کد خبر: ۳۰۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۳۰ تير ۱۴۰۱ - 2022July 21
کارشناسان امیدوارند استفاده از یک روش متعارف‌تر در تهیه تولید واکسن نوواکس باعث متقاعد شدن افرادی شود که از واکسن زدن پرهیز می‌کردند.
شفاآنلاین>سلامت>مقامات بهداشتی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند واکسن پروتئین‌پایه شرکت نوواکس برای کروناویروس را که نسبت به روش واکسن‌های با فناوری mRNA شرکت‌های فایزر و مدرنا از شیوه سنتی‌تری استفاده می‌کند، برای استفاده در بزرگسالان توصیه می‌کنند.
 
 به گزارش شفاآنلاین: هیئت کارشناسی مستقل مشاور سازمان غذا و داروی آمریکا هفته پیش این نخستین واکسن پروتئین‌پایه ضد ویروس کرونا در آمریکا را تایید کرده بودند و توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) آخرین مرحله پیش از عرضه عمومی واکسن بود.

راشل ولنسکی، مدیر CDC  در بیانیه‌ای گفت: «اگر در انتظار واکسنی هستید که از فناوری متفاوت با فناوری‌های پیشین استفاده کند، اکنون زمان آن فرا رسیده است که به میلیون‌ها آمریکایی بپیوندید که واکسینه شده‌اند.»

اغلب آمریکاییان دست کم دو دوز اولیه واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، اما ‌CDC  می‌گوید بین ۲۶ تا ۳۷ میلیون نفر از بزرگسالان حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اید- واکسن نوواکس این جمعیت را هدف قرار خواهد داد.

کارشناسان امیدوارند استفاده از یک روش متعارف‌تر در تهیه تولید واکسن نوواکس باعث متقاعد شدن افرادی شود که از واکسن زدن پرهیز می‌کردند.

همه واکسن‌های مورد استفاده در آمریکا با شناساندن پروتئین پوشش بیرونی (پروتئین شاخکی یا ‌spike) به دستگاه ایمنی باعث برانگیخته شدن آن برای مبارزه با کروناویروس می‌شوند. واکسن‌های فایزر و مدرنا دستورهای ژنتیکی برای ساختن پروتئین شاخکی را وارد بدن می‌کنند. واکسن شرکت جانسون‌اندجانسون از یک ویروس تغییریافته سرماخوردگی برای انتقال این دستورها استفاده می‌کند.

واکسن نوواکس نسخه‌هایی از پروتئین شاخکی را در که در آزمایشگاه رشد داده شده است و به صورت ذرات نانو بسته‌بندی شده است تا برای دستگاه ایمنی شبیه به ویروس جلوه کند، به بدن وارد می‌کند. یک تفاوت دیگر این است که واکسن نواواکس دارای جزئی به نام «ادجوانت» (یک ترکیب شیمیایی غیراختصاصی که باعث تحریک دستگاه ایمنی می‌شود) است که در این مورد از درختی در آمریکای جنوبی گرفته شده است.

واکسن‌های پروتئین‌پایه سال‌هاست که برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند هپاتیت B و زونا به کار می‌روند.

مشاوران CDC به اجماع واکسن دو دوزی نوواکس را برای واکسیناسیون اولیه تایید کردند، اما چندین نفرذ آنها اشاره کردند که دریافت‌کنندگان این واکسن پنج ماه یا بیشتر پس از دریافت دوز دوم نیاز به دریافت یک دوز واکسن یادآور خواهند داشت.

دو دوز واکسن نوواواکس معمولا به فاصله سه هفته تزریق می‌شوند، اما به گفته مقامات CDC   در این مورد هم می‌توان تزریق دوز دوم واکسن را به جز افراد دارای معرض خطر بالای بیماری شدید که باید نیاز به محافظت فوری دارند، تا هشته هفته به تاخیر انداخت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: