کد خبر: ۳۰۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 03
از دست دادن بویایی در بیماری کرونا حتی پس از بهبودی احتمال ابتلا به نارسایی درازمدت شناختی را بیشتر می کند.
شفاآنلاین>سلامت>پژوهشگران آرژانتینی در این تحقیق نمونه‌ای تصادفی از ۷۶۶ نفر در سنین بالای ۶۰ را بررسی کردند که حدود ۹۰ درصد آنها دچار عفونت با کروناویروس شده بودند.

به گزارش شفاآنلاین:هر کدام از این افراد آزمایش PCR و آزمایش کووید-۱‍۹ را در کلینیکی در آرژانتین انجام داده بودند.

این پژوهشگران آزمون‌ بویایی و رشته‌ای از آزمون‌های شناختی و عصب‌-روانپزشکی را در این بیماران در سه تا شش ماه پس از آزمایش کووید انجام دادند

نتایج نشان‌دهنده درجاتی از اختلال‌ حافظه در دوسوم از افراد با آزمایش مثبت کووید-۱۹ بود و در نیمی از افراد گروه هم شدت این اختلال بویایی در حدی شدید بود که با زندگی روزانه تداخل ایجاد کند.

نکته مهم‌تر اینکه افرادی که هنوز پس از سه ماه از عفونت دچار از دست رفتن کامل بویایی بودند، نسبت به افرادی که هرگز حس بویایی‌شان را از دست نداده بودند یا افرادی که قبلا حس بویایی‌شان را به دست آورده بودند، با احتمال بیشتری نارسایی درازمدت شناختی داشتند. 

این پژوهشگران پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطرساز به این نتیجه رسیدند که شدت از دست رفتن حس بویایی یا به اصطلاح «آنوسمی» و نه وضعیت بالینی افراد، چه شدت عفونت‌شان و چه نیازمندشان به بستری شدن به طور قابل‌توجهی نارسایی شناختی به دنبال کووید-۱۹ را پیش‌بینی می‌کند.

گابریلا گونزالز-آلمان از دانشگاه کاتولیکی پونتیفیکال آرژانتین در بوئنوس آیرس و سرپرست این پژوهش گفت هر چه شناخت بیشتری از علل یا دست کم عوامل‌ پیش‌بینی‌کننده اثرات درازمدت قابل‌توجه شناختی عفونت کووید-۱۹ به دست آید، بهتر می‌توان آن را پیگیری و روش‌های برای پیشگیری از آن ابداع کرد.

نتایج این بررسی از این ایده حمایت می‌کند که کروناویروس ممکن است از راه بینی به مغز وارد شود. با توجه به اینکه اکثر سلول‌های مغزی فاقد گیرنده‌های ACE2 هستند که ویروس به طور طبیعی از آنها برای وارد شدن به سلول‌ها استفاده می‌کند، هنوز روشن نیست که آیا عفونت مستقیم مغز عامل ایجاد علائم شناختی باشد.

با توجه به اینکه می‌دانیم کروناویروس می‌تواند مخاط درونی بینی را دچار عفونت کند: التهاب حاصل می‌تواند سلول‌های شناساگر حس بو در مخاط بینی را مختل کند و باعث از دست رفتن ناگهانی حس بویایی شود. اما یافته‌های یک بررسی منتشر شده در ماه پیش نشان می‌دهند که کروناویروس ممکن است تونل‌های باریکی درون سلول‌های بویایی به وجود آورد و از طریق آنها سلول‌های مغزی را دچار عفونت کند. اگر این یافته‌ها درست باشند، می‌تواند توضیحی برای رابطه میان از دست رفتن بویایی و برخی از علائم شناختی به دنبال کووید-۱۹ به دست دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: