کد خبر: ۳۰۹۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 11
به گزارش شفاآنلاین:
شفاآنلاین>سلامت> در کوران انواع و اقسام مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، محیط زیستی و ... مجلس به دنبال این است که یک قانون تبعیض‌آمیز دیگر را به لیست قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان اضافه کند.

 به گزارش شفاآنلاین:بر اساس این طرح که آن را اصلاح قانون مهریه نام نهاده‌اند و مجلس در دستور کار دارد، جلب و پیگرد قضایی مردانی که مهریه پرداخت نمی‌کنند حذف می‌شود. همچنین بر اساس اصلاحیه جدید قانون مهریه، سازوکار قانونی برای جلب و پیگرد قضایی مردانی که مهریه را پرداخت نمی‌کنند حذف می‌شود.

به گفته ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس، در قانون جدید مهریه، اشخاصی که اقساط مهریه عقب‌مانده دارند یا دائماً به عقب می‌افتد دیگر به شکل سابق پرونده‌ای در دادگستری برای این افراد تشکیل نخواهد شد. این عضو کمیسیون قضایی مجلس گفته بررسی طرح اصلاح قانون مهریه در این کمیسیون به پایان رسیده و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد. آن‌گونه کارشناسان می‌گویند با طرح جدید مجلس عملاً دیگر امکان جلب مرد وجود ندارد. اگر امکان جلب هم نباشد، دست زن برای گرفتن مهریه به‌جایی بند نیست. این اقدامات در حالی است که مهریه جزو حقوق مادی به‌ رسمیت‌ شناخته‌شده در سند ازدواج است که زنان هر زمان اراده کنند می‌توانند آن را از همسر خود مطالبه کنند، اما این روزها مجلس به دنبال آن است که بدون دادن کوچک‌ترین امتیازی به زنان دسترسی آنان را به این حق قانونی و شرعی محدود کنند.  در حالی مجلس برای تعدیل مهریه به نفع مردان خیز برداشته است که قوانین مربوط به خانواده به‌صورت یک‌جانبه و به نفع مردان است و مهریه مهم‌ترین امتیاز‌ زنان برای کم کردن شکاف جنسیتی در کشور است و همچنین تنها ابزاری است که در صورت به‌هم خوردن زندگی مشترک می‌تواند دست زن را برای ادامه گذران زندگی بگیرد؛ اما مجلس انقلابی می‌خواهد این امتیاز را به‌تدریج از زنان بگیرد و زنان را بیشتر مورد ستم قانونی قرار دهند.

 تمام تعدیل‌هایی که در مورد مهریه انجام‌گرفته به سود مردان است
حرف‌وحدیث‌ها در باب مهریه و تلاش عده‌ای برای ایجاد محدودیت در دسترسی زنان به این حق قانونی و شرعی، قصه دیروز و امروز نیست و مسبوق به سابقه است؛ اما افزایش قیمت سکه در سال‌های اخیر باعث شده که حرف‌وحدیث در مورد مهریه زیاد شود. همین دو سال پیش همین مجلس طرحی ارائه کرد که بر اساس آن مجازات زندان برای مهریه بالای ۵سکه حذف‌ شود.  در آن زمان حسن نوروزی، نماینده مجلس در اظهارنظری با دفاع از حذف زندان برای محکومان مهریه، آن را به آبروی اسلام و انقلاب گره زد و گفته بود: «حقوق زنان این نیست که مهریه بالا در نظر بگیرند و بعد این مهریه را بگیرند و برای خود تجارت کنند» او در ادامه گفته بود: «وضعیت فعلی مهریه در جامعه باعث از بین رفتن آبروی اسلام و انقلاب شده است.»

طرح جدید مجلس تحت عنوان طرح اصلاح قانون مهریه که امتیازات متعددی را به مردان می‌دهد انتقادات زیادی را به دنبال داشته است؛ اما محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، مجلس انتقادها را هیاهوی رسانه‌ای خوانده است.  یکی از منتقدان این طرح زهره لاجوردی نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است. وی به‌تازگی در سخنانی گفته: «در بحث مهریه گاهی قوانین نتیجه عکس داده و دخالت قانون‌گذار در مسائل خانواده‌ها مشکل‌زا شده است. به نظرم از نگاه قانون‌گذار به خیلی از مسائل توجه نشده است. در این طرح تصور بر این بوده که از این راه می‌توان جلوی پرونده‌ها را گرفت اما مسلماً این‌طور نیست. این طرح مخالفت صریح دارد با بند ۲ سیاست‌های ابلاغی رهبری ناظر به تسهیل ازدواج و باعث سخت و کم شدن ازدواج می‌شود. نکته بعدی اینکه این مسئله فرهنگ‌سازی را می‌طلبد و هرچه دخالت قانون بیشتر شود، از تشکیل خانواده دور می‌شویم.» قصه تلخ ماجرا در مورد مهریه این است که تمام تعدیل‌هایی که در مورد مهریه در طول سالیان مختلف انجام‌گرفته به نفع مردان بوده است، بدون این‌که حقوقی به زنان تعلق بگیرد. اکنون نیز طرح مدنظر مجلس تحت عنوان اصلاح مهریه که مبنی بر حذف مجازات زندان و پیگیری‌های قضایی برای عدم پرداخت مهریه‌ است، باز به سود مردان است بدون این‌که به زنان حقوقی تعلق بگیرد.

 سنگ‌اندازی مجلس در راه ازدواج جوانان
در طرح اصلاح قانون مهریه علاوه بر بند تلاش مجلس برای دشوارتر کردن طلاق زنان، بند دیگری نیز وجود دارد که می‌توان آن را سنگ‌اندازی مجلس در راه ازدواج جوانان تعبیر کرد. در این بند دولت برای دادن سند ازدواج به افراد، از آن‌ها پول خواهد گرفت. البته متن اصلاحیه قانون مهریه هنوز رسماً منتشرنشده، اما بر اساس آنچه ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس اعلام کرده، با تصویب این اصلاحیه، مالیاتی به‌عنوان «حق ثبت» هنگام ثبت رسمی ازدواج از زوجین دریافت می‌شود.
این حق ثبت بر اساس میزان مهریه تعیین‌شده است؛ به‌گونه‌ای که مهریه تا ۱۴سکه معاف از حق ثبت شده تا صد سکه یک و یک‌دهم درصد مهریه، از ۱۰۰ تا ۲۰۰سکه دو درصد مهریه و از ۲۰۰ به بالا ۱۵درصد مهریه، حق ثبت در قانون جدید در نظر گرفته‌شده است. ابوترابی گفته است: «یعنی افرادی که می‌خواهند سند ازدواج خود را دریافت کنند ‌باید مبلغی را به‌حساب دولت واریز کنند تا بتوانند سند ازدواج خود را دریافت کنند.»

اگرچه به نظر می‌رسد که این اقدام مجلس برای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین باشد، اما برخی از انگیزه‌های مالی دولت نیز سخن می‌گویند. این بند با هر انگیزه و هدفی که باشد، می‌تواند ازدواج را دشوارتر کند‌ و می‌تواندهم محدودیت‌های برای ازدواج جوانان ایجاد می‌کند و هم بهانه‌ای دست مردان بدهد تا به این بهانه از قبول مهریه مدنظر زوجه شانه خالی کنند. سنگ‌اندازی مجلس با بندی تحت عنوان حق ثبت در طرح اصلاح مهریه در حالی است که مسئولان کلان جامعه حتی رهبری مدام بر تسهیل ازدواج جوانان و فرزندآوری تأکید می‌کنند. آمارهای که مرکز آمار ایران از ازدواج منتشر می‌کند نسبت طلاق به ازدواج رو به افزایش است. جوری که در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۱۶.۳ به ۳۲.۹ افزایش داشته و در سال ۱۳۹۸ به بالاترین نقطه در این دوره یعنی ۳۳درصد رسید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: