کد خبر: ۳۰۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 10
اختلال اضطراب بیماری، یک وضعیت طولانی‌مدت است که می‌تواند از لحاظ شدت، دارای نوسان باشد. ممکن است با افزایش سن یا در زمان استرس شدت یابد. اما مشاوره روانشناختی (روان‌درمانی) و گاهی اوقات مصرف دارو می‌تواند به کاهش نگرانی شما کمک کند.
شفاآنلاین>سلامت>اختلال اضطراب بیماری که گاهی اوقات خودبیمارانگاری (هیپوکندریازیس/ hypochondriasis ) یا اضطراب سلامتی نامیده میشود، نگرانی افراطی از بیمار شدن است.

 به گزارش شفاآنلاین:افرادی که دچار این اختلال هستند، ممکن است علائم فیزیکی خاصی نداشته باشند، اما باور داشته باشند که احساسات طبیعی بدن یا علائم کم‌اهمیت، نشانه‌های بیماری سختی هستند؛ حتی اگر معاینات پزشکی هیچ مشکلی را نشان ندهند. اگر شما هم به این اختلال دچار باشید، در این حالت ممکن است اضطراب شدیدی را تجربه کنید و به نظرتان علائم فیزیکی مانند انقباض عضلانی یا خستگی، با یک بیماری خاص و جدی مرتبط باشد. این اضطراب افراطی به مرور منجر به پریشانی شدیدی می‌شود که می‌تواند زندگی شما را مختل کند.

اختلال اضطراب بیماری، یک وضعیت طولانی‌مدت است که می‌تواند از لحاظ شدت، دارای نوسان باشد. ممکن است با افزایش سن یا در زمان استرس شدت یابد. اما مشاوره روانشناختی (روان‌درمانی) و گاهی اوقات مصرف دارو می‌تواند به کاهش نگرانی شما کمک کند.

علائم خودبیمارانگاری

علائم اختلال اضطراب بیماری اغلب شامل درگیری ذهنی پیرامون این مسئله است که شما بطور جدی بیمار هستید که مبتنی بر واکنش‌های طبیعی بدن ( همانند صدای شکم) یا علائم جزئی (همانند بثورات) است.

سایر علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    نگرانی بیهوده درباره وضعیت سلامت جسمانی
    عدم اطمینان از معاینه پزشکی یا نتایج منفی آزمایشات
    نگرانی افراطی از وضعیت خاص پزشکی یا ریسک به وجود آمدن وضعیت پزشکی به علت وجود سابقه خانوادگی
    چکاپ مکرر بدن‌ برای شناسایی نشانه‌های بیماری یا اختلال
    مراجعه مکرر به پزشک برای اطمینان یا اجتناب از مراقبت‌های پزشکی به خاطر ترس از تشخیص بیماری جدی
    پرهیز و اجتناب از برقراری روابط اجتماعی یا حضور در اماکن عمومی به خاطر ترس از خطرات سلامتی
    جستجوی مداوم در اینترنت برای علل و علائم بیماری‌ها

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

از آنجایی که علائم می‌تواند به مشکلات سلامتی مرتبط باشد، مهم است که معاینه توسط پزشک انجام شود. اگر پزشک معتقد است که شما ممکن است اختلال اضطراب بیماری داشته باشید، ممکن است شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد.

برای پیشگیری از اختلال اضطراب بیماری چه باید کرد؟

اطلاعات کمی درباره‌ی نحوه چگونگی جلوگیری از اختلال اضطراب بیماری پیشگیری وجود دارد، اما این راه‌ها ممکن است تا حدودی کمک‌کننده باشند:

اگر دچار مشکل اضطراب هستید، بهتر است در جستجوی کمک تخصصی جهت بهبود وضعیت، پیشگیری از وخامت علائم و مختل نمودن کیفیت زندگیتان باشید.

سعی کنید به خود مسلط باشید و بدانید چه زمانی دچار استرس می‌شوید و این استرس چگونه بر شما اثر می‌گذارد؛ اضطراب خود را با تکنیک‌های آرام‌سازی مدیریت کنید.

جهت پیشگیری از عود کردن یا شدت یافتن علائم، سعی کنید به برنامه‌های درمانی خود عمل کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: