کد خبر: ۳۰۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 11
طبق مصوبات هیأت دولت، بیمه‌گران پایه و تکمیلی، موظف هستند از نرخ بیمه شورای‌عالی بیمه تبعیت کنند. در واقع ما مرجع قانونی دیگری برای تعیین تعرفه‌ها نداریم
شفاآنلاین>سلامت> تعرفه‌گذاری غیرقانونی برای ارائه خدمات، مردم و مراکز درمانی را با مشکلاتی مواجه کرده است

به گزارش شفاآنلاین:تعرفه‌های بیمه‌های تکمیلی در قبال خدمات فیزیوتراپی، با وجود افزایش هزینه‌ها و تورم نقطه‌ای بالای 50درصد در کشور، با کاهش روبه‌رو بوده؛ روندی که نه از طریق شورای‌عالی بیمه، بلکه از طرف سندیکای بیمه‌گذاران اعمال شده و ارائه و دریافت خدمات فیزیوتراپی در کشور را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است. کم شدن تعهد بیمه‌های تکمیلی برای پرداخت این هزینه‌ها، باعث شده تا به‌گفته رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، اغلب مراکز فیزیوتراپی قرارداد خود را با بیمه‌های تکمیلی لغو کرده و در نهایت بار این موضوع بر دوش بیمه‌شونده و دریافت‌کننده خدمات سنگینی کند. شورای‌عالی بیمه سلامت، به‌عنوان مرجع تعیین تعرفه‌های بیمه تکمیلی برای خدمات پزشکی و درمانی امسال افزایش 25درصدی تعرفه‌های فیزیوتراپی برای بیمه‌های تکمیلی را مصوب کرده است.

با این حال به‌گفته رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، سندیکای بیمه‌گران تکمیلی با کاهش این نرخ و کاهش تعهد بیمه‌های طرف قرارداد با مراکز، بار این هزینه‌ها را بر دوش بیماران گذاشته است. «احمد موذن‌زاده» رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران می‌گوید:«تورم نقطه‌ای در ایران، طبق اعلام بانک مرکزی در ماه‌های گذشته بالای 50درصد بوده است. با این حال نرخ تعیین شده برای افزایش تعرفه‌های تکمیلی فیزیوتراپی 25درصد اعلام شده است. در همین شرایط هم همکاران ما در مراکز خدمات‌دهی فیزیوتراپی با هزینه‌های سنگین روبه‌رو هستند و برای اینکه کیفیت استانداردی را ارائه کنند، مشکلات زیادی را در پیش دارند. با این حال نرخ‌گذاری غیرقانونی سندیکای بیمه تکمیلی بار مضاعفی را بر دوش مراکز خدمات‌رسانی و مردم گذاشته است.» سندیکای بیمه‌گران در رشته فیزیوتراپی در بخش فنی حدود ۳۴ درصد و در بخش حرفه‌ای ۱۸ درصد کمتر از تعرفه اعلامی مصوب هیأت وزیران را به مراکز درمانی و خدماتی ابلاغ کرده است؛ اقدامی که از طرفی غیرقانونی و از طرف دیگر نامتناسب با هزینه و درآمد مراکز خدمات‌رسان است.

 موذن‌زاده می‌گوید: «طبق مصوبات هیأت دولت، بیمه‌گران پایه و تکمیلی، موظف هستند از نرخ بیمه شورای‌عالی بیمه تبعیت کنند. در واقع ما مرجع قانونی دیگری برای تعیین تعرفه‌ها نداریم.» کاهش تعرفه بیمه‌های تکمیلی برای خدمات فیزیوتراپی در ماه‌های گذشته، باعث شده تا بسیاری از این مراکز قرارداد خود را با بیمه‌های تکمیلی لغو کرده و هزینه‌های آزاد از بیماران دریافت کنند. درواقع با این کار، بیماران دارای بیمه تکمیلی باید هنگام دریافت خدمات هزینه کامل را به‌صورت آزاد پرداخت کنند و با دریافت فاکتور و مدارک مربوط به خدمات درمانی، بعدا بخشی از این هزینه‌ها را از بیمه‌های تکمیلی دریافت کنند. رئیس انجمن فیزیوتراپی می‌گوید:«با این اقدام، از طرفی شاهد کاهش مراجعات به مراکز فیزیوتراپی هستیم، و از سوی دیگر بار مضاعفی بر دوش بیماران قرار می‌گیرد چراکه باید هنگام دریافت خدمات، هزینه‌های آزاد آن را پرداخت کنند. در ماه‌های گذشته شاهد این بودیم که مراکز زیادی تمایلی به عقد قرارداد با بیمه‌های تکمیلی نداشتند.» او همچنین درباره سابقه انجام چنین اقداماتی از طرف سندیکای بیمه‌گران می‌گوید: «در سال‌های گذشته هم سابقه داشته که چنین اقداماتی را از طرف بیمه‌گران شاهد باشیم. اما میزان این کاهش نرخ به اندازه امسال بالا نبوده. امسال نه‌تنها با کاهش 30درصدی تعرفه‌های تکمیلی، ما شاهد رشدی در تعرفه‌ها نبودیم بلکه یک قدم هم عقب‌تر رفته‌ایم و درواقع حمایت‌های بیمه‌ای کمتری نسبت به سال قبل را از طرف این بیمه‌گران شاهد هستیم. این موضوع به نظام سلامت و همچنین اقتصاد خانواده‌ها فشار زیادی وارد می‌کند.»

کاهش بار مالی از دوش مردم
«بیمه‌گران به هیچ عنوان اجازه قانونی برای تعیین نرخ تعرفه‌ها ندارند.» «همایون سامه‌یح نجف‌آبادی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این نکته، می‌گوید:«وقتی تعرفه‌ها برای تولیدکننده یا خدمات‌دهنده منطقی نباشد، آنها می‌توانند از طریق مجاری قانونی اقدام کرده و با تعریف طرح‌های جدید، مشکل را از این طریق برطرف کرد. در ماه‌های گذشته شاهد این اتفاق در طرح دارویار بودیم و هم تعرفه‌های جدید بیمه و هم بودجه مصوب آن مشخص شد و به اجرا در آمد. درباره تعیین تعرفه‌های خدمات درمانی هم با همین موضوع روبه‌رو هستیم و گروه‌ها و سندیکاها اجازه قانونی برای تعیین تعرفه ندارند.»

 او درباره احتمال تغییر در تعرفه‌های خدمات فیزیوتراپی به نفع بیمه‌های تکمیلی و یا خدمات‌دهنده‌ها می‌گوید:«در چنین مواردی باید شکایتی به‌دست مجلس برسد تا ما بتوانیم به آن رسیدگی کنیم. اما در حالت کلی سیاست‌ها و رویکردهای ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، برداشتن بار مالی زیاد از دوش مردم و به‌ویژه بیماران است. البته این مشکل، تنها در بخش خدمات فیزیوتراپی نیست و در زمینه‌های دیگر ازجمله تعرفه‌های آزمایشگاهی بیمه‌های تکمیلی هم با این مسئله روبه‌رو هستیم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: