کد خبر: ۳۰۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - 2022August 29
یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین درمان های ارتودنسی دندان، ارتودنسی نامرئی است. به دلیل اینکه این نوع دستگاه های ارتودنسی چندان قابل مشاهده نیستند و تاثیر منفی در ظاهر بیمار ندارند، تقاضا برای آن بسیار زیاد است

شفاآنلاین>سلامت>یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین درمان های ارتودنسی دندان، ارتودنسی نامرئی است. به دلیل اینکه این نوع دستگاه های ارتودنسی چندان قابل مشاهده نیستند و تاثیر منفی در ظاهر بیمار ندارند، تقاضا برای آن بسیار زیاد است. 
به گزارش شفاآنلاین: البته در میان هزینه دندانپزشکی سال 1401، قیمت ارتودنسی نامرئی به نسبت سایر خدمات دندانپزشکی حتی سایر انواع ارتودنسی بالاتر است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. 

قیمت انواع ارتودنسی نامرئی در سال 1401

انواع ارتودنسی نامرئی شامل ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین) است که هزینه درمان با هر کدام از این روش ها متفاوت از دیگری است. برای مثال هزینه ارتودنسی لینگوال از 15 میلیون به بالا، هزینه ارتودنسی سرامیکی از 12 میلیون به بالا و هزینه ارتودنسی شفاف از 10 میلیون به بالا در سال 1401 تخمین زده شده است. 

قیمت ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه دندانپزشکی سال 1401 در کلینیک ها و مطب های مختلف متفاوت است که هزینه ارتودنسی هم از این قاعده مستثنی نیست. از جمله عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی نامرئی عبارتند از:

  • در صورتی که خدمات ارتودنسی را در مراکز دندانپزشکی دولتی انجام دهید قطعا هزینه کمتری به نسبت مراکز تخصصی باید پرداخت کنید.
  • شدت ناهنجاری و نامنظمی دندان شما در قیمت نهایی تاثیرگذار است.
  • طول دوره درمان در قیمت این روش درمانی تاثیرگذار است.
  • نوع ارتودنسی نامرئی انتخاب شده هم در هزینه خدمات ارتودنسی تاثیرگذار است. 
  • تخصص، مهارت و تجربه دندانپزشک هم تاثیر بسزایی در هزینه خدمات ارتودنسی دارد. برای مثال اگر درمان ارتودنسی شما را یک دندانپزشک عمومی انجام دهد هزینه کمتری به

نسبت یک متخصص ارتودنسی با مهارت و باتجربه دریافت خواهد کرد؛ اما قطعا نتایج هم قابل مقایسه نخواهند بود!

مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی نامرئی

در میان موارد گفته شده؛ نوع دستگاه ارتودنسی استفاده شده، شدت ناهنجاری دندانی و سن بیمار مهم ترین نقش را در تعیین قیمت ارتودنسی نامرئی دارند. که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

نقش نوع دستگاه ارتودنسی در برآورد هزینه ها

متخصص ارتودنسی از دستگاه های مختلفی برای درمان ارتودنسی نامرئی استفاده می کند که شامل ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی با الاینرهای شفاف (ارتودنسی شفاف) است. هر کدام از این نوع دستگاه ها ویژگی های خاص خود را دارند و به طبع قیمت هر یک نیز متفاوت از دیگری است.

بی نظمی دندان ها

نقش اختلال دندانی در برآورد هزینه ها

شدت ناهنجاری های دندانی نقش موثری در برآورد هزینه ارتودنسی دندان دارد. برخی تنها مشکلات جزئی دارند که در مدت زمان کوتاهی قابل درمان است، اما برخی دیگر شدت ناهنجاری دندانیشان بسیار شدید است و ممکن است درمان آنها بیشتر از یک سال طول بکشد. 
همچنین در صورتی که فقط یک فک یا چند دندان نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشند طبیعتا هزینه کمتری به نسبت ارتودنسی کامل دندان ها خواهد داشت. 

تاثیر سن در برآورد هزینه ها

درمان ارتودنسی در سنین کودکی به دلیل انعطاف پذیری، ضعیف بودن لثه و فک کودکان در مدت زمان کوتاهی با هزینه کمتری انجام می شود. در صورتی که درمان ارتودنسی در سنین بزرگسالانی به دلیل تکامل پیدا کردن رشد استخوان ها و عدم انعطاف پذیری نیاز به صرف زمان بیشتر و هزینه بیشتری است. 

ارتودنسی دندان

مزایای ارتودنسی نامرئی چیست؟

  • استفاده از دستگاه ارتودنسی شفاف راحت تر از ارتودنسی های ثابت فلزی است.
  • روش مناسبی برای درمان فاصله بین دندانی، کراس بایت، اوربایت و آندربایت است.
  • امکان خارج کردن دستگاه ارتودنسی در نوع اینویزیلاین وجود دارد.
  • برخلاف ارتودنسی فلزی که کاملا آشکار هستند انواع ارتودنسی نامرئی در دهان فرد قابل مشاهده نیستند. 
  • به دلیل انعطاف پذیری و جنس نرمی که اینویزیلاین ها دارند سازگاری بیشتری با دهان انسان دارند و باعث ایجاد درد یا زخم در دهان نمی شوند.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان در این روش به نسبت ارتودنسی های ثابت آسان تر است. 
  • به دلیل متحرک بودن ارتودنسی شفاف غذای کمتری در فضای بین دندانی گیر می کند، بنابراین احتمال پوسیدگی دندانی بسیار کمتر است. 

معایب ارتودنسی نامرئی چیست؟

  • هزینه ارتودنسی نامرئی بیشتر از ارتودنسی های قدیمی است.
  • به دلیل متحرک بودن ارتودنسی شفاف نیاز به همکاری از سوی بیمار است. 
  • برای درمان مشکلات شدید دندانی اینویزیلاین ها کاربردی نیستند.
  • احتمال گم شدن یا شکسته شدن الاینرها وجود دارد. 

طول دوره درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

مدت زمان بهبودی در صورت استفاده از دستگاه های ارتودنسی نامرئی با توجه به شدت نامنظمی دندان ها و نوع  دستگاه استفاده شده حدود 12 الی 18 ماه طول می کشد. البته در برخی افراد ممکن است این مدت زمان طولانی تر نیز باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: