کد خبر: ۳۰۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - 2022July 23
دکتر نیما گنجی اظهار کرد: رفتار افراد بعد از طلاق متاثر از افکار خودآیند منفی، افکار پرخاش‌گرانه و یا نامنصفانه ای می‌شود که آثار منفی برای فرد به دنبال دارد.

شفاآنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه طلاق در فرهنگ‌های کشورهای مختلف همواره در صدر استرس‌زاترین اتفاقات زندگی افراد به شمار می‌آید، گفت: بعضا استرس پس از طلاق حتی نسبت به استرس پس از فوت عزیزان نیز برای افراد بیشتر است و با توجه به زمان بر بودن پروسه ترمیم عزت نفس پس از طلاق، بهره بردن از کمک تخصصی روانشناسان و مشاوران به میزان بسیار زیادی بر سرعت این موضوع می افزاید.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر نیما گنجی  با بیان اینکه مطمئنا پس از طلاق استفاده از خدمات تخصصی سلامت روان نه تنها کمک کننده بلکه لازم و ضروری است، اظهار کرد: رفتار افراد بعد از طلاق متاثر از افکار خودآیند منفی، افکار پرخاش‌گرانه و یا نامنصفانه ای می‌شود که آثار منفی برای فرد به دنبال دارد. همچنین این موضوع زمانی تشدید می شود که بدانیم اکثر افراد جامعه مهارت های زندگی و کنترل استرس را نمی دانند، آموزش درستی در این زمینه ندیده و رفتار جراتمندانه را نیاموخته اند.

این متخصص عصب روانشناسی با اشاره به آثار روانشناختی یاد شده درباره طلاق ادامه داد: این موضوع در ارتباط با زنان متاسفانه شدیدتر است چراکه در جامعه ما دید منفی موجود نسبت به زنان مطلقه، فشار اجتماعی مضاعفی را بر آنها تحمیل می کند و نیز افسردگی و اضطراب به جا مانده از زندگی پیشین و ناشی از پروسه طلاق به این موارد شدیدا دامن می زند.

به گفته این روانشناس افسردگی، اضطراب، احساسات عمیق درماندگی، احساس بی‌کفایتی، طرد شدن و انزوا، احساس گناه عمیق توام با پوچی، عصبانیت، بیخوابی، ناامیدی، کج خلقی و خستگی مزمن از جمله احساسات ناخوشایند روانی هستند که می‌تواند پس از طلاق در افراد مشاهده شود.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این سوال که افراد چطور می‌توانند بر احساسات ناخوشایند روانی یاد شده پس از طلاق غلبه کنند؟ توضیح داد: انجام ورزش منظم روزانه حداقل به مدت نیم ساعت و ترجیحا ورزش های گروهی و مفرح، ارتقای روابط اجتماعی و غلبه بر گوشه‌گیری ناشی از افسردگی پس از طلاق، استراحت و دوری کردن از تنش های کاری به منظور ترمیم انرژی روانی از دست رفته، کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک و کارشناس سلامت روان متخصص در این زمینه و نیز نگارش خاطرات روزانه که تکنیک بسیار موثر و جذابی برای غلبه بر اضطراب ناشی از طلاق است می تواند در غلبه بر افکار و احساسات منفی پس از طلاق موثر باشد.

گنجی همچنین با اشاره به اهمیت خواب کافی و منظم افراد پس از طلاق افزود: یکی از مشکلات ناشی از طلاق، افکار وسواس گونه و خودآیند منفی است که تمایل به خودسرزنشگری فرد را افزایش می دهد و چرخه خواب و بیداری را مختل و آسیب جبران ناپذیری به فرد وارد می کند. از این رو خواب منظم و کافی و به کارگیری راهبردهای "خود ارزشمندی" نظیر داشتن تفریحات سالم، رفتن به سینما، کوهنوردی، سبک غذایی سالم و خریدهای منطقی و لذت بخش می تواند در این راستا موثر باشد.

این عصب روانشناس معتقد است که  عزت نفس افراد با احساس‌ ارزشمندی‌ درونی آنها مرتبط است و طبیعتا هرچه میزان این عزت نفس پیش از ترومای طلاق (که خود از جمله عوامل استرس زای زندگی در جهان محسوب می شود) بیشتر باشد احتمال کاهش آن پس از طلاق کمتر خواهد بود.

به گفته این روانشناس، کمک گرفتن از متخصص سلامت روانی، گنجاندن برنامه تمرینات مراقبه و ذهن‌آگاهی در برنامه روزانه، محدود کردن شبکه های ارتباطی مجازی نظیر اینستاگرام و گذراندن زمان بیشتر در دنیای واقعی، تلاش آگاهانه در جهت متوقف کردن افکار خودآیند منفی با محتوای سرزنش، تحقیر و یا مقصر دانستن خود در تمامی امور، متوقف ساختن کمال‌گرایی و سعی در بهبود تصویر ذهنی از خود و نیز کسب مهارت‌های جدید نظیر شرکت در کلاس زبان یا موسیقی می تواند فرآیند ترمیم عزت نفس افراد پس از طلاق را کوتاه تر کند.

گنجی در پایان سخنان خود خطاب به افراد طلاق گرفته توصیه کرد: شرکت در فعالیت های داوطلبانه و نیکوکارانه که نیاز به همدلی با اقشار مختلف نظیر اقشار آسیب‌پذیر دارد، توجه و اهمیت به ظاهر خود، ایجاد تغییرات هرچند کوچک در محیط، نوشتن دستاوردهای زندگی بدون توجه به میزان بزرگی یا کوچکی آن‌ها و انجام فعالیت های جدید و مهیج نظیر ملاقات با افراد مختلف، رفتن به مکان‌های جدید و شروع فعالیت های جدید می تواند به بازیابی عزت نفس پس از طلاق کمک کند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: