کد خبر: ۳۰۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022July 31
سامانه بارشی که این روزها کشور را محاصره کرده است، از شهری به شهری و از روستایی به روستای دیگر می‌رود و از خود خرابی و ویرانی به‌جا می‌گذارد
شفاآنلاین>سلامت>سامانه بارشی که این روزها کشور را محاصره کرده است، از شهری به شهری و از روستایی به روستای دیگر می‌رود و از خود خرابی و ویرانی به‌جا می‌گذارد. بار ابرهای تیره آسمان کشور آن‌قدر زیاد است که برخی از مقامات گفته‌اند این حجم از بارش تابستانی در چنددهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش شفاآنلاین:سیل بی‌سابقه اخیر خانه و کاشانه سیل‌زده‌ها را با خود برده است؛ جان شماری از مردم را نیز گرفته و بسیاری را نیز روانه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی کرده است. بنابر اظهارات مقام‌های رسمی، تاکنون مرگ بیش از 56نفر تایید شده است و ده‌ها نفر هنوز مفقود هستند. اگرچه سیل هنوز در برخی از استان‌ها جولان می‌دهد، اما سایه عبوس آن از چهره برخی از استان‌ها و شهرها کنار رفته است، اما این به معنای پایان قصه و ماجرا سیل نیست. با فروکش کردن سیل در برخی از مناطق کشور تبعات و عواقب آن تازه شروع‌شده است.

 در واقع هرچقدر زمان می‌گذرد ابعاد فاجعه انگیز این سیل بیشتر نمایان می‌شود. یکی از تبعات این سیل ویرانگر تابستانه خطر سلامتی و بهداشت مناطق سیل‌زده است، به‌ویژه اینکه این روزها کرونا چراغ خاموش در حال اوج گرفتن است و بیم آن می‌رود که این ویروس منفور در مناطق سیل‌زده گسترش پیدا کند. موضوع بهداشت و سلامت سیل‌زدگان از جایی تلخ‌تر می‌شود که در برخی از مناطق سیل‌زده زیرساخت‌های سلامتی در زمینه سلامت و بهداشت آسیب‌دیده است و همین امر می‌تواند تبعات منفی زیادی به همراه داشته باشد و سبب اپیدمی‌های بزرگ شود.

 خطر مارگزیدگی و عقرب‌زدگی در مناطق سیل‌زده
 چالش‌های بهداشتی و سلامتی ناشی از سیل در یک یا دو مورد بیماری خلاصه نمی‌شود. بدون تردید سیل همان‌گونه که بنیان زندگی بسیاری از سیل‌زده‌ها را به خطر انداخته، سلامتی آنان را نیز تهدید می‌کند. صرف‌نظر از گرم شدن هوا و خطرات بالقوه‌ در شیوع برخی بیماری‌ها و همچنین ضعف آموزش‌های بهداشتی در مناطق سیل‌زده، در چند روز اخیر عکس‌هایی از مار و عقرب در برخی از مناطق سیل‌زده مانند کرمان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بدیهی است سیل باعث خارج شدن مارها از لانه‌هایشان می‌شود، با فروکش کردن آب‌ها احتمال خطر مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در مناطق سیل‌زده نیز وجود دارد. در سیستان و بلوچستان علاوه بر خطر مار و عقرب، با وقوع سیل احتمال خروج گاندوها یا همان تمساح‌های پوزه‌کوتاه از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به‌تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد. خطر تمساح‌ها در هنگام وقوع سیل آن‌قدر محتمل است که اداره ‌کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان معمولاً بعد از هر بارندگی و سیلاب در این زمینه اطلاعیه صادر می‌کند و خطر این تمساح‌های پوز کوتاه را گوشزد می‌کند. خطر دیگر وجود مین‌ها در مناطق سیل‌زده غرب و جنوب است. این مین‌ها که سال‌ها زیرخاک خفته بودند و اکنون بارش باران و سیل آنان را از زیرخاک بیرون کشیده خطر بالقوه‌ای است که جان سیل‌زدگان به‌ویژه در استان‌های مرزی را تهدید می‌کند.

 تأثیرات سیل بر سلامت انسان‌ها
خروج مین از زمین و همچنین بیرون آمدن خزندگان و جوندگان حشرات از لانه‌هایشان، تمام خسارت‌های سیل بر سلامت انسان‌ها نیست. پس از وقوع سیل به دلیل آلودگی آب و غذا خطر ابتلا به بیماری‌های زیادی وجود دارد. بیماری‌های عفونی ازجمله خطرات حوزه سلامت در زمان بحران و بلایاست که بسته به نوع بلای اتفاق افتاده معمولاً خود را در میان‌مدت و درازمدت نشان می‌دهند.

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت، وبا، اسهال خونی (شیگلایی و آمیبی)، هپاتیت‌های A و E، تیفوئید، مالاریا، مننژیت، سرخک، لپتوسپیروز و ARI عفونت‌های حاد تنفسی و ILI شبه آنفلوانزا، مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری هستند که ظرفیت اپیدمی شدن دارند و ازجمله اصلی‌ترین محورهای کنترل بیماری‌ها در مناطق بحران‌زده به شمار می‌روند. گفته می‌شود که مهم‌ترین عامل بیماری در مناطق سیل‌زده، آب‌های آلوده است که می‌تواند عامل بیماری‌هایی مانند وبا، تب حصبه و هپاتیت آ شود.

کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند: راه‌های انتقال بیماری‌هایی که پتانسیل اپیدمی شدن را دارند، نوشیدن آب آلوده، خوردن غذای آلوده و دست آلوده است؛ بنابراین برای مقابله با این بیماری‌ها آنان به سیل‌زدگان چند دستورالعمل ساده توصیه می‌کنند و آن این است که به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی آب و غذا و بیماری‌های ناشی از ناقلین آب را قبل از مصرف بجوشانند و مواد غذایی را به‌خوبی بپزند. همچنین پس از وقوع سیل استفاده از دستکش، چکمه و لباس‌های محافظتی توصیه می‌شود، افزون بر این سیل‌زدگان به‌طور مداوم دست‌هایشان را به‌خصوص قبل از آماده کردن یا خوردن غذا با آب تمیز و صابون  بشویند و از بازی و شنا کردن در آب پرهیز کنند.

 صدمات روحی ناشی از سیل جدی گرفته شود
سیل فقط سلامت جسمی سیل‌زده‌ها را تهدید نمی‌کند. صدمه‌های روحی و روانی ناشی از سیل که در زمان بحران و بلایا امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است و کنترل آن نیاز به مداخلات روان‌شناختی دارد، بخشی دیگر از خسارت‌های مستقیم سیل به سیل‌زدگان است. با آمدن سیل، ناگهان همه‌چیز، زیرورو می‌شود. نه‌تنها خانواده‌های بسیاری بی آشیانه و بی‌پناه می‌شوند، بلكه برخی از آن‌ها فرد یا افرادی از خانواده را به بدترین و غم‌انگیزترین شکل از دست می‌دهند. این از دست دادن‌ها می‌تواند تنش روانی قابل‌توجهی برای بازماندگان ایجاد كند و عوارض روانی جدی و دیرپایی را باقی بگذارد. علاوه بر این، بلایای طبیعی مانند سیل موجب برهم خوردن فضای روانی فرد به‌ویژه در میان كودكان و نوجوانان می‌شوند و آثار زیان‌بار روانی برای آن‌ها به‌جا می‌گذارد. متخصصان بر این باورند افرادی كه دچار ترومای سیل می‌شوند، به خدمات مشاوره‌ای جدی نیاز دارند. كمك‌ها باید به شكل كمك‌های حرفه‌ای و خدمات بهداشت روانی، حمایت‌های اجتماعی و كمك‌های اقتصادی ارائه شود. به گفته آنان كمك‌های تخصصی و درمانی نیز باید توسط متخصصان به‌ویژه متخصصان داوطلب و با احساس و همدل صورت گیرد. همدلی موجب امید به زندگی بیشتر در این افراد خواهد شد و انگیزه و قدرت بیشتری به ادامۀ زندگی به سیل‌زدگان خواهد داد. با توجه به تبعات سیل بر سلامت روح و روان سیل‌زدگان، به نظر می‌رسد حضور تیم‌های روان‌شناسی در گروه‌های هلال‌احمر و امدادرسانی لازم است تا از سیل‌زدگان حمایت‌های روانی را به عمل آورند. همدلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: