کد خبر: ۳۰۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 10
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی رگ های بدن به خصوص دست ها و پاها گشادتر و نمایان تر از قبل شده اند.
شفاآنلاین>سلامت>در نهایت شما ممکن است احساس تورم و درد بیشتر را هنگام ایستادن برای مدت طولانی در سر کار، احساس می‌کنید اگر بتوانید آن را ربط دهید، این رگ ها ممکن است نشانه بیماری به نام عدم کافی بودن رگ ها یا بیماری رگی باشد. دلایل مختلفی در بزرگ شدن و دیده شدن رگ ها می‌تواند وجود داشته باشد. پزشکان بررسی می‌کنند تا ببینند چه مواردی سالم تر است و شما باید در مورد کدام رگ های بزرگ شده در پاهای خود نگران شوید.

علت دیده شدن رگ های بدن

رگ های بیرون زده

به گزارش شفاآنلاین:علت بزرگ شدن رگ ها می‌تواند ناشی از واریس باشد که آبی یا بنفش تیره بوده و در نزدیکی سطح پوست ظاهر می‌شوند. رگ های بزرگ شده اغلب در پاها و قسمت پایین بدن ایجاد می‌شوند اما می‌توانند در هر ناحیه از بدن دیده شوند. شما ممکن است بعد از ایستادن یا نشستن طولانی مدت، رگ های بزرگ شده را تجربه کنید.

بیماری رگی می‌تواند باعث در هم پیچیدن رگ ها شود. داخل رگ های شما یک سری دریچه وجود دارد که مانع از جریان یافتن خون به عقب و پایین بدن می‌شود. اگر این دریچه ها به درستی عمل نکنند و رگ های شما ضعیف شده باشند، خون در داخل رگ های شما جمع می‌شود. نتیجه این عمل، رگ های بزرگ شده ای هستند که قابل مشاهده است.

دیواره های ورید دارای ماهیچه هایی هستند که کمک می‌کنند تا خون به قلب برگردد. با افزایش سن ، دیواره رگهای شما ضعیف تر می‌شود و خون در یک مکان جمع می‌شود. این خون جمع شده باعث ایجاد رگهای متورم می‌شود.

لخته های خونی که در اعماق رگ‌ها شکل می‌گیرند ، ترومبوفلبیت نامیده می‌شوند. این نوع لخته های خونی معمولاً در پای شما ایجاد می‌شوند، اما می‌تواند در رگ های بازو یا گردن نیز ایجاد شود. در صورت داشتن لخته خون در اعماق ورید ، ترومبوفلبیت در رگهای عمیق تأثیر می‌گذارد ، و اگر در معرض لخته خون قرار دارید ، در معرض آمبولی ریوی نیز هستید.

چه زمانی رگ های قابل مشاهده، سالم هستند

رگ های قابل مشاهده یا تیره یا بزرگ شده، باعث می‌شوند تا آن‌ها بیشتر نمایان شوند. اگرچه این وضعیت از نظر زیبایی شناختی مسئله مهمی می‌تواند باشد، همیشه نشانه ای از چیزهای جدی نیست. در بعضی موارد ، رگ های قابل مشاهده کاملاً طبیعی هستند.

از طرف دیگر، رگ های قابل مشاهده ممکن است ناشی از وضعیت سلامتی باشد که می‌تواند نشانگر شروع یک مشکل جدی تر باشد. بنابراین اگر می‌پرسید "چرا رگ های من تا این حد قابل رویت هستند” ، پس تعیین این پاسخ به یک متخصص عروق نیاز دارد تا تجزیه و تحلیل فیزیکی و همچنین آزمایش های احتمالی را انجام دهد تا بتواند سلامت آن‌ها را تشخیص دهد.

ورزش

رگ های قابل مشاهده هنگام ورزش نشان می‌دهد که شما سالم هستید ، و سیستم قلبی عروقی همان طور که باید کار می‌کند.

اگر به طور منظم ورزش می‌کنید ، به خصوص وزنه برداری ، متوجه می‌شوید که رگ های پوستی خود را بیشتر از پوست خود بیرون زده ، زیرا چربی کمتری دارید. علاوه بر این، این رگ ها ایجاد می‌شوند زیرا وزنه برداری بر اندازه و چگالی بافت نرم تأثیر می‌گذارد، که در نهایت باعث می‌شود رگ ها هنگام استراحت بیشتر نمایان شوند.

وزنه برداری فشار زیادی روی رگ ها وارد می‌کند و همین امر باعث کاهش انعطاف پذیری آن‌ها می‌شود. در نتیجه، رگ ها بزرگ می‌شوند و هنگام بلند کردن وزنه، نمایان تر می‌شوند. همیشه ممکن است بعد از کاهش وزن رگ های شما قابل رویت باشند. به همین دلیل است که افراد لاغرتر رگ های نمایان تری نیز دارند.

ضخامت و رنگ پوست

افرادی که پوست نازک یا موهای روشنی دارند، به احتمال زیاد رگ های قابل رویتی نیز دارند. ممکن است متوجه شوید که در نتیجه افزایش سن و از دست دادن کشسانی پوست و نازک تر شدن آن، رگ های شما نیز نمایان تر می‌شود. همچنین در بسیاری از موارد با بالا رفتن سن ، پوست شما چربی و عضلات خود را نیز از دست می‌دهد، که این امر همچنین به برجسته تر شدن رگ ها منجر می‌شود. این یک قسمت طبیعی از روند پیری است.

گاهی اوقات ، رگ ها آشکار هستند زیرا به سطح پوست نزدیک‌تر هستند. رگهای پا- رگهای مسئول حمل قسمت های اندک خون به قلب – بیشتر نزدیک پوست هستند.

ژنتیک و عدم تعادل هورمونی

ژنتیک احتمال ابتلا به رگهای متورم یا قابل مشاهده را افزایش می‌دهد. ممکن است متوجه شوید که رگهای شما در ماه های تابستان و در زمانی که گرما بیشتر است، بهتر دیده می‌شود. ناگفته نماند که درجه حرارت بالاتر باعث می‌شود سیستم عروقی شما سخت تر شود و باعث برجسته تر شدن رگ ها شود.

علاوه بر این ، عدم تعادل هورمونی باعث می‌شود رگ ها بیشتر نمایان شوند. در دوران بارداری و یائسگی ، سطح هورمون از آنچه بدن شما به آن عادت کرده است، تغییر می‌کند و نامتعادل می‌شود و همین امر باعث بیرون زدگی رگ ها می‌شود.

بارداری

علاوه بر تغییرات هورمونی ، بارداری باعث افزایش فشار روی رگ ها می‌شود زیرا حجم خون یک زن 20 تا 40 درصد افزایش می‌یابد، و این امر باعث می‌شود رگ ها برای انتقال خون به قلب دچار مشکل شوند. برای پاسخ به شرایط افزایش خون در رگ، رگ های خونی گسترش می‌یابند. تغییرات ناشی از بارداری موقتی است و معمولاً این شرایط هنگامی که زن باردار زایمان می‌کند، از بین می رود.

چه موقع باید نگران رگ های قابل رویت خود باشم

اگر می‌پرسید ، "چرا رگ های من تا این حد قابل مشاهده هستند ،” ممکن است علائمی از قبیل رگ های واریسی یا ترومبوفلبیت را داشته باشید. برای جلوگیری از ناراحتی احتمالی یا عوارض جدی ، هر دو بیماری می‌توانند به درمان نیاز داشته باشند.

رگ های عنکبوتی معمولاً در صورت یا پاها یافت می‌شوند. این رگ ها ظاهری مشابه تار عنکبوت دارند و نام آن‌ها از شکل ظاهری که دارند گرفته شده است. آن‌ها به رنگ بنفش ، قرمز یا آبی به نظر می‌رسند.

رگ های واریسی به رنگ آبی تیره هستند و به نظر متورم یا پیچیده شده دیده می‌شوند. ممکن است متوجه شل شدن پوست خود نیز شوید. کسانی که شغلی دارند که به طور مکرر روی پای خود می مانند – مانند پرستار یا معلم – این وضعیت را بیشتر تجربه می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل مشهود شدن رگ ها، وضعیتی به نام ترومبوفلبیت است ، جایی که رگ ها در نتیجه لخته های خونی که معمولاً در پاها تشکیل می‌شوند ، بزرگ می‌شوند. لخته ممکن است شکسته شود و به سمت ریه ها جاری شود ، و این باعث بیماری می‌شود که به عنوان آمبولی ریوی شناخته می‌شود.

سلولیت نوعی عفونت است که در اثر ورود باکتری‌ها به پوست ایجاد می‌شود. این عفونت می‌تواند به رگ های خونی سرایت کند و باعث قرمزی و تورم شود که می‌تواند رگ ها را بیشتر نمایان کند.

در صورت داشتن علائم زیر علاوه بر رگ های قابل مشاهده ، باید با یک متخصص عروق تماس بگیرید:

وریدهایی که خونریزی می‌کنند

وریدهایی به رنگ قرمز هستند

وریدهای دردناک

رگ هایی که هنگام لمس گرم هستند

همچنین باید به هرگونه تغییر در بافت یا رنگ پوست اطراف رگ های بیرون زده را توجه کنید. به دنبال درد پوستی یا بثورات اطراف رگ ها باشید. اگر رگ های واریسی دردناک دارید می‌توانید از متخصص کمک بگیرید.

سندرم مای-ترنر (May-Thurner) (MTS) و لخته های خون

سندرم مای تورنر (MTS) ، که به عنوان یک سندرم فشرده سازی وین ایلیاک ( Iliac Vein Compression Syndrome) نیز خوانده می‌شود ، شرایطی است که باعث تورم نامتقارن در اندام تحتانی شما می‌شود. پای چپ متورم خواهد شد اما درست نیست. از ورید ایلیاک سمت چپ جلوگیری می‌شود که از تخلیه طبیعی وریدی جلوگیری می‌کند و منجر به تورم می‌شود. در صورت عدم درمان ، MTS ممکن است در شرایطی جدی تر شناخته شود که به عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) شناخته می‌شود. در اینجاست که لخته های خون در رگ های عمیق پای شما به هم پیوسته در زیر عضله ایجاد می‌شوند.

اگرچه این بیماری معمولاً شایع نیست ، یک متخصص عروق می‌تواند وضعیت شما را ارزیابی کرده و علت اصلی را تعیین کند. ما ریشه مسئله را درمان می‌کنیم ، که به رفع تورم و ناراحتی شما کمک می‌کند ، همچنین خطر عود شما را کاهش می‌دهد.

زخم وریدی 

زخم های وریدی زخم های باز هستند که روی پاها یا مچ پا ایجاد می‌شود. غالباً وقتی خون به درستی پخش نمی‌شود و شروع به جمع شدن در رگ ها می‌شود ، رشد می‌یابد. این تجمع خون ناشی از نارسایی وریدی است که بیش از 80 درصد کل زخم ها را تشکیل می‌دهد.

این زخم های آهسته یا زخم هایی خوب نمی‌شوند، می‌تواند منجر به مشکلات جدی پزشکی مانند عفونت و تغییر رنگ پوست شود. به همین دلیل مهم است که علت آن‌ها و کارهایی که باید انجام دهید را در صورت مشاهده علائم مهم بدانید.

تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست اغلب نتیجه دریچه های آسیب دیده وریدی است که اجازه می‌دهد خون در پاها جمع شود. هنگامی که خون برای مدت طولانی مجاز به جمع شدن است ، می‌تواند بافت اطراف را ملتهب کند. تغییر در رنگ پوست اغلب از یک تغییر رنگ کوچک شروع می‌شود و اغلب مانند کبودی به نظر می‌رسد. پس از بدتر شدن بیماری وریدی، ممکن است پوست خشک یا ترک خورده و در نتیجه زخم باز ایجاد شود. بسیاری از افراد اغلب فکر می‌کنند که استفاده از لوسیون یا پماد برای درمان تغییرات پوستی ناشی از بیماری وریدی کافی است. با این حال ، مهم است بدانید که اگر مشکل ریشه ای درمان نشود ، تغییرات پوستی بهتر نمی‌شوند.

تشخیص

رگهای قابل مشاهده ناسالم نشانه ای از مشکلات اساسی در گردش خون است. همچنین می‌تواند نشانه ای از این باشد که شما برای درمان به یک متخصص عروق نیاز دارید.

مرحله اول فرآیند درمان مستلزم تعیین علت مشکل است. اگر به مطب مراجعه کرده اید و در مورد اینکه "چرا رگ های من این قدر مشهود است” سوال دارید و متخصص کاملاً درباره علت این وضعیت مطمئن نیست، ممکن است آزمایش های بیشتر لازم باشد.

به عنوان مثال ، پزشک ممکن است از فناوری سونوگرافی استفاده کند. پزشک در محل رگ های بزرگ شده، وسیله ای مانند کنترل را حرکت می‌دهد. این کنترل در طول پاها امواج صوتی ارسال می‌کند تا داخل آن‌ها مشاهده شود. فناوری سونوگرافی قادر به تمایز بین رگهای سطحی و عمیق است که به تأیید یا تشخیص مشکل کمک می‌کند.

یکی دیگر از آزمایش های ممکن که متخصص عروق انجام دهد ، آزمایش خون است. تقریباً در تمام موارد لخته شدن خون ، بیمار افزایش طبیعی در ماده محلول در لخته را دارد که به D dimer معروف است. این آزمایش 100 درصد مؤثر نیست زیرا سایر شرایط باعث افزایش این ماده می‌شود ، اما افزایش در دی دیمر نشانگر این است که پزشک باید آزمایش های بیشتری را انجام دهد.

درمان بیرون زدگی رگ های بدن

چندین روش درمانی برای رفع واریس وجود دارد. پس از مشخص شدن بیماری شما ، پزشک در انتخاب بهترین روش درمانی به شما کمک می‌کند. دیگر لازم نیست نگران رگ های بزرگ شده در دوران بارداری باشید. این رگ ها معمولاً سه ماه تا یک سال پس از زایمان ناپدید می‌شوند.

تغییرات سبک زندگی 

شما می‌توانید با وعده های غذایی سالم ، مراقبت از وزن بدن، ورزش و جلوگیری از ایستادن و نشستن به مدت طولانی ، شدت واریس و رگ های بزرگ شده را کاهش دهید. پاها را به طور مرتب بالا ببرید یا هنگام نشستن از پایه پاها استفاده کنید.

جوراب های واریس (فشرده ساز) 

جوراب های فشرده ساز مخصوص واریس به رگ ها و ماهیچه های شما کمک می‌کنند تا خون را به قلب برگردانند. جوراب های فشرده ساز با اعمال فشار مداوم روی پاها عمل می‌کنند. شما می‌توانید از فروشگاه های لوازم پزشکی و داروخانه ها جوراب فشرده ساز مخصوص واریس را خریداری کنید.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی روشی است که به درمان رگهای بزرگ شده کمک می‌کند. پزشک در رگ های شما یک محلول خاص تزریق می‌کنند. این محلول به رگ‌ها کمک می‌کند تا بافت اسکار ایجاد شود و ببندد. اسکلروتراپی برای پاهای شما مضر نیست زیرا جریان خون به رگهای سالم اطراف منتقل می‌شود.

بستن رگ

در طی این نوع جراحی ، پزشک از طریق چندین برش کوچک در پوست شما واریس را برطرف می‌کند. جریان خون تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد زیرا خون به رگهای سالم اطراف منتقل می‌شود. درمان واریس در آریزونا یک روش مؤثر است که شما را برای داشتن پاهای سالم با ظاهر مناسب کمک خواهد کرد.

 کلاری وین (ClariVein)

کلاری وین یک تکنیک برای درمان نارسایی وریدی ، از جمله واریس یا رگ های عنکبوتی ، بدون استفاده از انرژی لیزر است. این یک درمان مبتنی بر کاتتر است که همزمان از روش‌های مکانیکی و شیمیایی برای درمان منطقه آسیب دیده استفاده می‌کند.

از آنجا که هیچ برشی بزرگ ایجاد نشده و به هیچ یک از بافتهای اطراف رگ مورد نظر آسیب نمی‌رسد، احتمال زخم یا کبودی بسیار کمی وجود دارد. بیماران تقریباً بلافاصله پس از درمان کلاری وین، قادر به بازگشت به فعالیت های عادی خود هستند.

درمان با لیزر داخل رگی

درمان با لیزر داخل رگی (EVLT) علت اساسی بیماری وریدی را هدف قرار می‌دهد. دریچه های وریدی که آسیب دیده و یا دچار بیماری شده اند، نمی‌توانند خون را از پاها به سمت قلب هدایت کنند. EVLT برای بستن این رگ های ناسالم استفاده می‌شود تا رگ های سالم بتوانند این جریان را از پاها به سمت قلب برقرار کنند. متخصص با استفاده از یک کاتتر فیبر لیزری کوچک و با استفاده از انرژی لیزر، برش جزئی را در پوست ایجاد می‌کند. متخصص ممکن است از سونوگرافی برای قرار دادن کامل لیزر استفاده کند. این بیماری رگ های عنکبوتی و واریس را به هر اندازه که در نزدیکی سطح پوست قرار داشته باشند، درمان می‌کند و حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.

هنگامی که پزشکان از لیزر استفاده می‌کنند ، در واقع از پرتوهای نور متمرکز شده استفاده می‌کنند. گرمای حاصل از لیزر به رگ آسیب می زند ، بافت اسکار ایجاد می‌کند که در نهایت آن را می‌بندد. با گذشت زمان ، رگ بسته می‌شود و سرانجام محو می‌شود و وقتی ورید منبع خونی نداشته باشد، به طور کلی از بین می رود. به طور کلی رگ بعد از یک یا دو سال از بین می روند.

واریتنا (Varithena)

واریتینا یک روش درمانی وریدی مبتنی بر کف است که برای درمان رگ های بیمار طراحی شده است. این درمان با کف تنها درمان وریدی در نوع خود است که توسط FDA برای بهبود ظاهر و علائم واریس در سیستم رگ بزرگ ساپنوز (GSV) (great saphenous vein) تأیید شده است.

واریتینا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری پیشرونده ورید و سایر عوارض مانند زخم وریدی و ترومبوز ورید عمقی (DVT) کمک کند.

فلبکتومی متحرک (Ambulatory phlebectomy)

فلبکتومی متحرک تقریباً مانند بستن ورید است. درمان ورید دارای واریس در آریزونا توسط پزشک انجام می‌شود که سوراخ های کوچکی در پوست شما ایجاد می‌کند و واریس را از طریق این سوراخ ها خارج می‌کند. فلبکتومی متحرک در یک محیط سرپایی انجام می‌شود.

وریدهای بزرگ شده ممکن است یک مشکل زیبایی باشند یا شرایط پزشکی می‌تواند باعث ایجاد رگهای بیرون زده شود. علائم تنگی نفس ، درد قفسه سینه و زخم در نزدیکی رگ های خود را بررسی کنید. این علائم می‌تواند نشانه مشکلات جدی باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: