کد خبر: ۳۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 12
شفاآنلاین-محققان آمریکایی با استفاده ازنانو ساختار به کار رفته دریک تراشه، نانوابزاری برای شناسایی سرطان مثانه ساختند که فقط با گرفتن نمونه ادرار وجود این بیماری را نشان می دهد.
به گزارش شفاآنلاین،یک تیم تحقیقات بین المللی با دریافت 480 هزار دلار حمایت مالی از بنیاد ملی علوم آمریکا دستگاهی ارزان قیمت ساخته اند که با آن بتوان با یک آزمایش ساده ادرار، وجود سرطان مثانه را دربیمارتشخیص دهد.

ˈسمیر اقبالˈ از دانشگاه تگزاس و همکارانش از مرکزپزشکی سودوسترن موفق شدند با بهره گیری از فناوری نانو این ابزارجدید را بسازند.

وی گفت: این یک روش غیرمخرب برای شناسایی سرطان مثانه است که درآن هیچ نیازی به MRI نبوده و بیمار ملزم به دادن آزمایش خون نیست. دستگاهی که ما ساخته ایم به قدری حساس است که می تواند دو سلول سرطان مثانه را در یک لیتر ادرار شناسایی کند.

اقبال با اشاره به اینکه شناسایی زودهنگام سرطان، کلید اصلی درمان مؤثر آن است بیان کرد: 25 درصد بیماران مبتلا به سرطان مثانه زمانی پی به وجود این بیماری می برند که سرطان وارد مراحل پیشرفته خود شده که به طور معمول غیرقابل درمان است.

وی اظهارکرد: انجمن سرطان آمریکا پیش بینی می کند که نزدیک به 75 هزارمورد سرطان مثانه درسال شناسایی شود در حالی که در طول یک سال 16 هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. می توان همین نسبت را برای کشورهای دیگر نیزدرنظر گرفت تا تعداد قربانیان این بیماری در سراسر جهان به دست آید.

اقبال یادآورشد : موسسه ملی سرطان پیش بینی می کند 98 درصد بیمارانی که در مرحله اول بیماری هستند تا 5 سال شانس زنده ماندن دارند در حالی که برای بیمارانی که در مرحله 4 این بیماری هستند نرخ 5 سال زندگی به 15 درصد کاهش می یابد.

این محقق افزود: برای شناسایی بیماری سرطان مثانه باید از بیمار آزمایش خون گرفت و سپس با استفاده از یک سوزن، ازبافت نمونه برداری کرد. این نمونه ها به آزمایشگاه ارسال شده تا وجود سرطان درنمونه مشخص شود، این فرآیند نیز چند روزتا چند هفته زمان می برد.

نانوابزاری که این گروه تحقیقاتی ساخته اند، پزشکان را از گرفتن آزمایش خون بی نیاز می کند. در این روش، بیمار می تواند با انجام یک آزمایش ادرار ساده و ارسال آن به پزشک از طریق اینترنت، از وجود بیماری خود مطلع شود. هزینه این آزمایش تنها 100 دلار برای هرباراست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: