کد خبر: ۳۰۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۸ تير ۱۴۰۱ - 2022July 19
توسط سازمان بهزیستی ارائه شد
به گفته مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، تاثیر آموزش‌های استاندارد پیش از ازدواج در کیفیت زندگی افراد و یا کاهش تعارضات پشتوانه علمی قابل قبولی را داراست.

شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از ارائه ۵۱ هزار و ۷۴ مورد مشاوره قبل از ازدواج به افراد و همچنین برگزاری ۵۰ هزار و ۶۵۴ جلسه آموزش‌های هنگام ازدواج طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین:بهزاد وحیدنیا  با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی درخصوص‌ ارائه آموزش‌های «پیش از ازدواج»، «زندگی خانواده» و «مهارت‌های زندگی» بیان کرد: برنامه‌های آموزش‌های پیش ازدواج، آموزش زندگی خانواده (روابط همسران و والدفرزند) و بلوغ نوجوانی از نوع برنامه‌های پیشگیرانه همگانی است که جمعیت هدف آن عموم مردم هستند. اما به طور مشخص در برنامه آموزش پیش از ازدواج، جمعیت هدف کلیه افراد مجرد در دامنه سنی ۳۰ تا ۱۵ سال، در آموزش زندگی خانواده کلیه افراد متاهل با اولویت ۵ سال اول زندگی مشترک و جمعیت هدف برای آموزش‌های بلوغ و نوجوانی برای والدین دارای نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال است.

وی با اشاره به اینکه برنامه آموزش پیش از ازدواج از سال ۱۳۸۱ اجرا و به افراد ارائه می‌شود، گفت: آموزش‌های پیش از ازدواج، آماده‌سازی افراد برای ازدواج و تشکیل خانواده را مد نظر دارد.

به گفته مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، آموزش پیش از ازدواج با هدف آماده‌سازی جوانان برای ازدواج ارائه می‌شود و در انتخاب مناسب و صادقانه‌تر همسر موثر است.

وحیدنیا در ادامه به برنامه سازمان بهزیستی درخصوص ارائه آموزش زندگی خانواده پرداخت و یادآور شد: آموزش زندگی خانواده‌، آموزشی پیشگیرانه است که به منظور بهبود روابط خانوادگی و افزایش آگاهی و آموزش مهارت‌های خانوادگی ارائه می‌شود. آموزش زندگی خانواده از سال ۱۳۷۸ شروع و برنامه‌ریزی شده است.

وی در ادامه درخصوص ارائه آموزش دوره بلوغ و نوجوانی که به مدیریت رفتاری نوجوان و توانمندسازی خانواده به آموزش والدین دارای فرزند نوجوان اختصاص دارد، اشاره کرد و گفت: آموزش آموزشگران دوره بلوغ و نوجوانی از سال ۱۳۹۵ شروع و در سال ۹۸ به صورت پایلوت در ۱۳ استان اجرا و از سال ۱۴۰۰ به صورت ملی شروع شد.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: کلیه دوره‌های آموزشی برای مخاطب اصلی برنامه به صورت رایگان است و جلسات آموزشی در قالب بلوک‌بندی آموزشی (۴ و ۱۶) ساعت برای آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی خانواده و بلوغ و نوجوانی ۶، ۸ و ۱۶ ساعت برگزار می‌شود.

وحیدنیا همچنین این را هم گفت که دوره‌های آموزشی تربیت آموزشگر (T.O.T) به دو صورت، کوتاه مدت ۱۶ ساعت و بلند مدت بین ۲۴ تا ۳۲ ساعت برگزار می‌شود و دوره‌های بازآموزی متناسب با شرایط استان بین ۴ تا ۱۶ ساعت است. در برگزاری دوره‌های ۴ ساعته، سرفصل‌های آموزشی با توجه به نیازسنجی آموزشی، بافت فرهنگی- اجتماعی از پکیج آموزشی معرفی شده، توسط کارشناس مسئول و آموزشگران استان تعیین می‌شود.

وی درخصوص نحوه برگزاری این دوره‌های آموزشی اظهار کرد: شیوه اجرا آموزش‌ها بر مبنای آموزش چهره به چهره در گروه‌های آموزشی و استاندارد آموزشی نفرات شرکت‌کننده جلسات ۳۰ نفره است، اما در شرایط بحرانی و خاص مانند شیوع ویروس کووید-۱۹، شیوه ارائه آموزش‌ها تغییر کرد، به طوریکه شیوه حضوری با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزشی و با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی حداقل یک متر، با مدت زمان آموزشی، هر جلسه حداکثر ۲ ساعت و متناسب با منطقه‌بندی سفید، زرد، آبی و قرمز و دوره آموزشی غیرحضوری به صورت آنلاین یا آفلاین برگزار می‌شود.

به گفته مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، تاثیر آموزش‌های استاندارد پیش از ازدواج در کیفیت زندگی افراد و یا کاهش تعارضات پشتوانه علمی قابل قبولی را داراست.

وحیدنیا در ادامه به ارائه آماری از میزان ارائه مشاوره‌های پیش از ازدواج پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۰، ۵۱ هزار و ۷۴ مشاوره قبل از ازدواج ارائه شد.

وی افزود: همچنین به ۱۲۶ هزار و ۶۱۰ زوج متقاضی ازدواج در قالب برگزاری ۵۰ هزار و ۶۵۴ جلسه آموزش‌های هنگام ازدواج ارائه شده است. آمار ارائه شده توسط ۱۸ استان که با دانشگاه علوم پزشکی همکاری جهت ارائه عملکرد داشته‌اند، صورت گرفته است. با توجه به اینکه متولی آموزشهای هنگام ازدواج وزارت بهداشت است، ارائه و پشتیبانی آموزش های روانشناختی در ۳۱ استان همکاری در تولید محتوا، و ... در تعامل با وزارت بهداشت صورت گرفته است.

وی در ادامه در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی دوره بلوغ و نوجوانی برای والدین دارای فرزند ۱۲ تا ۱۸ سال نیز بیان کرد: در سال ۹۸،  ۴۸ هزار و ۵۹۷ والد در قالب برگزاری ۲۷۳۴ دوره آموزشی، سال ۹۹، ۱۶ هزار و ۳۵۲ والد در قالب برگزاری ۸۰۸ دوره آموزشی و در سال ۱۴۰۰، ۲۰ هزار و ۷۰۳ والد در قالب برگزاری ۱۰۳۷ دوره آموزشی شرکت کردند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: