده است اما هزینه‌های کمرشکن درمان در ایران نمودهای آماری هم دارد.
شفاآنلاین>سلامت>ایرانی‌هایی که این روزها با وضعیت دشوار اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و قدرت خریدشان روز به روز آب رفته است، از هزینه‌های کمرشکن درمانی می‌گویند.

به گزارش شفاآنلاین:هزینه‌هایی سنگینی که برخی بیماران را ناچار به فروش دارایی‌های ضروری مانند مسکن، خودرو یا وسایل زندگی کرده است.

با این حال شرکت‌های بیمه‌ای مدعی هستند که بستری در بیمارستان‌های زیر پوشش آنها رایگان است و بیمه هزینه بستری در بیمارستان‌های خصوصی را می‌پردازد اما تجربه مواجه بیماران با بیمارستان‌ها حاکی از واقعیت دیگری است. بیمارستان‌هایی که به بهانه‌های مختلف از پذیرش بیماران با دفترچه بیمه خودداری می‌کنند.

هزینه‌ درمان ۲.۵ میلیون ایرانی را فقیر کرد
هزینه درمان در ایران کمرشکن است. این موضوع را بارها بیماران به زبان آورده‌اند و این نکته حتی از چشم متولیان بخش درمان کشور پنهان نمانده است اما هزینه‌های کمرشکن درمان در ایران نمودهای آماری هم دارد.

بنا بر گزارش بانک جهانی، پرداخت از جیب خانوارهای ایرانی برای هزینه‌های درمانی در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۵ درصد بوده است که این میزان بسیار زیادتر از متوسط جهانی این شاخص یعنی ۱۸ درصد بوده است. رتبه ایران در جهان در همان سال، رتبه ۱۱۶ در بین ۱۸۷ کشور بوده است.
همچنین بررسی‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ شاخص هزینه‌های سلامت منجر به فقر در سطح کشوری ۲.۸۴ درصد ، روستایی ۲.۸ درصد و شهری ۲.۸۵ درصد بوده است.

به این معنا که ۲.۸ درصد از جمعیت کشور، یعنی در حدود دو میلیون و ۳۸۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۸ به واسطه هزینه‌های بهداشت و درمان به زیر خط فقر رفته‌اند.
علاوه بر این گزارش وزارت کار، تعاون و رفاه نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶ درصد یعنی نزدیک به ۱۳.۵ میلیون نفر ایرانی و ۲۱ درصد از مردم استان تهران فاقد بیمه درمانی بوده‌اند.
بر اساس آمار این وزارتخانه همچنین، هزینه‌های جراحی ایران سنگین‌تر از ۹۳ کشور جهان است

ادعای بستری رایگان افراد زیر پوشش بیمه
با این حال بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای در ایران مدعی هستند که بستری در بیمارستان‌ها و بسیاری از اعمال جراحی بیماران رایگان است.

بنا بر اظهارات مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی، پذیرش و ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان اجباری و بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های ملکی این سازمان رایگان و در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تابع مقررات مصوب شورای عالی بیمه خدمات درمانی است.

شهرام غفاری در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر سیما که به موضوع عملکرد بیمه‌های سلامت کشور اختصاص داشت، با اشاره به اینکه سازمان تامین‌اجتماعی در بیمارستان‌های ملکی متعلق به این سازمان، تمامی بیمه‌شدگان از جمله بیمه‌شدگان بیمه سلامت را پذیرش می‌کند، گفت: «خدمات درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ملکی تامین‌اجتماعی برای بیمه‌شدگان اجباری و بازنشستگان و مستمری‌بگیران رایگان است ولی در مراجعه به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی که طرف قرارداد سازمان تامین‌اجتماعی هستند، بخشی اندک از هزینه درمان را تحت عنوان فرانشیز پرداخت می‌کنند و بخش عمده هزینه خدمات در این مراکز برعهده سازمان تامین‌اجتماعی است. سهم سازمان تامین‌اجتماعی در تقبل هزینه‌های درمان بستری بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد، ۹۰ درصد است.»

او در مورد چگونگی ارائه خدمات به بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های خصوصی نیز گفت: «سازمان تامین اجتماعی در بخش خدمات درمانی همانند سازمان بیمه سلامت، تابع قوانین و مقررات مصوب شورای عالی بیمه خدمات درمانی است و طبق مقررات مصوب این شورا، هزینه خدمات ارائه شده به بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی در مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی طرف قرارداد این سازمان، براساس تعرفه دولتی خدمات محاسبه می شود و سازمان تامین اجتماعی پرداخت ۹۰ درصد هزینه خدمات را برمبنای تعرفه دولتی خدمات تقبل می‌کند؛ اما اگر بیمارستان خصوصی طرف قرارداد نباشد، بیمه‌شده باید هزینه‌ها را پرداخت و اسناد پرداختی را در قالب خسارت متفرقه به دفاتر اسناد پزشکی و مدیریت‌های درمان ارائه ‌کند.»

غفاری در ادامه افزود: «پس از بررسی و تایید این اسناد ۹۰ درصد هزینه خدمات برمبنای تعرفه بخش دولتی به بیمه شده عودت داده می‌شود اما متاسفانه تفاوت میان تعرفه بخش دولتی و هزینه‌ای که در بیمارستان‌های خصوصی از بیماران اخذ می‌شود، بسیار زیاد است. بنابراین توصیه ما به بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی این است که تا حد امکان از خدمات مراکز درمانی ملکی تامین‌اجتماعی و نیز مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند.»
غفاری، عمده خرید خدمات درمانی سازمان تامین‌اجتماعی در بخش بستری را از بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی اعلام کرد و افزود: «حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور، متعلق به بخش خصوصی است و مابقی در اختیار بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی است که سازمان تامین‌اجتماعی ۹۰ درصد هزینه‌های بیمه‌شدگان در بخش بستری در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی را تقبل و پرداخت می‌کند.»

این ادعا اما با تجربه میدانی بیماران تفاوت زیادی دارد. بسیاری از مردم می‌گویند که بیشتر مراکز درمانی با وجود تعهدات بیمه‌ای، به هر شیوه‌ای متوسل می‌شوند که هزینه‌های درمانی را مستقیما از جیب مردم دریافت کنند.

استدلال این مراکز این است که بیمه‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند و در مقابل بیمه‌ها به انبوه مطالبات معوق خود از،دولت اشاره می‌کنند و دولت‌ها هم معمولا توپ قصور را به کسری همیشگی بودجه خود و دست خالی‌شان پاس می‌دهند. سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: